Mały otwór przy wlewie paliwa. Kierowca nie wiedział, do czego służy
Jeden z naszych czytelników przesłał zdjęcie niewielkiego otworu w swoim samochodzie. Obawiał się, że może przez niego dostać się woda do zbiornika paliwa. Niesłusznie. Wyjaśniamy, jaka jest rola tego elementu.
Żona pana Mariusza wróciła do domu autem niemal na pustym baku. Komputer pokazywał zerowy stan paliwa. Nasz czytelnik bał się, że nie dojedzie na stację, więc postanowił skorzystać z paliwa do kosiarki, które miał w garażu. Użył w tym celu kanistra.
To był deszczowy dzień i nie mógł wjechać autem do garażu, więc uzupełniał paliwo na zewnątrz. Otworzył klapkę wlewu i mocno się zdziwił. Gdy zaczął nalewać, zauważył mały, okrągły otwór pod wlewem, do którego wlewała się woda. Przestraszony szybko wyczyścił to miejsce i zamknął klapkę.
"To nowoczesne auto, a wiadomo, jak jest z tymi silnikami. Byle kropla wody i coś się stanie. Dlatego mam nadzieję, że te kilka kropel, które pewnie tam wleciało, nie wyrządzi jakiejś szkody. Nie chciałem pytać w serwisie, bo trochę się wstydzę, więc piszę do Pana. Chyba nic się nie stało, ale nawet jestem ciekaw, co to za otworek. Jeśli Pan mi nie odpowie, to może zapytam na następnym przeglądzie" – kończy swoją opowieść pan Mariusz.
To nie jest odpowietrznik
Przeglądając internet, można znaleźć różne interpretacje funkcji tego otworu, z których najczęstsza jest błędna – otwór to nie odpowietrzenie zbiornika. W istocie ten element występuje najczęściej w samochodach Grupy Volkswagena, które cieszą się dużą popularnością.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Tajemniczy otwór pełni funkcję odpływową – wyjaśnia Adam Lehnort z ProfiAuto Serwis. – Po pierwsze, odprowadza wodę, żeby ta nie gromadziła się we wnęce otworu tankowania. Nie wszystkie samochody mają korek wlewu szczelnie zamknięty. Niektóre wyposażone są jedynie w zapadkę i zgromadzona woda mogłaby przedostać się do baku. Po drugie, przy przetankowaniu paliwo będzie miało drogę ujścia i unikniemy zniszczenia lakieru – dodaje ekspert.
Najczęściej odpływ prowadzi do nadkola, skąd wydostaje się nadmiar paliwa lub woda. Warto od czasu do czasu oczyścić ten otwór, ponieważ z upływem lat mogą gromadzić się tam brud i kurz, które łącząc się z wodą i paliwem, tworzą kleistą substancję.