Audi bez kierowcy mogą jeździć po Nevadzie

Audi jest pierwszą firmą motoryzacyjną, która uzyskała zgodę od stanu Nevada na testowanie na publicznych drogach bezzałogowych samochodów. Wcześniej takie samo zezwolenie otrzymał koncern Google.

Obraz
Wojciech Kaczałek

Audi jest pierwszą firmą motoryzacyjną, która uzyskała zgodę od stanu Nevada na testowanie na publicznych drogach bezzałogowych samochodów. Wcześniej takie samo zezwolenie otrzymał koncern Google.

Nad rozwojem tzw. autonomous driving, czyli jazdy autonomicznej, trwają prace już od lat 70. Przyspieszyły one znacznie w ostatniej dekadzie. Od 2004 r. DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency, czyli Agencja Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych), odpowiedzialna m.in. za powstanie Internetu, organizuje zawody, w których rywalizują bezzałogowe auta.

Technologia umożliwiająca samochodom samodzielną jazdę bez udziału kierowcy w teorii ma sprawić, że wzrośnie bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wciąż nie rozstrzygnięto jednak np. kwestii odpowiedzialności za wypadek, w którym weźmie udział pojazd autonomiczny.

Żeby móc sprawdzić, czy system kontrolujący auto rzeczywiście poradzi sobie na zwykłej drodze, najlepiej prowadzić próby po prostu w normalnym ruchu. Na takie działania zgodził się stan Nevada, jednak z pewnym zastrzeżeniem. W samochodzie muszą być dwie osoby. Jedna, która w każdej chwili może przejąć kierownicę, i druga kontrolująca trasę wybraną przez automat.

Pierwszym przedsiębiorstwem, które dostało pozwolenie od Nevady, był Google. Za to pierwszą firmą motoryzacyjną zostało Audi. Niemiecki producent od kilku lat prowadzi badania w zakresie jazdy autonomicznej. Przy współudziale Volkswagen Group Electronics Research Lab z Doliny Krzemowej i specjalistów z Uniwersytetu Stanforda wytwórca skonstruował Autonomous Audi TTS.

Pojazd w 2010 r. pokonał 20-kilometrową trasę słynnego wyścigu górskiego Pikes Peak. Samochód wspiął się na szczyt góry w czasie 27 min. Dla porównania, najgorsze wyniki z tegorocznych zawodów dla aut nie przekraczały 15 min i 30 s.

Audi zapowiedziało, że zdradzi więcej szczegółów na temat swojego projektu podczas Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas. Targi właśnie ruszają.

Audi TTS Pikes Peak Driverless Racer

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km