Używane BMW Serii 1 E87 - typowe awarie i problemy
Nieco ponad tydzień temu w Internecie pojawiły się oficjalne zdjęcia i informacje na dotyczące nowego BMW Serii 1. W związku z premierą nowej generacji bawarskiego kompaktu ceny jego poprzednika powinny już niedługo osiągnąć nieco niższy pułap. To dobra wiadomość dla fanów marki, którzy nie potrzebują ogromnej limuzyny lecz miejskiego auta.
18.06.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:47
Jak wiadomo BMW z wyjątkiem modelu Issetta od zawsze miało w swojej ofercie w większości arystokratyczne sedany i luksusowe roadstery. Jednak w 1990 roku niemieccy inżynierowie wpadli na pomysł wprowadzenia do oferty kompaktowego wozu opartego w dużej mierze na modelu E36, w którego nazwie oprócz liczby 3 pojawiło się magiczne słowo Compact. W 1998 roku bawarska marka zaprezentowała nową ekscentryczną interpretację swojego reprezentanta segmentu C, który bazował na większym E46 nazywając go tak samo jak jego poprzednika.
Najmniejsze BMW doczekało się własnej serii dopiero w 2004 roku, kiedy to na rynku pojawiła się pierwsza generacja 1er z logotypem E87. Rok później w palecie silnikowej zagościły dwa nowe motory benzynowe o pojemnościach 2,0 i 3,0 litra. W 2007 roku zarząd koncernu podjął dość odważną decyzję o modernizacji nadwozia i wprowadzeniu do ofert dwóch nowych odmian: 3-drzwiowego hatchbacka E81 i 2-drzwiowego coupe E82.
W przeciągu dwóch kolejnych lat BMW zaprezentowało także wersję Cabrio E88, a także nową generację systemu iDrive. Napęd w BMW Serii 1 przekazywany jest wyłącznie na koła tylne za pomocą 5- lub 6-biegowego manuala bądź 6-stopniowego automatu. Pod maską małego bawarskiego auta może pracować jeden z poniższych silników benzynowych:
- R4 16V 1,6 (116- 122 KM)
- R4 16V 2,0 (122, 129, 143, 150- 170 KM)
- R6 24V 3,0 (265 KM)
- R6 24V 3,0T (306 KM)
Jak na niemieckie auto przystało w ofercie nie zabrakło także motoru Diesla z wtryskiem common rail:
- R4 16V 2,0 (115, 122, 143, 163, 177- 204 KM)
Który silnik warto wybrać? Z jednostek benzynowych polecamy wszystkie motory z wyjątkiem najsłabszego motoru o pojemności 1,6 litra, który w autach z początku produkcji ma wadę fabryczną. Usterka jest dość poważna, bo w wyniku poluzowania się śruby mocującej napinacz łańcucha rozrządu może dojść do jego przeskoczenia i w konsekwencji zniszczenia silnika.
Trwałość wysokoprężnej jednostki napędowej oferowanej w różnych wariantach mocy również nie należy do szczególnie wysokich, tu najczęściej pojawia się problem z wtryskiwaczami. Szarpanie przy ruszaniu może świadczyć o uszkodzeniu sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego lub defekcie poduszki silnika. Przed zakupem BMW z dieslem warto też sprawdzić stan koła pasowego, które dość szybko ulega zniszczeniu.
Słabym punktem egzemplarzy sprzed faceliftingu jest przedwczesne korodowanie układu wydechowego, na szczęście w nowszych autach problem ten został rozwiązany. Na pochwałę zasługuje solidność zawieszenia Serii 1, w którym jedynym słabym punktem są łączniki stabilizatora.
W małym BMW mogą pojawić się też drobne usterki elektroniki, takie jak problemy z oprogramowaniem odpowiedzialnym za otwieranie szyberdachu czy nieprawidłowe działanie systemu START/STOP.
Podsumowując, BMW Serii 1 to stosunkowo bezawaryjne auto, jednak przy oglądaniu różnych egzemplarzy warto wziąć pod uwagę fakt, że wiele samochodów dostępnych na rynku wtórnym ma za sobą poważne kolizje. Najtańsze egzemplarze bawarskiego kompaktu znajdziemy już za około 30 000 zł.