Doszliśmy do ściany. Policja pokazała statystyki

Komenda Główna Policji ma już ostateczne dane o wypadkach w 2023 r. i ich skutkach. Po raz pierwszy od lat na polskich drogach nie nastąpiła znacząca poprawa bezpieczeństwa. Dane z fotoradarów pokazują, jaki mógł być tego powód.

Spadkowy trend został zahamowanySpadkowy trend został zahamowany
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, opierając się na danych Komendy Głównej Policji, opublikowało ostateczną wersję podstawowych danych dotyczących wypadków i ich ofiar w 2023 r. W tym czasie na polskich drogach miało miejsce 20 936 wypadków, czyli o 2 proc. mniej niż w 2022 r. Choć w 2023 r. liczba rannych ogółem spadła (o 3 proc. do 24 125), to liczba osób ciężko rannych wzrosła o 1 proc. do 7594.

Z policyjnych danych wynika ponadto, że w 2023 r. wypadki skutkowały liczbą 1893 ofiar śmiertelnych. To tylko o 3 ofiary mniej niż w 2022 r. Spadek wyniósł więc zaledwie 0,2 proc. Dla porównania – w 2022 r. liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła względem 2021 r. aż o 18 proc. Rok wcześniej spadek wyniósł zaś prawie 11 proc. Skąd taka zmiana?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Peugeot 508 FL – lifting kontra opinie kierowców

Odpowiedzi może być kilka. Po pierwsze, być może zaniknął już skutek znacznego podwyższenia mandatów, które nastąpiło 1 stycznia 2022 r. Efekt przyzwyczajenia mógł skłonić kierowców do powrotu do dawnych nawyków, czyli szybszej jazdy. Mogłyby to potwierdzać dane o pracy fotoradarów w 2023 r. W pierwszej połowie roku zarejestrowano o 21 proc. mniej wykroczeń niż w analogicznym okresie 2022 r. W drugiej połowie 2023 r. było ich jednak o 19 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wiele wskazuje na to, że kierowcy zaczęli jeździć szybciej. Taka zmiana mogła mieć jeszcze drugie – poza przyzwyczajeniem się do wysokich mandatów – podłoże. We wrześniu 2023 r. przywrócono kursy redukujące punkty karne. Już od połowy 2023 r. kierowcy wiedzieli więc, że niebawem rząd rzuci koło ratunkowe tym, którzy częściej łamią przepisy.

Dokładne analizy będą wymagały sprawdzenia danych w szczegółowym raporcie o wypadkach, którego policja jeszcze nie opublikowała. Tendencja jest jednak niepokojąca.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne