BMW opatentowało elektryczną turbosprężarkę

Jeszcze jakiś czas temu krążyły plotki o układzie doładowania z trzema turbosprężarkami w nowym BMW M3, a zaraz potem pojawiły się kolejne o elektrycznej turbosprężarce. Te drugie okazały się jednak prawdziwe. Można się spodziewać, że BMW wprowadzi swój patent tak szybko, jak to możliwe.

Turbosprężarka BMWTurbosprężarka BMW
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/BMW
Szymon Witkowski

Pojęcia elektrycznej turbosprężarki nie należy traktować dosłownie, ponieważ tak naprawdę jest to swojego rodzaju hybryda - połączenie standardowego sposobu działania i silnika elektrycznego. Jak wiadomo, tradycyjna turbosprężarka do napędu wykorzystuje spaliny. Prędkość obrotów rośnie zatem wraz z ilością gazów wylotowych, a tych jest więcej wraz z rosnącymi obrotami silnika.

Zanim więc turbosprężarka zacznie wykorzystywać 100 proc. swoich możliwości, potrzebny jest czas do wyprodukowania odpowiedniej ilości spalin aby ją rozpędzić. Wadą tego rozwiązania jest tzw. turbodziura, określana także potocznie lagiem (z angielskiego). Jest to opóźnienie pomiędzy wciśnięciem gazu a reakcją turbosprężarki. BMW rozwiązało ten problem, stosując silnik elektryczny.

Schemat elektrycznej turbosprężarki
Schemat elektrycznej turbosprężarki

Wały turbiny (2') oraz kompresora (3') są połączone za pomocą sprzęgieł (6, 7) z wałem (5) silnika elektrycznego (4), będącego także alternatorem. W momencie wciśnięcia gazu przez kierowcę rozłączana jest turbina (2), a do pracy wkracza silnik elektryczny, który nadaje odpowiednio wysokie obroty kompresora (3). W przypadku normalnej turbosprężarki zostałyby one osiągnięte dopiero po jakimś czasie. Jeśli turbina osiągnie już odpowiednio wysokie obroty, sprzęgło (6) ponownie łączy ją z kompresorem.

Co ciekawsze, silnik elektryczny spełnia w tym momencie jeszcze jedną rolę. Aby zapobiec zbyt dużemu rozpędzaniu się turbiny (za co w tradycyjnym rozwiązaniu odpowiada zawór wastegate), silnik działa jak alternator, wyhamowując wał turbiny i magazynując tym samym prąd. Sterowanie prędkości obrotowej turbosprężarki odbywa się oczywiście za pośrednictwem czujników i specjalnie opracowanych sterowników.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy elektryczna turbosprężarka zawita pod maski samochodów z Monachium, ale plotkuje się, że pierwszym modelem z tym urządzeniem będzie nowe BMW M3.

Wybrane dla Ciebie
Tak umilał sobie podróż. 22-latek zatrzymany na S7
Tak umilał sobie podróż. 22-latek zatrzymany na S7
Potrącił pieszego i uciekł. Są zarzuty dla 80-latka
Potrącił pieszego i uciekł. Są zarzuty dla 80-latka
Ford Mondeo nadal żyje. Właśnie przeszedł facelifting
Ford Mondeo nadal żyje. Właśnie przeszedł facelifting
Marka wróciła na polski rynek. Właśnie otwiera drugi salon
Marka wróciła na polski rynek. Właśnie otwiera drugi salon
Jaguar: Robimy rewolucję. Też Jaguar: zwalniamy głównego stylistę
Jaguar: Robimy rewolucję. Też Jaguar: zwalniamy głównego stylistę
Znamy daty. To wtedy w życie wejdą nowe przepisy
Znamy daty. To wtedy w życie wejdą nowe przepisy
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥