WAŻNE
TERAZ

Wszystko jasne. Papież wybrał nowego metropolitę krakowskiego

Awarie wysprzęglika bywają kłopotliwe. Dlatego nie popełnij prostego błędu

Czy można zaoszczędzić 300 zł na wymianie sprzęgła? Pewnie, że tak. Wystarczy nie wymienić wysprzęglika, który mechanik ocenił jako "sprawny". Kłopot będzie wtedy, gdy za jakiś czas się popsuje. Wtedy zapłacisz ponad dwa razy więcej.

Wysprzęglik centralny - mały element, a może przynieść spore problemy. Lepiej wymienić go nawet wtedy, gdy jest sprawnyWysprzęglik centralny - mały element, a może przynieść spore problemy. Lepiej wymienić go nawet wtedy, gdy jest sprawny
Źródło zdjęć: © fot. Australian Clutch Services
Marcin Łobodziński

Układ hydraulicznego sterowania sprzęgłem jest stosunkowo prosty i poza przewodami składa się z dwóch lub trzech elementów, które mogą ulec awarii. Są to: pompka sprzęgła, siłownik zwany wysprzęglikiem i łożysko wyciskowe. Dwa ostatnie mogą być zintegrowane i wtedy stanowią jeden element.

Awarie układu można podzielić na dwa rodzaje ze względu na skutki. Mogą to być awarie powodujące niedogodności w eksploatacji lub takie, które całkowicie wykluczają dalszą jazdę. Przy omawianiu nie będę ich jednak rozdzielał.

Ze względu na fakt, że układ jest hydrauliczny, podstawowym rodzajem awarii jest oczywiście wyciek płynu z układu. Na szczęście cały układ nie jest zbyt obszerny, więc znalezienie wycieku jest łatwe. Najlepiej szukać rzecz jasna na łączeniach, ale najczęściej wyciek zaczyna się już przy pompie sprzęgła. Często staje się nieszczelna przez wytarty tłok i zniszczone uszczelnienia.

Taka awaria powoduje nie tylko ubytek płynu, ale i nie zapewnia właściwego ciśnienia w układzie, co może się kończyć utrudnioną zmianą biegów. Niskie ciśnienie płynu powoduje niepełne rozłączanie napędu (wyłączanie sprzęgła), przez co najtrudniej jest włączyć niskie biegi (jedynkę i wsteczny).

Właściwie ta sama awaria może się przydarzyć w wysprzęgliku. W tym miejscu sprawa staje się bardziej złożona ze względu na dwa typy wysprzęglików: zewnętrzny i centralny (umieszczony wewnątrz skrzyni biegów).

[b]Podstawowe objawy wycieku w układzie[/b]: utrudnione włączanie biegów, brak powrotu pedału sprzęgła po jego wciśnięciu i konieczność kilkakrotnego pompowania w celu rozłączenia napędu. To ostatnie jest spowodowane przez zapowietrzenie układu, a to z kolei oznacza, że skończył się już płyn hydrauliczny.

Warto mieć na uwadze, że w samochodach często układ sterowania sprzęgłem jest połączony z układem hamulcowym. Oba pracują na tym samym płynie hydraulicznym. Wyciek z jednego przełoży się więc na pracę drugiego.

Dlaczego warto wymieniać wysprzęglik profilaktycznie?

Ponieważ nie opłaca się go nie wymieniać, a przynajmniej jest to ryzykowne. Przy czym należy zaznaczyć, że dotyczy to wyłącznie wysprzęglika centralnego, umieszczonego wewnątrz skrzyni biegów, przy samym sprzęgle. Wysprzęgliki zewnętrzne można łatwo i szybko wymienić w każdej chwili.

Wymiana sprzęgła wiąże się z rozłączeniem napędu. Brak wymiany wysprzęglika to ryzyko zapłacenia dwa razy za te same czynności w warsztacie.
Wymiana sprzęgła wiąże się z rozłączeniem napędu. Brak wymiany wysprzęglika to ryzyko zapłacenia dwa razy za te same czynności w warsztacie. © fot. mat. prasowe / Schaeffler

Tymczasem centralne (CSC) wymagają odkręcenia skrzyni biegów od silnika, zdjęcia jej i demontażu wysprzęglika. To wszystko robi się przy wymianie sprzęgła, która sama w sobie jest dość kosztowna i wymaga wizyty w warsztacie, dlatego nie opłaca się nie wymienić wysprzęglika przy okazji.

Jeśli jest sprawny, stracicie zwykle 200-400 zł - tyle kosztuje element, jego wymiana powinna być wliczona w całą robociznę. Jeśli nie zostanie wymieniony, a zużyje się po wymianie sprzęgła, stracisz wspomnianą kwotę plus kilkaset złotych za robociznę - zapłacisz mniej więcej o tyle, co za wymianę sprzęgła.

Wybrane dla Ciebie
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯