BMW wyjaśnia, jak działa TriTurbo diesel [wideo]
Downsizing obecny na rynku motoryzacyjnym od kilku lat rozwija się w takim tempie jak jednostki Diesla. Najlepszym dowodem na to, że może to być efektywne połączenie, jest nowa jednostka wysokoprężna BMW wyposażona w 3 turbosprężarki. Jak to działa?
29.02.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:06
Downsizing obecny na rynku motoryzacyjnym od kilku lat rozwija się w takim tempie jak jednostki Diesla. Najlepszym dowodem na to, że może to być efektywne połączenie, jest nowa jednostka wysokoprężna BMW wyposażona w 3 turbosprężarki. Jak to działa?
Ideą downsizingu jest zmniejszanie pojemności silnika oraz liczby cylindrów, dzięki czemu jednostka może być bardziej ekonomiczna, zachowując jednocześnie wysoką wartość mocy oraz momentu obrotowego. Świetnym sposobem na to jest dodawanie turbosprężarek.
Silniki wysokoprężne od wielu, wielu lat korzystają z tego rozwiązania, czego efektem są trwałe, dynamiczne i oszczędne jednostki. BMW od dawna zdaje sobie sprawę z mocy turbosprężarek, czego efektem był system TwinTurbo, montowany chociażby w BMW 535d generacji E60.
Ponadto Niemcy opracowali technologię TwinPower Turbo, którą zastosowano w benzynowym BMW M Coupe. Najnowszym projektem BMW bazującym na doświadczeniach związanych z pracą nad turbosprężarkami jest silnik montowany w 550d, wyposażony w 3 turbosprężarki
W filmie poniżej producent z Bawarii wyjaśnia, jak udało mu się wyciągnąć 375 KM oraz 740 Nm momentu obrotowego z 3-litrowego silnika Diesla. Sekretem jest system zmiennej geometrii łopatek najmniejszej turbiny, dzięki czemu zaczyna się ona kręcić już po lekkim wciśnięciu pedału gazu. Później do gry wchodzi duża, a przy najwyższych obrotach kolejna mała turbosprężarka. Dzięki temu udało się uniknąć opóźnienia i w efekcie Seria 5 napędzana tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s.
BMW tri-turbo diesel engine animation - M550d xDrive
Źródło: WCF