Bruksela z zakazem wjazdu diesli? Kolejna stolica chce walczyć ze spalinami

Bruksela z zakazem wjazdu diesli? Kolejna stolica chce walczyć ze spalinami

Diesle coraz częściej wypierane z miast. Za ok. 10 lat zaczną obowiązywać zakazy w stolicach
Diesle coraz częściej wypierane z miast. Za ok. 10 lat zaczną obowiązywać zakazy w stolicach
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Orlando_Stocker
Marcin Łobodziński
01.06.2018 06:35, aktualizacja: 14.10.2022 14:43

Dwie partie, Ecolo i Groen, rozważają taką decyzję, po akcji umieszczenia w Brukseli urządzeń do pomiaru stężenia dwutlenku azotu. Część z nich wykazała przekroczenie norm.

Stolicę Belgii zbadano w 192 miejscach na tyle zróżnicowanych, by pogląd na sytuację był możliwie najbardziej obiektywny. 20 proc. urządzeń wykazało przekroczenie europejskiej normy wynoszącej 40 mikrogramów na metr sześcienny. Pojawił się artykuł w "Le Soir", w którym można przeczytać, że belgijska minister ds. środowiska Celine Fremault chce zakazać wjeżdżania aut z silnikami Diesla od 2030 roku.

Bruksela byłaby kolejną dużą metropolią, która planowałaby taki zakaz. Paryż i Rzym zadeklarowały rok 2024 jako ten, który zamknie wjazd diesli do stolic, natomiast Mediolan wybrał rok 2030. W Stuttgardzie i Dusseldorfie otwarto drogę do takich zakazów poprzez odpowiednie orzeczenie sądu.

Co ciekawe, przez wiele lat w Belgii sprzedawano więcej aut z silnikami Diesla ze względu na dotacje przyznawane za niższą emisję CO2. Jednak trend ten zaczął się odwracać po zdjęciu premii w 2011 roku.

Od afery Dieselgate rzekoma świadomość szkodliwości spalin silników wysokoprężnych rośnie i w Europie coraz głośniej mówi się o ich eliminacji, a producenci samochodów składają poważne deklaracje o zaprzestaniu produkcji aut zasilanych olejem napędowym.

Wielkie koncerny jak Daimler czy VW uważają, że diesle będą jeszcze rozwijane przez najbliższe lata, ponieważ istnieje stała grupa ich odbiorców, z której nie sposób zrezygnować.

Można odnieść wrażenie, że firmy, które nie do końca radzą sobie z konstruowaniem atrakcyjnych diesli (m.in. Toyota, Nissan) nie mają wiele do stracenia w tym obszarze. Natomiast tacy giganci jak VW czy Mercedes, nie mogą się wycofać z czegoś, w co zainwestowali ogromne pieniądze i co działa znakomicie.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)