System start-stop. Co daje i czemu warto go używać?

Jazda w ruchu miejskim wiąże się z wieloma ograniczeniami dla kierowcy oraz problemami odbijającymi się na kondycji auta czy kosztach jego eksploatacji. Jednym z najpoważniejszych jest z całą pewnością zwiększone zużycie paliwa związane z nieustannym zatrzymywaniem się i ruszaniem oraz długimi okresami postojów na włączonym silniku. A tych nie da się uniknąć w ulicznych korkach czy przed światłami sygnalizacji.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Platforma Autokult

1. Systemy start-stop – zasada działania i zastosowanie

2. Start-stop. Dlaczego warto wybrać auto z tym systemem?

3. Rozruszniki i akumulatory start-stop – kluczowe elementy

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na rozwiązanie tego typu problemów jest zastosowanie systemów start-stop. Jako że upowszechnienie się ich użycia mogłoby nie tylko zmniejszyć ilość zużywanego przez poruszające się w mieście samochodu paliwa, ale też polepszyć jakość powietrza w najbardziej zakorkowanych aglomeracjach, warto powiedzieć o nich kilka słów oraz wyjaśnić, w jaki sposób działają i jakie wymagania powinien spełniać samochód, by start-stop mógł na jego pokładzie poprawnie działać.

Systemy start-stop – zasada działania i zastosowanie

System start-stop został opracowany po to, by zaoszczędzić paliwo w samochodach poruszających się przede wszystkim w miejskich warunkach. Te, zatrzymując się na światłach lub w korkach, nadal mają uruchomiony silnik. A on, nawet jeśli działa na jałowym biegu, nadal pobiera paliwo. To przyczynia się do nieuzasadnionego zwiększenia zużycia paliwa oraz, co za tym idzie, produkcji sporej ilości spalin. Zastosowanie systemu start-stop pozwala skutecznie uporać się z takimi trudnościami.

W jaki sposób? Jest to możliwe dzięki automatycznemu wyłączeniu silnika po zatrzymaniu samochodu oraz jego błyskawicznym uruchomieniu w momencie, kiedy kierowca naciska sprzęgło (a w samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów – zwolni hamulec).

Bardzo ważnym elementem systemów start-stop są narzędzia odpowiadające za zarządzanie energią. To właśnie dzięki nim akumulatory start-stop mogą wydajnie pracować. W tym celu konieczna jest nieustanna kontrola stanu ich naładowania, dobór odpowiedniego w danym momencie napięcia w instalacji oraz zoptymalizowanie zużycia energii poprzez regulację działania poszczególnych urządzeń ją pobierających.

W niektórych samochodach wyposażonych w ten system znajdują się dwa akumulatory start-stop. Pierwszy pełni rolę standardowego akumulatora, drugi zaś jest odpowiedzialny za magazynowanie nadwyżek energii. W sytuacji, gdy główny akumulator ulega rozładowaniu, znajdująca się w nim energia może posłużyć do rozruchu silnika.

Start-stop. Dlaczego warto wybrać auto z tym systemem?

Na samochód z systemem start-stop warto zdecydować się z różnych przyczyn. Najważniejsze z nich to na pewno:

  • zmniejszenie ilości zużywanego paliwa – w niektórych przypadkach tę można ograniczyć nawet o 15 procent. W przypadku aut pokonujących spore odległości w mieście oznacza to dla ich właściciela naprawdę duże oszczędności;
  • ochrona środowiska – mniejsza ilość spalanego paliwa przekłada się na ograniczenie emitowanych spalin. To zaś poprawia jakość powietrza i tym samym stan zdrowia mieszkańców dużych miast;
  • dostęp do stref ograniczonego ruchu – te są coraz popularniejsze w krajach zachodnich. Wiele wskazuje też na to, że wkrótce zaczną masowo powstawać w naszym kraju.

Rozruszniki i akumulatory start-stop – kluczowe elementy

By system mógł poprawnie działać, pewne elementy muszą być wysokiej jakości. Dla jego niezakłóconej pracy kluczowe są dwa podzespoły:

  • akumulatory start-stop z płytami dodatnimi pokrytymi warstwą specjalnego tworzywa, zapewniającą im podwyższoną odporność na rozładowanie. Akumulatory tego typu dostępne są na stronie https://www.eurorepar.com/PL-pl/p/1764/Nasza-gama/UkŁad-zapŁonowy/Akumulatory-stop-start-(https://www.eurorepar.com/PL-pl/p/1764/Nasza-gama/UkŁad-zapŁonowy/Akumulatory-stop-start- follow)
  • rozrusznik o zwiększonej mocy pozwalającej na częstsze uruchamianie silnika.
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯