Bruksela z zakazem wjazdu diesli? Kolejna stolica chce walczyć ze spalinami

Dwie partie, Ecolo i Groen, rozważają taką decyzję, po akcji umieszczenia w Brukseli urządzeń do pomiaru stężenia dwutlenku azotu. Część z nich wykazała przekroczenie norm.

Diesle coraz częściej wypierane z miast. Za ok. 10 lat zaczną obowiązywać zakazy w stolicachDiesle coraz częściej wypierane z miast. Za ok. 10 lat zaczną obowiązywać zakazy w stolicach
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Orlando_Stocker
Marcin Łobodziński

Stolicę Belgii zbadano w 192 miejscach na tyle zróżnicowanych, by pogląd na sytuację był możliwie najbardziej obiektywny. 20 proc. urządzeń wykazało przekroczenie europejskiej normy wynoszącej 40 mikrogramów na metr sześcienny. Pojawił się artykuł w "Le Soir", w którym można przeczytać, że belgijska minister ds. środowiska Celine Fremault chce zakazać wjeżdżania aut z silnikami Diesla od 2030 roku.

Bruksela byłaby kolejną dużą metropolią, która planowałaby taki zakaz. Paryż i Rzym zadeklarowały rok 2024 jako ten, który zamknie wjazd diesli do stolic, natomiast Mediolan wybrał rok 2030. W Stuttgardzie i Dusseldorfie otwarto drogę do takich zakazów poprzez odpowiednie orzeczenie sądu.

Co ciekawe, przez wiele lat w Belgii sprzedawano więcej aut z silnikami Diesla ze względu na dotacje przyznawane za niższą emisję CO2. Jednak trend ten zaczął się odwracać po zdjęciu premii w 2011 roku.

Od afery Dieselgate rzekoma świadomość szkodliwości spalin silników wysokoprężnych rośnie i w Europie coraz głośniej mówi się o ich eliminacji, a producenci samochodów składają poważne deklaracje o zaprzestaniu produkcji aut zasilanych olejem napędowym.

Wielkie koncerny jak Daimler czy VW uważają, że diesle będą jeszcze rozwijane przez najbliższe lata, ponieważ istnieje stała grupa ich odbiorców, z której nie sposób zrezygnować.

Można odnieść wrażenie, że firmy, które nie do końca radzą sobie z konstruowaniem atrakcyjnych diesli (m.in. Toyota, Nissan) nie mają wiele do stracenia w tym obszarze. Natomiast tacy giganci jak VW czy Mercedes, nie mogą się wycofać z czegoś, w co zainwestowali ogromne pieniądze i co działa znakomicie.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów