Audi Q5 po Szwajcarii: wrotami Alp, śladami Bonda i na lodowiec

Po wyruszeniu z Locarno, kontynuowaliśmy nasz test Audi Q5, kierując się w stronę jeziora Brienz. Po drodze musieliśmy minąć najbardziej strategiczną część Szwajcarii.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © wp.pl
Tomasz Budzik

Poprzedniego dnia, zza kierownicy samochodu, poznawaliśmy włoskojęzyczny kanton Ticino. Teraz ruszyliśmy śladem Grand Tour of Switzerland, w kierunku urokliwego miasteczka Bellinzona. Zbudowany tu system fortyfikacji z trzema zamkami wpisany jest na listę światowego dziedzictwa Unesco. Dzięki niemu przez wieki strzeżono najdogodniejszego przejścia przez Alpy z północy na południe.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© wp.pl

Dalszy odcinek trasy był prawdziwym wyzwaniem dla samochodów i kierowców. By dostać się do Brienz, musieliśmy pokonać trzy alpejskie przełęcze. Pierwszą z nich była przełęcz św. Gottarda, położona na wysokości 2108 m n.p.m. Po drodze mogliśmy obejrzeć tarczę maszyny, która była wykorzystywana do drążenia jednego ze znajdujących się tam tuneli. Ten drogowy mierzy 16,9 km długości, kolejowy aż 57 km i jest najdłuższy na świecie. My wybraliśmy malowniczą, starą trasę Tremola z tysiącem zakrętów i wąską jezdnią, która częściowo pokryta jest brukiem. W jej przebiegu znajduje się odcinek drogi, którą wykorzystano w filmie „Goldfinger” jako scenerię pościgu z Jamesem Bondem w roli głównej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© wp.pl

Kolejną przełęczą była Furka. W szczytowym momencie droga biegnie tu na wysokości aż 2431 m n.p.m. Wystarczy zatrzymać się przy drodze, by podziwiać widok wyłaniających się na horyzoncie czterotysięczników.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© wp.pl

Za najwyższym punktem przełęczy Furka znajdziemy hotel Belvedere. Tuż za nim rozciąga się lodowiec, który jest źródłem Rodanu. Jest on udostępniony do zwiedzania, dzięki czemu nawet nieprzygotowane osoby mogą wejść do wnętrza lodowego świata.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© wp.pl

Ostatnim wymagającym punktem podróży była przełęcz Grimsel położona na wysokości 2164 m n.p.m. Poza widokiem na góry jest tu też ciekawa rzeźba wykonana ze złomu. Po pokonaniu Grimsel czekała nas spokojna droga do Brienz.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© wp.pl

Ten dzień testów bez wątpienia był najtrudniejszy dla samochodów. Testowane Audi Q5 wywiązały się ze swojego zadania bez kłopotów. Wysoka moc w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym sprawiły, że wręcz wyczekiwaliśmy kolejnych zakrętów. Sporym ułatwieniem była dla nas również automatyczna przekładnia. Skrzynia DSG odpowiednio dobierała przełożenia podczas wspinania się na wzniesienia i wyczuwała momenty, w których należało hamować silnikiem podczas zjazdów.

Następny dzień testów to spotkanie z Jeziorem Czterech Kantonów.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© wp.pl
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł