Brytyjski ranking używanych samochodów. Te modele najlepiej znoszą upływ czasu

Brytyjski ranking używanych samochodów. Te modele najlepiej znoszą upływ czasu

Koreańczycy zaskoczyli. Wyprzedzili niemiecką i japońską konkurencję - nawet modele premium
Koreańczycy zaskoczyli. Wyprzedzili niemiecką i japońską konkurencję - nawet modele premium
Źródło zdjęć: © Marcin Łobodziński
Tomasz Budzik
16.04.2021 13:07, aktualizacja: 14.03.2023 16:46

Kilkuletnie auta to dla wielu kierowców łakomy kąsek. Można w nich już liczyć na nowoczesne rozwiązania i wysoki poziom bezpieczeństwa (o ile nie miały podejrzanej przeszłości), a jednocześnie cena zakupu jest tu znacznie niższa niż w salonie. Brytyjski ranking podpowiada, na które modele warto stawiać, a które mogą być źródłem kłopotów.

Zestawienie opublikowane przez "What Car?" powstało wskutek analizy danych z pierwszych obowiązkowych przeglądów. Pod lupę wzięto auta liczące sobie od 3 do 8 lat. W efekcie na podstawie 745 tys. raportów z pierwszych przeglądów stworzono ranking tych modeli, które najczęściej pozytywnie przechodziły badanie oraz tych, które zanotowały najgorsze rezultaty. Oto wyniki.

Najlepsze wyniki:

  1. Hyundai Ioniq (od 2017)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 96,18 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 36 548 km.
  2. BMW i8 (2014 – 2020)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 95,97 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 34 984 km.
  3. Porsche Boxter (2012 – 2016)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 94,10 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 35 797 km.
  4. Lexus NX (od 2014)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 93,82 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 52 164 km.
  5. Porsche 911 (2012 – 2019)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 93,72 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 32 966 km.
  6. Porsche Cayman (2013 – 2016)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 92,94 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 37 375 km.
  7. Porsche Macan (od 2014)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 92,91 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 51 964 km.
  8. Mazda MX-5 (od 2016)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 92,62 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 26 392 km.
  9. Lexus RX (od 2016)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 91,95 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 44 613 km.
  10. Mazda CX-3 (od 2015)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 91,91 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 41 283 km.
  11. Mercedes SL (2012 – 2021)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 91,67 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 41 572 km.
  12. BMW X1 (od 2015)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 90,95 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 47 883 km. Lepiej wypadły wersje benzynowe (93,83 proc.), a gorzej wysokoprężne (90,63 proc.).Mercedes GLA (2014 – 2020)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 90,93 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 53 258 km.
  13. Jaguar F-Type (od 2013)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 90,83 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 37 037 km.
  14. Mercedes GLC Coupé (od 2016)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 90,78 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 52 216 km.
  15. Audi A8 (2010 – 2017)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 90,77 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 86 336 km.
  16. Audi TT (od 2014 r.)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 90,63 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 45 056 km
  17. Honda HR-V (od 2015)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 90,60 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 41 207 km
  18. Mercedes Klasy S (2014 - 2020)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 90,52 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 77 940 km. W niemieckim flagowcu najlepiej spisały się hybrydy (91,25 proc.), a na dalszych miejscach znalazły się diesle (90,71 proc.) i egzemplarze benzynowe (88,79 proc.).
  19. BMW i3 (od 2013 r.)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 90,46 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 44 606 km. W przypadku tego modelu nieco lepiej (91,80 proc.) wypadły egzemplarze z napędem elektrycznym. Dla hybryd było to 89,95 proc.

Najlepsza dwudziestka zestawienia Anglików to w uproszczeniu zapis rywalizacji pomiędzy producentami z Niemiec i dalekiej Azji. Co ciekawe, w zestawieniu zabrakło aut Toyoty, którym wielu zmotoryzowanych przypisuje długowieczność. Honoru koncernu bronią jednak modele Lexusa. Zwycięstwo Ioniqa może być zaskoczeniem, bo to jedyny samochód Hyundaia w zestawieniu, a jeszcze 15 lat temu opinia kierowców o modelach z Korei Południowej była, powiedzmy, raczej mało pochlebna.

Najgorsze wyniki:

  1. Peugeot 5008 (2009 – 2016)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 70,81 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 83 278 km.
  2. Opel Corsa (2006 – 2014)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 73,18 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 77 762 km.
  3. Ford Galaxy (2006 – 2015)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 73,38 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 140 010 km.
  4. Fiat Punto (2005 – 2018)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 73,52 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 60 152 km.
  5. Renault Megane (2008 – 2016)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 73,53 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 85 342 km.
  6. Opel Antara (2006 – 2015)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 73,79 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 78 422 km.
  7. Citroen DS3 (2009 – 2016)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 73,80 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 69 854 km.
  8. SsangYong Korando (od 2011 r.)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 74,72 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 65 133 km.
  9. Kia Sorento (2010 - 2015)Odsetek aut, które zaliczyły przegląd: 75,00 proc. Średni przebieg badanego samochodu: 97 640 km.

Jak łatwo zauważyć, samochody, które znalazły się na dole zestawienia, charakteryzują się większym przebiegiem niż te ze szczytu tabeli. Nie jest to bez znaczenia, bo wiele branych pod uwagę podczas badań technicznych komponentów zużywa się w miarę pokonywanych kilometrów.

Co mówi nam zestawienie z Wielkiej Brytanii? To ciekawe i alternatywne względem niemieckich opracowań źródło wiedzy na temat przeciętnego stanu technicznego kilkuletnich samochodów. Nie można jednak uznawać tego rankingu za zestawienie najbardziej i najmniej awaryjnych modeli. Zakres obowiązkowych badań technicznych nie obejmuje wielu podzespołów, a właściciele aut mogli przed wizytą w stacji kontroli naprawiać usterki, z którymi trzeba było się zmierzyć.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)