Bruksela z zakazem wjazdu diesli? Kolejna stolica chce walczyć ze spalinami

Dwie partie, Ecolo i Groen, rozważają taką decyzję, po akcji umieszczenia w Brukseli urządzeń do pomiaru stężenia dwutlenku azotu. Część z nich wykazała przekroczenie norm.

Diesle coraz częściej wypierane z miast. Za ok. 10 lat zaczną obowiązywać zakazy w stolicachDiesle coraz częściej wypierane z miast. Za ok. 10 lat zaczną obowiązywać zakazy w stolicach
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Orlando_Stocker
Marcin Łobodziński

Stolicę Belgii zbadano w 192 miejscach na tyle zróżnicowanych, by pogląd na sytuację był możliwie najbardziej obiektywny. 20 proc. urządzeń wykazało przekroczenie europejskiej normy wynoszącej 40 mikrogramów na metr sześcienny. Pojawił się artykuł w "Le Soir", w którym można przeczytać, że belgijska minister ds. środowiska Celine Fremault chce zakazać wjeżdżania aut z silnikami Diesla od 2030 roku.

Bruksela byłaby kolejną dużą metropolią, która planowałaby taki zakaz. Paryż i Rzym zadeklarowały rok 2024 jako ten, który zamknie wjazd diesli do stolic, natomiast Mediolan wybrał rok 2030. W Stuttgardzie i Dusseldorfie otwarto drogę do takich zakazów poprzez odpowiednie orzeczenie sądu.

Co ciekawe, przez wiele lat w Belgii sprzedawano więcej aut z silnikami Diesla ze względu na dotacje przyznawane za niższą emisję CO2. Jednak trend ten zaczął się odwracać po zdjęciu premii w 2011 roku.

Od afery Dieselgate rzekoma świadomość szkodliwości spalin silników wysokoprężnych rośnie i w Europie coraz głośniej mówi się o ich eliminacji, a producenci samochodów składają poważne deklaracje o zaprzestaniu produkcji aut zasilanych olejem napędowym.

Wielkie koncerny jak Daimler czy VW uważają, że diesle będą jeszcze rozwijane przez najbliższe lata, ponieważ istnieje stała grupa ich odbiorców, z której nie sposób zrezygnować.

Można odnieść wrażenie, że firmy, które nie do końca radzą sobie z konstruowaniem atrakcyjnych diesli (m.in. Toyota, Nissan) nie mają wiele do stracenia w tym obszarze. Natomiast tacy giganci jak VW czy Mercedes, nie mogą się wycofać z czegoś, w co zainwestowali ogromne pieniądze i co działa znakomicie.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony