2013 Audi R8 - dziesiątka z plusem [wideo]
Po ponad roku oczekiwania i dokładnej analizie wszystkich zdjęć szpiegowskich Audi wreszcie zlitowało się nad miłośnikami modelu R8 i zaprezentowało jego poliftingową odsłonę. Poza zmianami stylistycznymi do gamy modelowej dołączyła także nowa, mocniejsza wersja.
25.07.2012 | aktual.: 12.10.2022 16:52
Po ponad roku oczekiwania i dokładnej analizie wszystkich zdjęć szpiegowskich Audi wreszcie zlitowało się nad miłośnikami modelu R8 i zaprezentowało jego poliftingową odsłonę. Poza zmianami stylistycznymi do gamy modelowej dołączyła także nowa, mocniejsza wersja.
Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że producent z Ingolstadt zmienił jedynie przednie oraz tylne lampy, chcąc postraszyć Porsche diodami LED, które w nocy muszą prezentować się bardzo agresywnie. Po dłuższej chwili na jaw wychodzi coraz więcej zmian.
Doszły LED-y, które są teraz standardem w każdej wersji. Poza nimi zmienił się także przedni grill, przestylizowano zderzaki, wloty powietrza oraz progi. Z tyłu R8 wyposażono w nowe logo i podobne zmiany jak z przodu – światła, zderzak, dysze wylotowe.
Skoro już o wyglądzie mowa, warto zajrzeć do środka. Tutaj jeszcze mniej zauważalne, ale jakże wyśmienicie prezentujące się drobiazgi. Poza kilkoma detalami zmieniły się np. łopatki do zmiany biegów umieszczone za kołem kierownicy, a do oferty dołączyła pikowana skórzana tapicerka nappa.
Teraz najciekawsze, czyli to, czego nie widać na pierwszy rzut oka, a od czego zależą osiągi auta. Podstawowe jednostki napędowe pozostały wprawdzie bez zmian, czyli V8 o pojemności 4,2 l nadal produkuje 430 KM i 430 Nm momentu obrotowego, a V10 5,2 l 525 KM oraz 530 Nm, jednak zmieniło się bardzo ważne ogniwo pomiędzy silnikiem a kołami.
Sześciobiegową przekładnię R Tronic zastąpiła siedmiostopniowa dwusprzęgłowa skrzynia S Tronic, dzięki czemu moc będzie efektywniej wykorzystywana, a emisja CO2 spadnie o 22 g/km. Według Audi przyspieszenie od 0 do 100 km/h skróciło się średnio o 0,3 s.
Audi R8 V8 Coupé z przekładnią S Tronic przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s i rozpędza się do 300 km/h, a R8 V10 na ten sam sprint potrzebuje 3,6 s, a po dłuższej chwili jest w stanie rozpędzić się do 314 km/h.
W nowym modelu zmieniono także tarcze hamulcowe w ramach strategii „wave”, dzięki czemu udało się obniżyć ich masę o około 2 kg. Auto jeździ na 18-calowych obręczach wciśniętych w opony 235/40 z przodu oraz 285/35 z tyłu lub, w przypadku V10, 19-calowe felgi w oponach 235/35 z przodu i 295/30 z tyłu.
Nowością w ofercie jest model V10 Plus. Ma on niejako zastąpić wersję GT, której wyprodukowano tylko 333 egzemplarze. V10 o pojemności 5,2 l zostało podkręcone do 550 KM i 540 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu na przyspieszenie do pierwszej setki auto potrzebuje 3,5 s i jest w stanie pomknąć nawet 317 km/h. W przypadku sześciobiegowej manualnej skrzyni, która także dostępna będzie w każdej wersji, prędkość maksymalna jest większa o 2 km/h.
Dzięki zastosowaniu kubełkowych siedzeń z ultralekkich materiałów, zredukowaniu masy elementów wykończenia, zamontowaniu lżejszych felg oraz ceramicznych hamulców V10 Plus waży 1570 kg, czyli jest zaledwie o 10 kg cięższa od standardowego R8 V8 Coupé.
Do europejskich salonów nowe R8 trafi pod koniec tego roku, a oficjalnie będzie można zobaczyć je na targach w Paryżu, gdzie najprawdopodobniej ujrzymy też odmianę napędzaną silnikiem elektrycznym. Klienci w Stanach Zjednoczonych będą musieli poczekać do pierwszego kwartału 2013.
Ceny 2013 Audi R8 w Niemczech:
- R8 V8 Coupé - 113 500 euro
- R8 V8 Spyder - 124 800 euro
- R8 V10 Coupé - 154 600 euro
- R8 V10 Spyder - 165 900 euro
- R8 V10 Plus Coupé - 173 200 euro
2013 Audi R8 V10
2013 Audi R8 Spyder
2013 Audi R8 Promo
2013 Audi R8 Coupe
Źródło: Carscoop