Ruszył system e-TOLL. Nowym systemem zapłacisz też za autostradę

Ruszył system e‑TOLL. Nowym systemem zapłacisz też za autostradę

Nowy system da stronie rządowej większą elastyczność w kwestii ewentualnego rozszerzania sieci płatnych dróg
Nowy system da stronie rządowej większą elastyczność w kwestii ewentualnego rozszerzania sieci płatnych dróg
Źródło zdjęć: © PAP/Roman Zawistowski
Tomasz Budzik
24.06.2021 11:47, aktualizacja: 14.03.2023 16:04

Ministerstwo Finansów uruchomiło nowy system płatności za drogi: e-TOLL. Jego działanie opiera się na geolokalizacji pojazdów dzięki urządzeniu GPS. Nowy sposób płatności dotyczy przede wszystkim kierowców pojazdów ciężarowych. Mogą już nim płacić za przejazd dwoma odcinkami autostrad również kierowcy "osobówek".

Nadeszło nowe

System e-TOLL stał się faktem. Uruchomienie nowego sposobu poboru opłat za drogi oznacza, że do historii odchodzi używany dotąd system viaTOLL. Ten będzie równolegle pracował jeszcze ewentualnie do końca września. Potem jedyną możliwością uregulowania należności za korzystanie z dróg będzie przejście na system e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dostępna jest już darmowa aplikacja e-TOLL na urządzenia mobilne. Po zainstalowaniu na telefonie czy tablecie będzie ona służyła do rozliczania przejazdów.

Podobnie jak w przypadku systemu viaTOLL istnieją dwie metody płatności – rozliczenie przedpłacone oraz konto z odroczoną płatnością. Oprócz aplikacji będzie też można wybrać korzystanie z urządzeń lokalizacyjnych (OBU/ZSL). To rozwiązanie jest jednak przewidziane raczej dla pracowników branży transportowej.

Aby stać się użytkownikiem, należy także zarejestrować się w systemie e-TOLL, podając dane właściciela konta, kierowcy i pojazdu. W przypadku pojazdów zarejestrowanych w Polsce rejestracja będzie sprawniejsza, bo dane szczegółowe pojazdu powinny automatycznie uzupełnić się na podstawie wpisu z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Rejestracja może odbyć się online lub w punkcie obsługi. W pierwszym z tych przypadków konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego. W dotychczasowym systemie viaTOLL zarejestrowano ok. 1,5 mln pojazdów, więc należy spodziewać się dużego zainteresowania usługą.

Samochody KAS wyposażono w kamery i oprogramowanie odczytujące numery rejestracyjne. W locie będą wyłapywać tych, którzy nie zapłacili
Samochody KAS wyposażono w kamery i oprogramowanie odczytujące numery rejestracyjne. W locie będą wyłapywać tych, którzy nie zapłacili© PAP/Roman Zawistowski

Na stronie systemu e-TOLL dostępny jest kalkulator trasy, który pozwala zawczasu dowiedzieć się, ile będzie kosztowało skorzystanie z płatnych dla pojazdów ciężarowych odcinków dróg.

Zmiany też dla "osobówek"

Jak informuje MF, system e-TOLL to również sposób na wnoszenie należności za korzystanie pojazdami osobowymi z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o fragmenty: A2 Konin- Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica. Tam już możliwe jest uiszczanie opłat za "osobówki" przy pomocy systemu e-TOLL. Na wolny przejazd bez szlabanów jeszcze poczekamy. Jak jest teraz?

Obraz

Na odcinku A2 Konin - Stryków na placu poboru opłat wyznaczono dwa prawe skrajne pasy do obsługi użytkowników systemu e-TOLL. Na autostradzie A4 Wrocław – Sośnica są to trzy prawe skrajne pasy. Kierowcy korzystający z nowego systemu powinni wybierać je zarówno przy wjeździe na płatny odcinek, jak i podczas jego opuszczania. W grudniu e-TOLL stanie się na tych odcinkach jedynym sposobem wnoszenia należności i wtedy też znikną szlabany, co powinno podnieść przepustowość tych dróg.

Kara za przejazd autostradą bez opłaty będzie wynosiła 500 zł. Funkcjonariusze KAS będą mieć nowoczesny sprzęt
Kara za przejazd autostradą bez opłaty będzie wynosiła 500 zł. Funkcjonariusze KAS będą mieć nowoczesny sprzęt© PAP/Roman Zawistowski

Przyjęte niedawno przepisy umożliwiają koncesjonariuszom przeniesienie poboru opłat na Krajową Administrację Skarbową. W praktyce oznaczałoby to, że za pomocą systemu e-TOLL można byłoby regulować należności za przejazd także tymi odcinkami płatnych autostrad, które nie są w zarządzie GDDKiA. Idealnie byłoby, gdyby stało się to możliwe na wszystkich płatnych autostradach w Polsce. Ministerstwo Skarbu zamierza jednak rozpocząć rozmowy z koncesjonariuszami dopiero po wdrożeniu zmian na płatnych autostradach GDDKiA, a więc najwcześniej w grudniu 2021 r.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (66)