24h Le Mans 2019 - relacja na żywo
24h Le Mans to najważniejszy wyścig w corocznym kalendarzu sportów motorowych. Jak co roku zapraszamy was na relację na żywo. Jeśli coś dzieje się na torze Circuit de la Sarthe, dowiesz się tego tutaj!
15:02
24h Le Mans 2019 dobiegł końca! Toyota #8 wygrywa królewski maraton! W kategorii LMP2 zwycięża Signatech Alpine Matmut #36. GTEPro należy do AF Corse #51. W GTEAm wygrywa Keating Motorsports #85.
To był wspaniały wyścig. Dziękuję Wam za całą dobę Waszej obecności. Zapraszam na krótkie podsumowanie wyścigu:
Do zobaczenia za rok!
14:53
Co za tempo Jose Marii Lopeza! Gap spadł już do 17 sekund.
14:50
21 sekund dzieli obie Toyoty. Do końca wyścigu 10 minut!
14:41
Toyota #7 spadła na drugie miejsce po wizycie w boksach.
14:40
Czeka nas kolejne przetasowanie na czele? Toyota Gazoo Racing #7 w boksach na ostatni serwis.
14:36
#7 wraca na prowadzenie!
14:33
Toyota #8 w boksie na krótkim pit stopie.
14:27
Jak duża różnica dzieli toyoty #7 i #8? Gdy lider jest na drugiej szykanie na prostej Mulsanne, #7 dopiero rozpędza się na początku tej wstęgi asfaltu.
14:22
Ostatni pit stop dla Ferrari #51 prowadzącego stawkę GTEPro.
14:21
Kolejne auta z problemami. Oreca #30 i polski Ligier #34 mają awarie. Oreca zachowuje się bardzo dziwnie. Lekko zamiata jej tyłem na prostej drodze. Auto jedzie wężykiem.
14:15
Ostatnia zmiana kierowców w Porsche 911 RSR #91.
14:14
Jose Maria Lopez w TS050 #7 goni. Jego ostatnie okrążenie jest niecałą sekundę szybsze niż w przypadku toyoty #8.
14:07
Takie tempo miał #7 z uszkodzoną oponą:
Obecnie gap między #8 a #7 wynosi równą minutę.
14:03
Toyota #7 po zmianie opon rusza w pościg za #8. Jose Maria Lopez ma spore wyzwanie. Kazuki Nakajima jest wg live timingu 10,6 s przed kolegą z teamu.
14:01
To jest niewiarygodne. Toyota znowu na sam koniec sponsoruje nam dużo emocji. Czy stawka zmieni się na sam koniec wyścigu? Toyota #8 zmniejsza dystans do lidera.
13:59
Komunikat wyścigowy: samochód #7 wyraźnie zwolnił. Toyota prawdopodobnie ma przebitą oponę. Cała stawka mija lidera w zawrotnym tempie.
13:57
Toyota TS050 #7 zakomunikowała problem ze stabilnością przodu. Po superkrótkiej wizycie w boksach auto ruszyło dalej.
13:56
Corvette się udało. Olivier Pla ustąpił miejsca Corvette C7.R prowadzonej przez Antonio Garcię.
13:54
Corvette Racing nie ma zamiaru oddać Le Mans łatwo. C7.R #63 cały czas ostro walczy z Fordem GT #66 o 7. miejsce.
13:52
Jakie są odstępy między 1. a 2. miejscem w poszczególnych klasach wg oficjalnych danych? Czy przez trochę ponad godzinę coś tu się jeszcze może zmienić?
- LMP1: 2:11.281 ma Toyota #8 do Toyoty #7
- LMP2: 1 okrążenie ma Jackie Chan DC Racing #38 do Signatech Alpine Matmut #36
- GTEPro: 56.792 s ma Porsche 911 RSR #91 do Ferrari 488 GTE EVO #51
- GTEAm: 37.682 s ma Porsche 911 RSR Team Project 1 #56 do Forda GT Keating Motorsports #85
W ramach zwykłej, sportowej walki? Zmian raczej nikt się nie spodziewa. Sęk w tym, że to Le Mans. Przy takich różnicach w każdej z tych klas przez godzinę lider może się jeszcze zmienić.
13:45
Alpine #36 z szybką wizytą w boksie. Auto szybko ponownie ruszyło w drogę.
13:39
Tak wyglądała zmiana kierowcy w Toyocie #8:
13:33
"Jumbo" znowu z problemami. Dallara #29 z uszkodzoną lewą tylną oponą powoli jedzie do boksu. Obecnie zajmuje 29. lokatę w klasyfikacji generalnej.
13:23
Tak wyglądało gasnące BMW #81:
13:20
Mamy Toyotę #8 w boksach. Nadal ponad minuta straty do prowadzącej stawkę Tototy TS050 #7.
13:15
Porsche 911 RSR #91 w boksie. Do Ferrari #51 zostało trochę ponad minutę. Czy uda się dogonić Włochów?
13:02
Żółta flaga. BMW M8 GTE ma usterkę. Na drugiej szykanie na prostej Mulsanne auto po prostu zgasło i dotoczyło się powoli do opon.
13:00
2 godziny do końca wyścigu. Tak prezentuje się czołówka klasyfikacji generalnej:
- Toyota Gazoo Racing #7
- Toyota Gazoo Racing #8
- SMP Racing #11
12:49
Ferrari #51 zespołu AF Corse zaliczyło wizytę w boksach i szybko ruszyło dalej. Lider GTEPro pozostaje niezmieniony.
12:42
Ligier JSP217 Jakuba Śmiechowskiego wrócił na tor po naprawie usterki skrzyni biegów.
12:39
Drobny incydent Signatech Alpine Matmut #36. Andre Negrao delikatnie przestrzelił zakręt. Z minimalnym uszczerbkiem na tempie auto wróciło na trasę.
12:20
Superszybka zmiana kierowcy i kół w Porsche 911 RSR #91. Pogoń za jadącym na 1. miejscu Ferrari 488 GTE EVO trwa. Do nadgonienia półtorej minuty.
12:15
Mniej niż 3 godziny do końca. Prowadzą dwie Toyoty, za którymi w dystansie 5 okrążeń jedzie SMP Racing z Witalijem Pietrowem za sterami.
12:10
W BMW niestety bez zmian.
11:55
Corvette #63 z Janem Magnussenem za sterami wraca na tor na 6. pozycji w GTEPro. Liderem w klasie zostaje AF Corse #51. Za nim gonią dwa Porsche 911 RSR.
11:54
Fatalne wieści z boksu Corvette Racing. Auto walczące wcześniej o pierwsze miejsce w GTEPro nadal jest w rękach mechaników. Amerykańska bestia ze słynnym V8 pod maską spadła na 5. pozycję w klasie. Fatalnie, że to właśnie tak Corvetty żegnają się z Le Mans.
11:49
Porsche 911 RSR #93 dostanie karę +10 s do następnego pit stopu za najazd na linię ciągłą przy wyjeździe z pit lane.
11:48
Corvette #63 również poza torem. Jan Magnussen stracił panowanie nad autem i przejechał ślizgiem daleko poza tor. Na szczęście obyło się bez mocnego uderzenia. Samochód wrócił do wyścigu i ruszył prosto do boksu. Corvette C7.R ma drobne uszkodzenia.
11:47
Ford GT prowadzący w GTAm wylądował poza torem. Ledwo wybronił się przed uderzeniem w bandę.
11:29
Dallara #29 ruszyła, ale wygląda groteskowo. Lewe przednie koło jest urwane i wykręcone w bok - trze o asfalt i zostawia za sobą czarny ślad. Naprawa tej maszyny zajmie sporo czasu.
11:25
Samochód bezpieczeństwa. Dallara zespołu Racing Team Nederland (zwany Jumbo) #29 wylądowała z dużą prędkością w oponach przed Indianapolis. Auto na razie jest na 15. miejscu w klasyfikacji generalnej i 8. w LMP2.
11:20
Porsche ściągnęło równocześnie #93 do boksów. Auta ruszyły na tor po serwisie równocześnie. Liderem odległym o około minutę wg live timingu pozostaje w GTEPro Corvette C7.R. Drugie miejsce należy do AF Corse #51.
11:18
Tymczasem Porsche 911 RSR #91 dostało karę +10 s do pit stopu. Auto prowadzone przez Gianmarię Bruniego zajmuje 3. miejsce w klasie GTEPro. Gdyby nie była to kara doliczona do postoju, tylko wyznaczona jako osobne odwiedzenie boksów, byłaby bardzo dotkliwa. 911 RSR #93 prowadzone przez Nicka Tandy'ego jest zaledwie 13 sekund za kolegą z zespołu.
11:17
Trochę niesamowitych obrazków. Od startu do rana. Tak wyglądała walka podczas 24h Le Mans 2019:
11:11
Oreca #43 stanęła w pitlane, nie dojeżdżając do swojego boksu. Żółta flaga pojawiła się więc na drodze dojazdowej do garaży.
11:05
Wyrównana walka w GTEPro oznacza niestety dla Forda, że przepiękne GT na razie muszą walczyć na miejscach 5-8.
11:04
Lider LMP2 - Alpine #36 w boksie na szybkie tankowanie i czyszczenie szyby.
10:45
Bolid Inter Europol Competition wrócił na tor.
10:44
Tymczasem w boksie lidera GTAm trwa zmiana tarcz w Fordzie GT Keating Motorsports. Auto jest niesamowicie połatane.
To przypomniało mi wizytę w garażach Chip Ganassi Racing w 2017. Po prezentacji licznych części zastępczych, dżentelmen, który nas oprowadzał doszedł do dużych szuflad i powiedział z pełną powagą: a to... Bez tego nie wygracie Le Mans. Mamy tu szufladę trytytek i szarej taśmy.
10:40
Sytuacja polskiego bolidu:
- Za sterami Nigel Moore
- Na razie pozycja 21. w generalce i 16. w LMP2
- United Autosports #32, który goni #34 jest 2 okrążenia z tyłu
- Prędkość na dojeździe do boksu bardzo ograniczona - opona jest na granicy rozerwania. Przyspieszenie mogłoby ją rozerwać i doprowadzić do uszkodzenia poszycia
- Auto dotacza się już do zjazdu do alei serwisowej
10:39
Niestety, Inter Europol Competition #34 z kapciem na tylnej oponie, daleko do boksów. Polski team z poważnym problemem. Auto powoli toczy się z poszarpanym ogumieniem.
10:34
BREAKING NEWS. Fernando Alonso niesie kawkę. Kto sobie życzy espresso?
10:30
Obecnie kierowcy mają limity czasu - maksymalnie 4 godziny w samochodzie na 6 godzin wyścigu. Kiedyś tego nie było. To pozwoliło przejść Eddiemu Hallowi do historii jako jedynemu kierowcy, który w pojedynkę przejechał cały wyścig 24h Le Mans. Miało to miejsce w 1950 roku.
Co ciekawe, w tym samym wyścigu startował drugi rekordzista. Louis Rosier ma na koncie największy czas za sterami u zwycięzcy Le Mans. Spędził on za sterami swojego Talbota-Lago T26 aż 23 godziny i 15 minut. I wygrał. Tylko na kilka okrążeń zmienił go syn. W tym czasie Louis Rosier umył się i zjadł banany.
10:28
W boksie również Corvette #63 - obecny lider GTEPro. Tym samym Corvette zalicza już 20 pit stopów. Tyle samo, ile 2. auto w klasie: AF Corse Ferrari 488GTE EVO. Porsche 911 RSR #91 jadące na 3. pozycji ma za sobą 19 odwiedzin w boksach.
10:24
Mechanicy Alpine gotowi do przyjęcia lidera LMP2 do boksu.
10:20
Na razie Toyota #7 wiezie spokojnie pierwsze miejsce w stronę flagi z szachownicą. Jednak #8 nie zostaje daleko w tyle. Chyba wszyscy zastanawiają się, czy czeka nas bratobójcza bitwa w ostatnich godzinach.
9:59
Nie tylko w WEC Toyota jedzie po zwycięstwo w ten weekend. Wygląda na to, że dla Gazoo Racing to może być bardzo udany weekend.
9:58
Problem United Autosports jest prozaiczny - prawdopodobnie mechanicy nie dopięli mocowania pokrywy. Zerwał ją pęd powietrza. Przeszkoda została już usunięta, ale nadal mamy komunikat Full course yellow - żółta flaga na całym okrążeniu.
9:55
Tylna część poszycia United Autosports #32 leży na środku toru. Żółta flaga.
9:50
Podsumowując sytuację w LMP2. Nowy rozkład sił na potencjalnym podium tej klasy:
- Signatech Alpine Matmut #36
- Jackie Chan DC Racing #38
- TDS Racing #28
9:45
Wielka szkoda. Rebellion #3 znowu z problemami.
9:33
Nie wiem jakim cudem mi to umknęło. To jest najlepszy skrót z wyścigu, jaki dziś zobaczycie:
9:30
G-Drive #26 wraca na tor. Dopiero teraz. Trudno będzie dojść znowu na pierwsze miejsce z siódmej lokaty w klasie.
9:13
W Le Mans wszystko potrafi się szybko zmienić. Pisałem już wcześniej - noc musieli wytrzymać kierowcy. Teraz długi dystans może dać się we znaki maszynom. G-Drive #26 wjechał do garażu. Podniesiona jest pokrywa silnika. Signatech Alpine rusza po pierwszą lokatę w LMP2.
9:10
Zostało mniej niż 6 godzin do końca 24h Le Mans 2019. Pora na przegląd liderów.
LMP1
- Toyota Gazoo Racing #7
- Toyota Gazoo Racing #8
- SMP Racing #11
LMP2
- G-Drive #26
- Signatech Alpine Matmut #36
- Jackie Chan Racing #38
GTEPro
- Corvette Racing #63
- AF Corse #51
- Porsche GT #91
GTEAm
- Keating Motorsports #85
- Team Project 1 #56
- JMW Motorsport #84
8:45
Wymiana hamulców w 50 sekund. Nieźle, co? Tak to zrobił team Corvette Racing:
8:37
Signatech Alpine Matmut #36 (obecnie 2. miejsce w LMP2) w pit stopie. Bezpieczny dystans do Jackie Chan DC Racing #38. I niestety spory dystans do 1. miejsca, czyli G-Drive'a #26.
8:24
Rebellion #3 powrócił na tor. Według oficjalnego livetimingu do SMP Racing #11, czyli do potencjalnego podium ma 2 okrążenia. 6 godzin i 38 minut to dużo za wcześnie, żeby przesądzać. Jeśli jednak dojdzie do zmiany, nie nastąpi ona w wyniku równego pojedynku, a błędu kierowcy BR1-AER #11.
8:15
Tak wyglądał błąd, który Rebelliona #3 niestety może kosztować miejsce na podium:
8:05
Emocji jednak nie będzie. Rebellion poza torem w pułapce żwirowej.
7:38
Szok! Aż 3 minuty kary stop&go dla Rebelliona #3! To potężna kara i spora nadzieja dla SMP Racing #11, który jedzie na 4. pozycji w klasyfikacji generalnej, 5 okrążeń za Rebellionem. 3 minuty postoju oznaczają w sumie około 4 minuty straty.
7:36
Corvette #63 vs Porsche #93. Auta jadą odpowiednio na 2. i 3. pozycji w GTEPro. Zjechały do boksów jednocześnie i jednocześnie boksy opuszczają.
7:25
Szybka wymiana hamulców i kół w Fordzie GT #63. To auto jadące na 4. pozycji w GTEPro.
7:22
Nie tylko Toyoty są nieugięte w LMP1. Na 3. pozycji konsekwentnie podróżuje Rebellion #3.
7:20
Tak wyglądała kraksa Pastora Maldonado:
7:11
Dragonspeed #31 rozbity. Za kierownicą, nie zgadniecie, Pastor Maldonado. Safety car na torze. Kierowca jest cały. Auto zajmowało 9. pozycję w klasyfikacji generalnej i 4. w LMP2 z niewielką stratą do 3. pojazdu.
7:08
Obrazki o wschodzie są piękne. Walka trwa. Teraz fala zmęczenia u ludzi już przeszła. Figle mogą zacząć płatać samochody.
7:02
Minęła godzina 7 rano. Na naszym zegarze zostało mniej niż 8 godzin do końca wyścigu.
Przetasowanie nastąpiło w GTEPro:
6:39
Chwilę po Porsche, w żwir na zakrętach Porsche pojechało długim ślizgiem Ferrari F488 GTE zespołu Kessel Racing (#83). Full course yellow.
6:38
Porsche 911 RSR #86 wyjechał poza tor na wyjściu z Indianapolis. Po krótkim przejeździe przez żwir auto skończyło z nosem w bandzie. Żółta flaga.
6:26
Toyota #7 w boksach. Lider wyścigu ma przewagę nad Toyotą #8 jedno okrążenie wyścigu. To był krótki postój, po którym Jose Maria Lopez szybko odpalił naprzód nie tracąc pozycji.
6:24
Tymczasem, daleko od czoła stawki, ale nadal w grze, Jakub Śmiechowski za sterami Inter Europol Competition #34 prze naprzód. Nasz rodak zajmuje 17. miejsce w kategorii LMP2 i 22. w klasyfikacji generalnej.
6:17
Wiele osób podkreśla jak świetnie brzmią Corvette C7.R. Mnie w pamięci z 2017 roku utkwiły jeszcze "stare" AMR Vantage, które grały wręcz jak jednostki lotnicze, oraz świetne, rasowe boksery z 911 RSR.
6:13
911 RSR #91 w boksie. Zwróćcie uwagę na malowanie tego egzemplarza. Złoty pas to już "odzież" odświętna tego samochodu. Porsche w kończącym się tym wyścigiem supersezonie już przed wyścigiem miało zapewniony tytuł mistrzowski w kategorii GTEPro. Triumf zapewniły wysoko punktowane pozycje w Spa-Francorchamps, jeszcze na początku maja.
6:04
Wreszcie mamy świt na Circuit de la Sarthe!
6:01
9 godzin do końca. Zajrzyjmy do GTEPro.
- AF Corse #51
- Porsche GT Team #91
- Corvette Racing #63
Wielka szkoda, że w wyścigu pozostała tylko jedna C7.R. Na szczęście radzi sobie dobrze i możemy ją obserwować wysoko w stawce.
Na zdjęciu 911 RSR #91:
5:45
Dochodzi godzina 6. Toyota nadal zajmuje dwa pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej. Na trzeciej pozycji, również niezmiennie, Rebellion #3.
5:30
#90 w żwirze:
5:01
Nie tylko za zespołami sporo przejść. Ciężko mają też samochody:
4:45
Powoli zbliża się świt. Toyota nadal na 1. miejscu z TS050 #7. W LMP2 prowadzi G-Drive Racing #26. W GTEAm liderem niezmiennie Ford GT #85 zespołu Keating Motorsports.
4:16
Status sprzed minuty nie przeszkodził zjechać AF Corse #51 do boksu już po raz 14.
4:15
W pierwszej trójce GTEPro dwa Porsche 911 RSR gonią prowadzące Ferrari 488 GTE Evo. Włoska maszyna ma jednak przewagę - ma za sobą już 13 pit stopów, podczas gdy 911 tylko po 12. W klasie GTEPro na 1. pozycji AF Corse #51.
4:10
Porsche 911 RSR #92 wraca na tor!
4:08
Zmęczenie może zacząć dawać się zespołom we znaki...
A przed nimi jeszcze 11 godzin wyścigu.
4:01
Zgadza się, zespół potwierdził problemy z wydechem:
Porsche 911 RSR #92 spada dalej w klasyfikacji. Z pozycji lidera przeskoczył na 12. pozycję.
3:59
Tymczasem Porsche 911 RSR #92 nadal w boksie. To nie wygląda na standardową wymianę hamulców. Zdaje się, że w momencie zjazdu do pit lane w radiu mowa była także o układzie wydechowym.
3:58
ByKolles Racing Team #4 stoi na trawie przy trasie. Mamy żółtą flagę.
3:56
Internet nazywa takie rzeczy #prematurecelebration
3:48
Porsche 911 RSR #92 w boksie. Planowana wymiana hamulców, tankowanie, zmiana opon. To trochę zajmie. Tym samym Ferrari 488 GTE EVO #51 zespołu AF Corse wysuwa się na prowadzenie w kategorii GTEPro.
3:43
Fernando Alonso w boksach. Toyota TS050 #8 dostaje nowe poszycie frontu.
3:28
#49 ma poważny problem. Uszkodzone było nie tylko poszycie. Do wymiany jest również między innymi zawieszenie.
3:18
ARC Bratislava #49 znowu z problemami. Auto znów zaliczyło kolizję. Prawa część przodu auta jest rozszarpana.
3:05
Półmetek! Minęło 12 godzin 24h Le Mans 2019. Pora na podsumowanie wszystkich kategorii.
LMP1
- Toyota Gazoo Racing #7
- Toyota Gazoo Racing #8
- Rebellion Racing #3
LMP2
- G-Drive Racing #26
- Signatech Alpine Matmut #36
- Jackie Chan DC Racing #38
GTEPro
- Porsche GT Team #92
- AF Corse #51
- Porsche GT Team #91
GTEAm
- Keating Motorsports #85
- Dempsey-Proton Racing #77
- TF Sports #90
2:59
Na torze mamy polskie flagi. Zdobią one Ligiera JSP217 #34 zespołu Inter Europol Competition (LMP2). Obecnie jest na miejscu 24. w klasyfikacji generalnej i 19. w LMP2.
Rozmowę z kierowcą Inter Europol Competition Kubą Śmiechowskim możecie przeczytać u nas:
2:44
Safety car na torze. Maszyna #49 nadal jest nieściągnięta z trasy.
2:36
Ligier JSP217 #49 zespołu ARC Bratislava uderzył w bandę. Żółta flaga na części toru. Kolizja była niegroźna, ale auto jest na razie unieruchomione.
2:25
#97 jedzie dalej. Na razie na pozycji 14. w GTEPro. Daleko przed nim dwa BMW M8 GTE i sporo innych maszyn do dogonienia.
2:09
GTEPro zasypane przez Porsche 911 RSR.
- Porsche 911 RSR #92
- Ferrari 488 GTE EVO #51
- Porsche 911 RSR #93
- Porsche 911 RSR #91
- Ford GT #69
2:06
W LMP2 bez zmian. G-Drive #26 i Alpine #36 nadal na 1. i 2. miejscu.
1:46
Zielona flaga! Kawalkada ruszyła dalej. SMP Racing #17 spadł na 6. pozycję i traci 6 okrążeń do prowadzącej Toyoty #8. Auto nadal nie dotarło do garażu.
1:45
Nie ma jednego zdjęcia, które najlepiej oddaje atmosferę panującą w Le Mans podczas wyścigu. Nie da się tego zawrzeć w jednym obrazku. Ale powiedzmy, że to, co złapałem w 2017 roku w nocy przed jedną z bram wjazdowych, całkiem nieźle pokazuje, że to coś więcej niż tylko krążenie w kółko przez dobę:
1:37
Do świtu mamy jeszcze kilka godzin. Według map pogodowych deszczu raczej już nie będzie tej nocy.
1:34
Tak wyglądała kraksa SMP Racing #17. Jak widać, kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.
1:30
W klasyfikacji generalnej 24h Le Mans 2019 w związku z kolizją SMP Racing #17 nastąpiła zmiana. Oto nowy układ sił na froncie:
- Toyota TS050 #7
- Toyota TS050 #8
- Rebellion R13 #3
Tu przypominam, że chwilę po godzinie 21 Rebellion #3 miał poważnie wyglądającą przygodę, w której postradał cały front i stracił 3. miejsce w klasyfikacji. Teraz wraca na wcześniej utraconą lokatę.
1:25
Na torze jest samochód bezpieczeństwa oraz karetka. Swoją zmianę w BR1 AER #17 ma obecnie Egor Orudzhev.
1:23
SMP Racing #17, czyli 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, stoi z nosem wbitym w barierę z opon. Auto sunęło bokiem, uderzyło prawą stronę w o bandę i zatrzymał się z frontem w barierze.
1:13
Po przystanku w boksach pora na podsumowanie rozkładu sił w pierwszej piątce w GTEPro:
- Porsche 911 RSR #92
- Ferrari 488 GTE EVO #51
- Corvette C7.R #63
- Ford GT #67
- Porsche 911 RSR #93
1:10
Ford GT #67 również w boksach.
1:08
AF Corse #51 w boksie. Po szybkiej zmianie opon Ferrari 488 GTE EVO wyjechało na tor 5 sekund za Porsche 911 RSR #92.
0:55
Dragonspeed #10 w barwach Gulfa poza torem. Auto znacząco zwolniło. To samochód zamykający stawkę LMP1.
0:47
Rebelliony są w tym roku najbarwniejsze na torze:
0:33
Tak wyglądało niefortunne zdarzenie Astona Martina #95?
0:25
Na torze pojawiła się karetka. Za sterami Astona Martina #95 znajduje się obecnie na zmianie Marco Sorensen. Kierowca opuścił auto o swoich siłach.
0:23
Pech Astona Martina. Auto #95 wypadło z toru i uderzyło tyłem o bandy. Safety car na torze.
0:15
Aston Martin #97 w boksach po lądowaniu w pułapce żwirowej.
0:05
Tak Circuit de la Sarthe wygląda zza kierownicy Toyoty TS050:
0:02
Północ! W niedzielę na pierwszych miejscach w swoich klasach wjeżdżają:
- LMP1: Toyota Gazoo Racing #7
- LMP2: G-Drive Racing #26
- GTEPro: Porsche GT Team #92
- GTEAm: Keating Motorsports #85
23:46
Mocna reprezentacja Forda pozostaje w grze. GT znajdują się w GTEPro na miejscach 3., 7., 8. i 11.
23:42
Ford GT Oliviera Pla zaliczył kontakt z innym autem i obrót. Pojazd wrócił do wyścigu, ale konieczna może być wizyta w boksie. Na kamerze z wnętrza było widać fruwające elementy pojazdu.
23:39
W GTEAm na prowadzeniu Ford GT:
- Keating Motorsports #85
- JMW Motorsport #84
- Dempsey-Proton #77
23:36
24h Le Mans 2019 zachwyca bitwą w GTEPro. Obecnie na prowadzeniu mamy Porsche:
- Porsche GT Team #92
- AF Corse #51
- Ford Chip Ganassi #67
Ostatnia Corvette C7.R w stawce niestety spadła na 4. lokatę.
23:35
Wygląda na to, że wywołaliśmy G-Drive'a i Alpine do boksów. Obydwa auta zjechały na szybki serwis. Znowu razem. Znowu z akcją mechaników w tym samym tempie. Wracają na tor w niezmienionej kolejności.
23:33
W kategorii LMP2 dwa pierwsze miejsca niezmienne. Na trzecim Jackie Chan Racing:
- G-Drive #26
- Signatech Alpine #36
- Jackie Chan Racing #38
23:31
Zbliża się północ! W LMP1 czołówka rozkłada się tak:
- Toyota Gazoo Racing #7
- Toyota Gazoo Racing #8
- SMP Racing #17
23:20
Wspólny przejazd do boksów Forda #67 i Ferrari #51:
23:00
Porsche #88 (GTEAm) oficjalnie wycofane z rywalizacji w 24h Le Mans 2019. Dołączyło do Corvette, którą wcześniej wyeliminowało z wyścigu.
22:55
Wielka szkoda, że BMW M8 jedzie na tak odległych lokatach. To piękne maszyny, które chętnie oglądalibyśmy częściej. M8 GTE #81 jest na 11. pozycji, a #82 na 13. w swojej klasie.
22:42
Aston Martin #98 zatrzymał się na poboczu. Obsługa toru zepchnęła go z toru.
22:34
Nad Circuit de la Sarthe zostały już tylko resztki słońca.
22:22
G-Drive #26 i Signatech Alpine Matmut #36 znowu razem zjeżdżają do boksów. Pojedynek w LMP2 trwa w najlepsze i zdecydowanie będzie jednym z najciekawszych elementów tegorocznego 24 h Le Mans.
22:15
Jose Maria Lopez poza torem. Błąd Toyoty #7 i szybki powrót na tor. #8 wysuwa się na prowadzenie.
21:58
Co za pojedynek! G-Drive znowu na prowadzeniu po fantastycznym starciu na prostej Mulsanne!
21:57
Gorąco również w LMP2. Alpine #36 0,73 s przed G-Drivem #26.
21:55
W GTEPro gęsto w stawce. Prowadzi Porsche 911 RSR #92, ale tuż za nim dwóch kolejnych pretendentów w postaci AF Corse #51 i Corvette #63. Różnice między kolejnymi autami to: 2,584 s i 1,577 s.
21:51
Toyota #8 w pitlane. Przez chwilę wyglądało na to, że coś jest nie tak z autem. Jednak po szybkim serwisie TS050 ruszyła dalej.
21:39
Kolizje i żółte flagi zbliżyły do siebie Toyoty. #7 jest 0,49 s za #8. Będzie bratobójcza walka?
21:24
Porsche 911 RSR GTEAm #88 wróciło na tor po wcześniejszej kolizji z Corvettą.
21:12
To niesamowite, ale Rebellion #3 jest już naprawiony i właśnie wyjeżdża na tor. Tak wyglądało zdarzenie:
21:08
Rebellion #3 (jeszcze przed chwilą podium) pozbawiony przodu dotarł do boksów. Mechanicy już zajmują się autem. Samochód hamował przed jedną z szykan na prostej Mulsanne, gdy nagle tył gwałtownie uciekł mu w lewą stronę, kierując auto dziobem prosto w barierę.
21:06
Kolejny potężny kontakt! Żółta flaga na całym torze.
21:02
Po 6 godzinach nadal prowadzą Toyoty. #8 jest 42 sekundy za #7. 3. miejsce w klasyfikacji generalnej zajmuje Rebellion Racing #3 z 1 okrążeniem do poprzedzającej Toyoty.
W LMP2 liderem jest Signatech Alpine Matmut #36. Gonią go G-Drive #26 i Jackie Chan DC Racing #38.
Kategoria GTEPro należy do Porsche GT Team z 911 RSR #92. Drugie miejsce zajmuje AF Corse #51. Na trzeciej pozycji Corvette #63.
W kategorii GTEAm prowadzi Keating #85. Za nim JMW Motorsport #84 i TF Sport #90.
21:01
Ferrari Kessel Racing poza torem. Auto będzie kontynuowało jazdę.
21:00
Za nami 6 godzin wyścigu i deszcz na torze! Opady są przelotne, ale i tak może to doprowadzić do zamieszania na torze. Wszystko zależy od tego ile wilgoci i w jakich miejscach zostanie na Circuit de la Sarthe.
20:59
Zespół podjął decyzję o wycofaniu rozbitej Corvette z wyścigu.
20:45
Tak wyglądała kolizja Porsche 911 RSR z Hoshino Satoshim za sterami z Corvette C7.R Marcela Fasslera:
20:41
Corvette #64 (miejsce 8. w GTEPro) i Porsche Dempsey-Proton #88 z poważnym kontaktem! Corvette rozbita! Do zdarzenia doszło na zakrętach Porsche.
20:39
Deszcz na razie nie pada. Padło za to Porsche 911 RSR #86 w barwach Gulf Racing. Auto stoi na poboczu.
20:35
Signatech Alpine Matmut #36 znowu na prowadzeniu. Andre Negrao wyprzedził Romana Rusinova w G-Drive Racing #26.
20:29
Zapowiedziano opady. Deszczu można spodziewać się jeszcze w tej godzinie.
20:10
Oreca #43 poza torem przy Tetre Rouge:
20:07
Samochód bezpieczeństwa na torze.
19:59
Jest wideo z incydentu. Auto odstawione przez żuraw na tor, dojechało do boksu na kapciach.
19:53
Żółta flaga na całym torze. Ferrari 488 GTE #54 (GTEAm) wyleciało na zakrętach Porsche i utknęło w żwirze.
19:47
Ależ będzie ciasno w GTEPro! AF Corse #51 i Porsche 911 RSR #92 wyjeżdżają z boksów tuż przed nosem Corvette C7.R #63.
19:44
#98 jednak z uszkodzeniami. Mechanicy zabrali auto do garażu.
19:41
Aston Martin #98 poza torem. Samochód jest cały i kontynuuje wyścig.
19:35
Zmiana na pozycji lidera w GTEPro! Po ponad 4,5 godziny pogoni Ferrari 488 GTE EVO #51 wyprzedziło Corvettę C7.R #63. Gap wynosi 1.034. Tymczasem 1.434 za Corvettą pędzi świetnym tempem Porsche 911 RSR #92.
19:34
Kilka minut temu było bardzo gorąco. Jest wideo z zajścia między Fordem GT a prototypem Larbre Competition:
19:26
Fernando Alonso w boksach. Toyota #8 dotankowana.
19:25
Szybki przegląd kategorii GTEPro (po zespołach, bez numerów aut):
- Corvette
- AF Corse
- Porsche GT
- Porsche GT
- Ford Chip Ganassi
- Ford Chip Ganassi
- Corvette
- Porsche GT
- Ford Chip Ganassi
- Porsche GT
- AF Corse
- Risi Competizione
- Aston Martin
- Ford Chip Ganassi
- BMW
- Aston Martin
- BMW
19:09
Który Gulf prezentuje się piękniej?
19:01
Minęła kolejna okrągła godzina. Do końca 24h Le Mans 2019 zostało 20 godzin. W klasyfikacji generalnej pierwsze trzy miejsca prezentują się następująco:
- Toyota Gazoo Racing #7
- Toyota Gazoo Racing #8
- Rebellion Racing #3
18:53
A jednak mamy zmianę na pozycji lidera LMP2. Pojedynkujące się Oreca i Alpine zamieniły się miejscami.
18:49
Żółta flaga. Samochód zespołu ARC Bratislava #49 uderzył w bandę przy Indianapolis. Auto LMP2 jest lekko uszkodzone. Po niebezpiecznej nawrotce na kilka razy Henning Enqvist ruszył w stronę boksów.
18:41
Mechanicy G-Drive'a i Alpine spisali się równie dobrze. Sytuacja bez zmian. Oreca 07 #26 wyjechała na tor tuż za Alpine A470 #36.
18:40
Liderzy LMP2 zjechali w tym samym momencie do boksów. Kto wyjedzie pierwszy? Na razie prowadzi Signatech Alpine Matmut #36.
18:21
Słońce powoli zmierza w stronę horyzontu. Wkrótce zacznie się trudniejsza część wyścigu - nocna część. Na razie Toyota prowadzi. Czy Japończycy dowiozą swoje pozornie proste do utrzymania 1. miejsce do końca 24h Le Mans?
18:02
3 godziny za nami! Tak prezentują się pierwsze miejsca w poszczególnych klasach:
- LMP1: Toyota Gazoo Racing #7
- LMP2: Signatech Alpine Matmut #36
- GTEPro: Corvette Racing #63
- GTEAm: Dempsey-Proton Racing #77
17:53
Niebezpieczna sytuacja w boksach. Ford GT #67 wypuszczony wprost pod koła Ferrari 488 GTE EVO #51 - tymczasowego lidera w klasie GTEPro.
17:47
Żółta flaga. To tylko przebita opona, ale już niestety z większymi szkodami dla samochodu. Rozerwana guma lekko uszkodziła poszycie auta.
17:44
Gdybyście się zastanawiali, co słychać u BMW, to M8 GTE #11 zajmuje 11. miejsce w klasyfikacji GTEPro. #82 jest na końcu swojej klasy - na miejscu 17. Bitwa w GTEPro w czołówce toczy się między Corvette C7.R #63 i Porsche 911 RSR #93. Prowadzące trio uzupełnia Ferrari 488 GTE EVO #51.
17:32
Zmiana za sterami Toyoty #7. Auto prowadzące w klasyfikacji generalnej w boksach. Za sterami zasiada Kamui Kobayashi.
17:27
Kolejne problemy Bruno Senny. Jego Rebellion R13 #1 trafił do garażu.
17:15
Rebellion #1 odwrócony nosem pod prąd. Auto stanęło na wewnętrznej zakrętu. Bruno Senna po chwili wrócił do wyścigu. Kolejne stracone sekundy nie pomagają jednak w odzyskiwaniu straty. 8. pozycja oznacza, że ma przed sobą dwa bolidy LMP2.
17:03
Pierwsze miejsca we wszystkich kategoriach po dwóch godzinach wyścigu:
16:57
Klasa GTEPro nie zawodzi. Świetne pojedynki Porsche #93 i Corvette #63 o 1. miejsce i Porsche #91 oraz Forda GT #68 o 5. miejsce.
16:54
Do boksu zjechał lider wyścigu. Mike Conway z Toyota Gazoo Racing również pozostaje na dłuższą zmianę w swoim aucie.
16:52
Toyota TS050 w boksach. Auto zajmuje pozycję 2. w wyścigu. Co ciekawe, zespół nie zdecydował się na zmianę kierowcy. Za sterami pozostaje Sebastien Buemi.
16:49
Czasem wymienia się nie tylko gumy i kierowcę. Porsche 911RSR #91 dostało nowe drzwi:
16:45
Znowu żółta flaga. Tym razem Ferrari 488GTE złapało gumę na tylnej osi. Auto powoli dotoczyło się do boksów.
16:40
SMP Racing #17 i Dragonspeed #10 w pit stopie. Ten duet zamyka kawalkadę LMP1. Na końcu stawki w tej klasie znajduje się jednak Rebellion #1 z Bruno Senną na pokładzie. Od pozostałych prototypów z topowej klasy dzieli go 5 aut LMP2.
16:35
Hej, Porsche #88, to już drugi raz:
16:27
Żółta flaga!
16:20
Rebellion z numerem 3 przestrzelił zakręt. BR1 siedzący mu na ogonie nie był jednak w stanie skorzystać z okazji. Miejsca 3. i 4. w LMP1 bez zmian.
16:11
Porsche zjeżdżają na pit stop i mamy zmianę kierowców w aucie z numerem #92.
16:02
Minęła pierwsza godzina rywalizacji w 24h Le Mans 2019. Tak wygląda obecna czołówka stawki:
- Toyota Gazoo Racing #7 - Mike Conway
- Toyota Gazoo Racing #8 - Sebastien Buemi
- Rebellion Racing #3 - Gustavo Menezes
16:00
Porsche #88 wraca na tor. Spadł na 11. pozycję z czołówki stawki.
15:58
Niesamowita walka o 5. miejsce w GTEPro po wznowieniu! Porsche #91 zaatakował Corvette #64.
15:56
I mamy pierwszą poważną kolizję! Żółta flaga! Porsche z numerem #88 uszkodzone, ale nie zostało unieruchomione.
15:53
Drugi zjazd do boksu samochodu Senny. Nie minęła jeszcze godzina od początku wyścigu.
15:47
Mamy na pokładzie Ferraristów?
Na razie najwyżej klasyfikowane Ferrari w klasie GTEPro, znajduje się na pozycji 5.
15:45
Aston Martin Racing zaczepia Corvette Racing. Amerykanie nie zostają dłużni i przypominają zmianę na miejscu lidera sprzed kilku lat:
15:41
Idą łeb w łeb! Fantastyczna walka na Mulsanne o 2. miejsce w GTEPro. Obecna czołówka:
- Corvette Racing #63
- Porsche GT Team #92
- Aston Martin Racing #95
15:36
Obecni liderzy w poszczególnych kategoriach:
- LMP1: Toyota Gazoo Racing #7 - Mike Conway
- LMP2: Signatech Alpine Matmut #36 - Nicolas Lapierre
- GTEPro: Corvette Racing #63 - Antonio Garcia
- GTEAm: Dempsey-Proton Racing #88 - Matteo Cairoli
15:29
SMP Racing #17, Rebellion Racing #1 w boksach.
15:28
Zobaczcie powtórkę startu:
15:27
Fantastyczna pogoń w LMP1! Witalij Pietrow z SMP Racing walczy z Gustavo Menezesem z Rebellion Racing o 3. pozycję.
15:24
Polski zespół Inter Europol Competition po 6 okrążeniach znajduje się na 26. pozycji w klasyfikacji generalnej i 18. w kategorii LMP2.
15:18
Antonio Garcia w Corvette C7.R prowadzi w kategorii GTPro po wyprzedzeniu Nickiego Thiima z zespołu Aston Martin Racing.
15:14
Po pierwszym kwadransie w kategorii LMP2 liderem jest Matthieu Vaxiviere w Orece.
15:12
W klasie LMP1 prowadzi Toyota TS050 z Mikiem Conwayem za kierownicą. Drugie miejsce również należy do Toyoty.
15:00
Wyścig wystartował! Do końca 24 godziny. Stawkę otwierają hybrydowe Toyoty.
Podstawowe informacje
Wyścig rozpoczyna się o godzinie 15:00. Wszystkie szczegóły dotyczące tegorocznego wyścigu możesz przeczytać w przygotowanym przez nas tekście: