WAŻNE
TERAZ

Sąd w Bielsku-Białej stwierdził nieprawidłowości w dwóch komisjach wyborczych

Audi bez kierowcy mogą jeździć po Nevadzie

Audi jest pierwszą firmą motoryzacyjną, która uzyskała zgodę od stanu Nevada na testowanie na publicznych drogach bezzałogowych samochodów. Wcześniej takie samo zezwolenie otrzymał koncern Google.

Audi bez kierowcy mogą jeździć po Nevadzie
Wojciech Kaczałek
SKOMENTUJ

Audi jest pierwszą firmą motoryzacyjną, która uzyskała zgodę od stanu Nevada na testowanie na publicznych drogach bezzałogowych samochodów. Wcześniej takie samo zezwolenie otrzymał koncern Google.

Nad rozwojem tzw. autonomous driving, czyli jazdy autonomicznej, trwają prace już od lat 70. Przyspieszyły one znacznie w ostatniej dekadzie. Od 2004 r. DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency, czyli Agencja Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych), odpowiedzialna m.in. za powstanie Internetu, organizuje zawody, w których rywalizują bezzałogowe auta.

Technologia umożliwiająca samochodom samodzielną jazdę bez udziału kierowcy w teorii ma sprawić, że wzrośnie bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wciąż nie rozstrzygnięto jednak np. kwestii odpowiedzialności za wypadek, w którym weźmie udział pojazd autonomiczny.

Żeby móc sprawdzić, czy system kontrolujący auto rzeczywiście poradzi sobie na zwykłej drodze, najlepiej prowadzić próby po prostu w normalnym ruchu. Na takie działania zgodził się stan Nevada, jednak z pewnym zastrzeżeniem. W samochodzie muszą być dwie osoby. Jedna, która w każdej chwili może przejąć kierownicę, i druga kontrolująca trasę wybraną przez automat.

Pierwszym przedsiębiorstwem, które dostało pozwolenie od Nevady, był Google. Za to pierwszą firmą motoryzacyjną zostało Audi. Niemiecki producent od kilku lat prowadzi badania w zakresie jazdy autonomicznej. Przy współudziale Volkswagen Group Electronics Research Lab z Doliny Krzemowej i specjalistów z Uniwersytetu Stanforda wytwórca skonstruował Autonomous Audi TTS.

Pojazd w 2010 r. pokonał 20-kilometrową trasę słynnego wyścigu górskiego Pikes Peak. Samochód wspiął się na szczyt góry w czasie 27 min. Dla porównania, najgorsze wyniki z tegorocznych zawodów dla aut nie przekraczały 15 min i 30 s.

Audi zapowiedziało, że zdradzi więcej szczegółów na temat swojego projektu podczas Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas. Targi właśnie ruszają.

Audi TTS Pikes Peak Driverless Racer

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Oszukują policyjny alkomat. Pamiętaj, co zrobić w razie kontroli
Oszukują policyjny alkomat. Pamiętaj, co zrobić w razie kontroli
Te samochody psują się najczęściej. Polacy je uwielbiają
Te samochody psują się najczęściej. Polacy je uwielbiają
Ruszyła akcja policji. Kierowcy będą kontrolowani w całym kraju
Ruszyła akcja policji. Kierowcy będą kontrolowani w całym kraju
Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Kontrola policji. Warto wiedzieć, jak powinien zachować się kierowca
Kontrola policji. Warto wiedzieć, jak powinien zachować się kierowca
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?