BMW M3 - wspaniała historia [wideo katalog]

Od kilku dni na naszym blogu toczy się dyskusja o kierowcach BMW. Do jakichkolwiek wniosków byśmy nie doszli, jacykolwiek oni by się okazali, nigdy nie moglibyśmy powiedzieć, że BMW robi beznadziejne samochody. Mamy prawdziwą gratkę dla fanów producenta bawarek, w szczególności miłośników aut ze znaczkiem "M". Co to takiego?

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

W 1985 roku bawarskie krowy pasące się na malowniczych łąkach w pobliżu krętych dróg, po raz pierwszy miały okazję zobaczyć BMW e30 w wersji M. Niemieccy inżynierowie wzięli na warsztat serię 3 i wycisnęli ją do maksimum, pakując pod maskę silnik o pojemności 2.3-litra. 195 koni mechanicznych, pierwsza setka w 7.5-sekundy i prędkość maksymalna 235 km/h, jak na tamte czasy, uczyniły z e30 prawdziwą uliczną wyścigówkę. M3 powstało w zamyśle rywalizacji w niemieckiej serii wyścigowej DTM, gdzie tuż po rozpoczęciu zmagań BMW zmiażdżyło konkurencję.

Obraz

Druga generacja M3 pojawiła się na rynku w 1992 roku i bazowała na serii 3 generacji e36. Pojazd dostał już sześciocylindrowy silnik, początkowo o pojemności 3.0-litra i mocy 286 koni mechanicznych, później nawet 3.2-litra i 321 koni mechanicznych. W odróżnieniu od poprzednika, M3 e36 oprócz wersji coupe i cabrio, było także dostępne z pięciodrzwiowym nadwoziem.

Już najsłabsza wersja o mocy 286 koni mechanicznych produkowana w latach 1992-1995, oferowała przyspieszenie od zera do setki w 5.9-sekundy i prędkość maksymalną 250 kilometrów na godzinę. To właśnie ten model jest obecnie chyba najczęsciej spotykanym M3, również na polskich drogach.

Obraz

XXI wiek dał nam trzecią i chyba najpiękniejszą odsłonę BMW M3 oznaczoną modelowo e46. Z sześciocylindrowego silnika o identycznej jak w przypadku e36 pojemności 3.2-litra, udało się wyciągnąć 343 konie mechaniczne. Tak wyżyłowany motor z łatwością kręcił się nawet do 8000 obrotów na minutę, pozwalając kierowcy poznać siłę przeciążenia wgniatającego w fotel podczas sprintu od zera do setki w 5.1-sekundy.

Dwa lata po premierze tego modelu pojawiła się także iście ekstremalna wersja CSL. Auto odchudzono stosując między innymi dach z włókna węglowego, a silnik wzmocniono do 360 KM. Pierwsza setka w 4.8-sekundy bez najmniejszego problemu pozwalała na rywalizację z Porsche 911. Przez 6 lat M3 e46 znalazło aż 85 tysięcy nabywców.

Obraz

Najnowsza, czwarta z kolei generacja M3 pojawiła się na rynku w 2007 roku. Pod maską tego auta, oznaczonego modelowo, w zależności od wersji nadwoziowej jako e90/92/93, pracuje jednostka V8 o pojemności 4.0-litra. 420 koni mechanicznych pozwala na sprint od zera do setki w 4.8-sekundy, natomiast po zdjęciu blokady bez trudu uda się przekroczyć 280 kilometrów na godzinę.

W listopadzie zeszłego roku BMW pokazało sportową wersję, nazwaną M3 GTS o mocy 450 KM. W chwili obecnej niemieccy inżynierowie pracują nad kolejną, jeszcze mocniejszą odmianą M3.

Obiecywałem gratkę dla fanów i słowa dotrzymam. Blisko 30 minut materiału wideo o wszystkich czterech odsłonach BMW M3 - prawdziwej legendy niemieckiej motoryzacji. Z jakiej to okazji? W tym roku M3 kończy 25 lat. Sto lat, no i oczywiście miłego oglądania.

BMW M3 25th Anniversary: Part 1 with E30 & E36 Models

BMW M3 25th Anniversary: Part 2 with E36 & E46 Models

BMW M3 25th Anniversary: Part 3 with E46 & E90 Models

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇