Ariel Atom V8 - mikry pogromca Bugatti Veyrona
Bezkompromisowe podejście firmy Ariel Motor Company w kwestii konstrukcji samochodów sportowych sprawiło, że producent ten znany jest na całym świecie z jedynego oferowanego modelu Atom. Teraz wszystkie oczy znowu spoglądają w stronę Wielkiej Brytanii, ponieważ zakończono testy i zaprezentowano wersję produkcyjną szalenie drapieżnej odmiany Atom V8, której pierwszy debiut miał miejsce dwa lata temu.
09.09.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:34
Bezkompromisowe podejście firmy Ariel Motor Company w kwestii konstrukcji samochodów sportowych sprawiło, że producent ten znany jest na całym świecie z jedynego oferowanego modelu Atom. Teraz wszystkie oczy znowu spoglądają w stronę Wielkiej Brytanii, ponieważ zakończono testy i zaprezentowano wersję produkcyjną szalenie drapieżnej odmiany Atom V8, której pierwszy debiut miał miejsce dwa lata temu.
Co szczególnie przykuwa uwagę? Oczywiście jednostka napędowa. Widlaste, ośmiocylindrowe serce o pojemności 3,0 litrów powstało w wyniku fuzji dwóch jednostek R4 pochodzących z motocykla Suzuki GSX1300R i generuje 475 (dla wersji drogowej) lub 500 (dla wersji torowej) KM mocy. Wysokoobrotowy silnik osiąga maksymalną prędkość obrotową rzędu 10 500 rpm, jego mocniejsza odmiana dopuszcza 100 rpm więcej. Jednostka napędowa współpracuje z sześciostopniową, sekwencyjną skrzynią biegów Sadev.
Ważące około 520 kg auto jest w stanie osiągnąć prędkość 100 km/h w ciągu 2,3 sekundy, 160 km/h w 5,4 sekundy, a licznik prędkościomierza zatrzymuje się na wskazaniu 273 km/h dla wersji drogowej i 322 km/h dla odmiany torowej. Odpowiednie modyfikacje przeszło również zawieszenie o dwóch wahaczach poprzecznych wykonanych ze stali chromowo-molibdenowej. Amortyzatory dostarczyła firma Intrax, układ hamulcowy Alcon, a opony w rozmiarze 205/50 R15 i 245/45 R16, Toyo.
Zostanie wyprodukowanych 25 egzemplarzy Ariel Atom V8, wszystkie zostały już dawno wyprzedane po cenie 150 000 funtów szterlingów, czyli kilkakrotnie mniejszej niż słynny Bugatti Veyron. Dostawy rozpoczną się wiosną 2011 roku.
Źródło: Autoevolution