Awarie wysprzęglika bywają kłopotliwe. Dlatego nie popełnij prostego błędu

Czy można zaoszczędzić 300 zł na wymianie sprzęgła? Pewnie, że tak. Wystarczy nie wymienić wysprzęglika, który mechanik ocenił jako "sprawny". Kłopot będzie wtedy, gdy za jakiś czas się popsuje. Wtedy zapłacisz ponad dwa razy więcej.

Wysprzęglik centralny - mały element, a może przynieść spore problemy. Lepiej wymienić go nawet wtedy, gdy jest sprawnyWysprzęglik centralny - mały element, a może przynieść spore problemy. Lepiej wymienić go nawet wtedy, gdy jest sprawny
Źródło zdjęć: © fot. Australian Clutch Services
Marcin Łobodziński

Układ hydraulicznego sterowania sprzęgłem jest stosunkowo prosty i poza przewodami składa się z dwóch lub trzech elementów, które mogą ulec awarii. Są to: pompka sprzęgła, siłownik zwany wysprzęglikiem i łożysko wyciskowe. Dwa ostatnie mogą być zintegrowane i wtedy stanowią jeden element.

Awarie układu można podzielić na dwa rodzaje ze względu na skutki. Mogą to być awarie powodujące niedogodności w eksploatacji lub takie, które całkowicie wykluczają dalszą jazdę. Przy omawianiu nie będę ich jednak rozdzielał.

Ze względu na fakt, że układ jest hydrauliczny, podstawowym rodzajem awarii jest oczywiście wyciek płynu z układu. Na szczęście cały układ nie jest zbyt obszerny, więc znalezienie wycieku jest łatwe. Najlepiej szukać rzecz jasna na łączeniach, ale najczęściej wyciek zaczyna się już przy pompie sprzęgła. Często staje się nieszczelna przez wytarty tłok i zniszczone uszczelnienia.

Taka awaria powoduje nie tylko ubytek płynu, ale i nie zapewnia właściwego ciśnienia w układzie, co może się kończyć utrudnioną zmianą biegów. Niskie ciśnienie płynu powoduje niepełne rozłączanie napędu (wyłączanie sprzęgła), przez co najtrudniej jest włączyć niskie biegi (jedynkę i wsteczny).

Właściwie ta sama awaria może się przydarzyć w wysprzęgliku. W tym miejscu sprawa staje się bardziej złożona ze względu na dwa typy wysprzęglików: zewnętrzny i centralny (umieszczony wewnątrz skrzyni biegów).

[b]Podstawowe objawy wycieku w układzie[/b]: utrudnione włączanie biegów, brak powrotu pedału sprzęgła po jego wciśnięciu i konieczność kilkakrotnego pompowania w celu rozłączenia napędu. To ostatnie jest spowodowane przez zapowietrzenie układu, a to z kolei oznacza, że skończył się już płyn hydrauliczny.

Warto mieć na uwadze, że w samochodach często układ sterowania sprzęgłem jest połączony z układem hamulcowym. Oba pracują na tym samym płynie hydraulicznym. Wyciek z jednego przełoży się więc na pracę drugiego.

Dlaczego warto wymieniać wysprzęglik profilaktycznie?

Ponieważ nie opłaca się go nie wymieniać, a przynajmniej jest to ryzykowne. Przy czym należy zaznaczyć, że dotyczy to wyłącznie wysprzęglika centralnego, umieszczonego wewnątrz skrzyni biegów, przy samym sprzęgle. Wysprzęgliki zewnętrzne można łatwo i szybko wymienić w każdej chwili.

Wymiana sprzęgła wiąże się z rozłączeniem napędu. Brak wymiany wysprzęglika to ryzyko zapłacenia dwa razy za te same czynności w warsztacie.
Wymiana sprzęgła wiąże się z rozłączeniem napędu. Brak wymiany wysprzęglika to ryzyko zapłacenia dwa razy za te same czynności w warsztacie. © fot. mat. prasowe / Schaeffler

Tymczasem centralne (CSC) wymagają odkręcenia skrzyni biegów od silnika, zdjęcia jej i demontażu wysprzęglika. To wszystko robi się przy wymianie sprzęgła, która sama w sobie jest dość kosztowna i wymaga wizyty w warsztacie, dlatego nie opłaca się nie wymienić wysprzęglika przy okazji.

Jeśli jest sprawny, stracicie zwykle 200-400 zł - tyle kosztuje element, jego wymiana powinna być wliczona w całą robociznę. Jeśli nie zostanie wymieniony, a zużyje się po wymianie sprzęgła, stracisz wspomnianą kwotę plus kilkaset złotych za robociznę - zapłacisz mniej więcej o tyle, co za wymianę sprzęgła.

Wybrane dla Ciebie

Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Nowa Honda Prelude debiutuje jako wyścigówka
Nowa Honda Prelude debiutuje jako wyścigówka