SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym?

Jeszcze kilka lat temu koncern Volkswagen był daleko z tyłu w dziedzinie tworzenia SUV-ów i oferował jedynie drogie pojazdy. Jednak w ostatnim czasie bardzo się to zmieniło. Do tego stopnia, że co chwila mamy premierę nowego modelu. Trudno się już połapać co jest czym w gronie czterech marek, a są pewne podobieństwa i znaczące różnice. Postaraliśmy się więc uporządkować ten temat z pominięciem najbardziej luksusowych aut - Bentleya i Porsche.

Coraz trudniej się odnaleźć w gamie Grupy Volkswagena. Prześwietlamy SUV-y i crossovery by ustalić co jest czym.

Coraz trudniej się odnaleźć w gamie Grupy Volkswagena. Prześwietlamy SUV-y i crossovery by ustalić co jest czym. (fot. mat. prasowe)

Crossovery czy SUV-y?

W dobie tak licznych modeli, jakie występują na rynku samochodów, trudno o jednoznaczny podział, ponieważ zaczyna się on rozmywać. Bez wątpienia SUV-em trudno nazwać auto z napędem na jedną oś, ale są od tego nieliczne wyjątki. Dlatego też termin SUV i crossover jest często stosowany zamiennie i nie ma większego sensu wnikać w nazewnictwo. Instytucje badające rynek często traktują segment SUV/crossover jako jeden, podzielony na auta pod względem wielkości, na tradycyjne klasy A, B, C, D itd.

Crossovery, czyli małe SUV-y w Grupie VW

Bez cienia wątpliwości klasycznym crossoverem jest jeden z najnowszych modeli koncernu – Seat Arona. To auto jest oparte na płycie podłogowej i podzespołach Ibizy, nic więc dziwnego, że oba auta należą do segmentu B. Arona jako jedyna w całej gamie nie jest wyposażona w napęd na cztery koła i ma tylko jeden silnik. Jest też najtańsza, bo cena na polskim rynku zaczyna się od 63,5 tys. zł.

Seat Arona to jedyny, klasyczny przedstawiciel crossoverów segmentu B w gamie Grupy VW. Trochę więcej niż wyżej zawieszona Ibiza.

Niewiele od niego dłuższe (tylko 53 mm) jest Audi Q2, ale oparte na zmodyfikowanej płycie podłogowej, o znacznie większym rozstawie osi. Ten ostatni wymiar 2601 mm wprowadza pewną komplikację w ścisłym podziale. Z jednej strony długość nadwozia wskazuje na to, że jest w segmencie B, natomiast rozstaw osi jest prawie identyczny z dużo większym Audi Q3 segmentu C.

Najliczniejsza klasa kompaktowa

Segment kompaktowych SUV-ów i crossoverów jest obecnie najpopularniejszy w Europie, zatem Grupa VW przygotowała bardzo mocną ofertę w tej klasie. Najmniejszym i obecnie najnowszym modelem w gamie jest Volkswagen T-Roc, który, tak jak niemal wszystkie inne w tym segmencie, został zbudowany na modułowej i bardzo "elastycznej" płycie MQB. Jest krewniakiem Tiguana, ale aż o 252 mm krótszym. Ma też najmniejszy rozstaw osi, wynoszący zaledwie 2590 mm, więc można go trochę traktować jak konkurenta Audi Q2.

Najnowszy model Volkswagena o nazwie T-Roc wprowadza małe zamieszanie. To bardziej Seat Arona czy Volkswagen Tiguan?

Większe i najbardziej do siebie podobne są modele Seat Ateca, Škoda Karoq i Volkswagen Tiguan. Również zbudowane na platformie MGB, dzielą między sobą rozwiązania techniczne — w tym przypadku zarówno pod względem rozmiarów, jak i technologii, a także gamy silnikowej, Ateca i Karoq są bliźniakami. Mają bardzo podobne rozmiary (czeskie auto jest dłuższe o 19 mm) i rozstaw osi (w Škodzie większy o 10 mm).

W tej trójcy Volkswagen Tiguan jest samochodem największym i ma najmocniejszy bazowy silnik, choć też nie wybija się za bardzo. Ma nadwozie dłuższe od Karoqa tylko o 4 mm, za to rozstaw osi mierzy 2681 mm – to o 43 mm więcej niż w Skodzie. Co więcej, jest też dłuższy o 78 mm od tego w Audi Q3, ale ten samochód oparto na innej – starszej – płycie podłogowej. Model marki premium należy przy tym do tego samego segmentu – SUV-C.

Nowość Skody - Karoq - jest najbliższym krewnym Seata Ateki, czyli bliskim krewniakiem Volkswagena Tiguana.

Klasa kompaktowa czy średnia?

Trudno jednoznacznie zdefiniować takie modele jak Škoda Kodiaq i Volkswagen Tiguan Allspace. O ile Audi Q5 jest klasycznym przedstawicielem SUV-ów klasy średniej i ma zupełnie inną konstrukcję – silnik umieszczony wzdłużnie – oraz cenę, o tyle Kodiaqa i Tiguana Allspace'a oparto na tych samych podzespołach i płycie podłogowej co standardowego Tiguana.

Volkswagen Tiguan, ale Allspace i tym samym przeskakuje z segmentu C do segmentu D.

Co prawda platforma jest znacznie wydłużona – do 2790 mm rozstawu osi – ale silniki i przeniesienie napędu są dokładnie takie same. Czy wydłużenie Tiguana o 215 mm od razu pozycjonuje go w innym segmencie? Czy skoro Škoda Kodiaq mierzy 315 mm więcej niż Karoq, ale technicznie jest prawie tym samym autem, to należy do wyższej klasy? Odpowiedź na to pytanie może być trudna, ale należy przyjąć, że tak właśnie jest i oba modele są pozycjonowane w klasie SUV-D. Ich wspólną cechą, której nie ma akurat Audi Q5, jest możliwość zamówienia wersji 7-osobowej.

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan - automatycznie wysuwany hak

Prawdziwe SUV-y, czyli w Europie klasa wyższa

Tak naprawdę, do pierwotnej definicji SUV-a można zaliczyć tylko dwa modele – Volkswagena Touarega i Audi Q7. Oba są technicznie spokrewnione, ale zupełnie inne niż pozostałe modele w ofercie. Tylko z Audi Q5 łączy je fakt umieszczenia silnika wzdłużnie oraz stały układ przeniesienia napędu. Jako jedyne mają duże motory o pojemności minimum 3 litrów.

Jeżeli mamy mówić o SUV-ach, to tak wygląda prawdziwy. Wszystko co mniejsze z powodzeniem można nazwać crossoverami.

Co prawda Touareg jest tylko o 94 mm dłuższy od Tiguana Allspace, ale jego rozstaw osi jest większy o 103 mm. Dzieli płytę podłogową z Porsche Cayenne. Natomiast Audi Q7 jest największym z gamie tych czterech marek i użyczył płyty podłogowej oraz wielu rozwiązań technicznych Bentleyowi do zbudowania modelu Bentyga. Warto przy tym zaznaczyć, że Porsche Macan jest opracowany na bazie podzespołów i na płycie podłogowej Audi Q5.

Zestawienie samochodów klasy suv/crossover w gamie grupy vw

(od najmniejszego do największego)

Podstawowe

parametry

techniczne

Seat

Arona

Audi 

Q2

VW

T-Roc

Seat

Ateca

Skoda

Karoq

Audi 

Q3

VW

Tiguan

Audi 

Q5

Skoda

Kodiaq

VW Tiguan

Allspace

VW

Touareg

Audi

Q7

Segment
(umownie)
B B B/C C C C C D D D SUV SUV

Długość

[mm]

4138 4191 4234

4363-

4463

4382 

4385-

4411 

4486 

4663-

4671 

4697  4701 

4795-

4801

5052-

5069

Rozstaw osi 2566 2601 2590

2621-

2628

2630-

2638 

2603 2681 

2819-

2824 

2791  2790  2893

2994-

2996

Minimalna

pojemność

bagażnika*

[litry]

400 405 445 485 479 460 520 550 650 760 580 890

Maksymalna

liczba

siedzeń

5 5 5 5 5 5 5 5 7 7 5 7

Napęd na

cztery koła

brak tak tak tak tak tak tak tak tak tak tak tak

Pojemności

dostepnych

silników**

[litry]

1,0

1,0-

2,0

1,0-

2,0

1,0-

2,0

1,0-

2,0

1,4-

2,0

1,4-

2,0

2,0-

3,0

1,4-

2,0

1,4-

2,0

3,0

3,0-

4,0

Moce

dostepnych

silników**

[KM]

95-

115

116-

190

115-

190

115-

190

115-

150

125-

183

115-

240

150-

354

125-

190

150-

240

204-

262

218-

435

Cena bazowa**

[tys zł]

63,5 98,9 76,5

79,7

87,9

119,6 97,8 159,2 92,4 117 238,4 277

*w konfiguracji pięciomiejscowej

**na rynku polskim

 

w przypadku Seata Ateki i Skody Karoq podane wymiary zależą od wersji

w przypadku Audi Q7 wersja e-tron quattro (hybryda) ma bagażnik o pojemności 650 l)

Po co nam ta wiedza?

Z jednej strony można powiedzieć, że to wiedza bezużyteczna, bo i tak kupujemy samochód wedle własnego gustu i potrzeb. Trzeba przyznać, że obecna gama licząca sobie 12 modeli SUV/crossover oraz dodatkowe trzy auta marek Porsche i Bentley zaspokaja praktycznie każde wymagania. Z drugiej strony warto mieć taką wiedzę podczas kupowania samochodu, jeżeli kierujecie się głównie ceną.

Przykład? Volkswagen Tiguan Allspace i Škoda Kodiaq dzięki podobnym wymiarom są względem siebie konkurencyjne pod względem przestrzeni wewnątrz. Warto zatem patrzeć na cenę jednego przez pryzmat drugiego. Wiemy, że konkurentem największej Škody nie jest raczej zwykły Tiguan, swoją drogą kosztujący więcej.

Faktem jest, że Skoda Kodiaq jest w rzeczywistości Tiguanem, jednak konkurentem dla Tiguana Allspace. Od obu jest tańsza.

Jeżeli natomiast chcecie kupić Tiguana, to wiecie, że warto zajrzeć do salonu Seata, ponieważ Ateca jest jego bliźniakiem, choć ma mniejszy bagażnik, ale za to zapłacicie za nią dużo mniej. To samo można powiedzieć o Skodzie Karoq, która dopiero co weszła na rynek i tak naprawdę mało osób się orientuje czym w rzeczywistości jest ten model. Podpowiadamy – to wewnętrzny konkurent przede wszystkim Seata Ateki, a jednocześnie bardzo bliski kuzyn Volkswagena Tiguana.

Škoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4×4 — test pierwszego dużego SUV-a czeskiej marki

Segment SUV-ów i crossoverów ma się dobrze już od wielu lat na całym świecie. To wyjątkowo prężnie rosnąca część rynku samochodowego. Teraz do…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Zasada działania systemu MultiAir - część 1 2000 zł za proste naprawy? Czytelnik aż zadzwonił zapytać, czy go nie oszukują Zmniejszanie zanieczyszczeń spalin samochodowych Wykupiłeś polisę AC? Ubezpieczyciel może nie wypłacić pieniędzy z błahego powodu Zasada trzech sekund. Poznaj ją, zanim ruszysz w trasę Rękojmia na samochód używany. Uważaj na niekorzystne zapisy w umowie sprzedaży Problem z klimatyzacją? Ten poradnik pomoże o nią zadbać Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Co grozi za jazdę bez uprawnień? Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Limity prędkości w Polsce

Popularne w tym tygodniu:

Prawo jazdy z kodem 78. Mniej stresu i wymagań, większa szansa na zdanie Kierunkowskaz niezgody. Polacy się kłócą, ale sądy i policja mówią jasno Typ zbiornika ma znaczenie. Nie każdy przejdzie badanie Spokojna jazda też psuje auto. Oto 5 usterek, które na to wskazują Czy można pomijać biegi w manualnej skrzyni? To zależy od kilku czynników Znak jest, ale mandatu nie przyjmuj. Prawnik tłumaczy, co musisz zrobić Wysoka kara za błąd po kupnie auta. Brak czasu nie jest wymówką Masz naklejkę z imieniem dziecka? Zerwij, nim dojdzie do tragedii Manualną skrzynię biegów zniszczysz prostym błędem. Oducz się nawyku, bo sporo kosztuje Dolewka oleju może słono kosztować. W nowych autach trzeba uważać Dlaczego auto elektryczne ładuje się wolno? Nie panikuj. Czasem tak po prostu musi być Nawet 500 zł i zatrzymany dowód. Mandat za opony dostaniesz nie tylko za niski bieżnik