Drogi ekspresowe będą płatne. e‑TOLL rozszerzy się o 1,4 tys. km

Mapa dróg płatnych dla kierowców aut ciężarowych czy autobusów niebawem ma nabrać nowego kształtu. Ostatnie rozszerzenie listy takich tras miało miejsce przed czterema laty.

Kierowcy "osobówek" na razie mogą spać spokojnie
Kierowcy "osobówek" na razie mogą spać spokojnie
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Tomasz Budzik

31.08.2021 | aktual.: 14.03.2023 15:21

Wszystkie autostrady i drogi ekspresowe, a także wybrane odcinki dróg krajowych – tak ma się prezentować nowa, rozszerzona sieć dróg płatnych dla użytkowników pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczających 3,5 t. Według cytowanego przez PAP "Dziennika Gazety Prawnej" w systemie e-TOLL długość takich odcinków ma zwiększyć się z obecnych 3,6 tys. km do ok. 5 tys. km.

Wśród 1,4 tys. km tras, które mają zostać objęte płatnością, DGP wymienia m.in.: odcinki drogi ekspresowej S8 między Warszawą i Białymstokiem, fragmenty trasy S17 z Warszawy do Lublina, S5 pomiędzy Bydgoszczą a Poznaniem, niedawno oddane do użytku odcinki S7 na Pomorzu i Mazowszu czy odcinki S3 w zachodniej części kraju.

Jak zapowiada Ministerstwo Infrastruktury, w przyszłości sieć dróg płatnych dla użytkowników pojazdów o DMC przekraczającej 3,5 t ma być częściej aktualizowana. Ma to ułatwić wdrożony w czerwcu 2021 r. nowy system poboru opłat – e-TOLL. Nie wymaga on bramownic rozstawionych wzdłuż płatnych dróg.

Kierowca pojazdu ciężarowego musi korzystać ze specjalnego urządzenia lub oprogramowania, które określa trasę przejazdu dzięki pozycjonowaniu GPS. Konieczny jest tylko montaż kamer, które rozpoznają numery rejestracyjne przejeżdżających pojazdów. Pozwala to na karanie tych, którzy wjeżdżają na drogi bez uiszczenia opłaty.

Jak informuje DGP, na razie Ministerstwo infrastruktury nie informuje o zamiarze rozszerzenia sieci dróg płatnych dla kierowców samochodów osobowych.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)