1969 Toyota EX-1 [zapomniane koncepty]

Na salonie samochodowym w Tokio w 1969 roku Toyota zademonstrowała koncept EX-1, który ze swoją sportową sylwetką śmiało mógłby konkurować z ówczesnymi europejskimi samochodami sportowymi.

1969 Toyota EX-11969 Toyota EX-1
Arkadiusz Gabrysiak

Na salonie samochodowym w Tokio w 1969 roku Toyota zademonstrowała koncept EX-1, który ze swoją sportową sylwetką śmiało mógłby konkurować z ówczesnymi europejskimi samochodami sportowymi.

Według japońskich stylistów, pojazd miał nadawać się idealnie do długich podróży z dużymi prędkościami. Z tego też powodu dużą wagę przywiązano tutaj do aerodynamiki. Długa linia maski przechodziła pod łagodnym kątem w przednią szybę, przez którą można dojrzeć dwuosobową kabinę. Nisko opadający kontur dachu z panoramicznym oknem wieńczył lekko zgarbioną sylwetkę, którą zakończono obłym tyłem z dużą szybą i dwiema końcówkami wydechu. Aby poprawić stabilność samochodu przy dużych prędkościach, na górze zainstalowano spoiler, który automatycznie wysuwał się przy większych prędkościach.

1969 Toyota EX-1
1969 Toyota EX-1

Niestety Toyota nie ujawniła informacji jaką jednostkę napędową planowano do tego modelu, jednak jeżeli pojazd miał spisywać się bardzo dobrze w długich podróżach z dużymi prędkościami, to silnik musiał mieć odpowiednią moc.

Wnętrze konceptu EX-1 zaaranżowano w taki sposób, aby kierowca bez najmniejszego problemu miał dostęp do wszystkich przełączników. W długich podróżach miały także pomagać wygodne fotele, w których zarówno kierowca, jak i pasażer mieli nie odczuwać zbytniego zmęczenia.

1969 Toyota EX-1
1969 Toyota EX-1

Koncept niestety nie wszedł do produkcji, jednak rok później Toyota zaprezentowała pierwszą odsłonę modelu Celica, w której można dostrzec kilka nawiązań do prezentowanego prototypu.

  • 1969 Toyota EX-1
  • 1969 Toyota EX-1
  • 1969 Toyota EX-1
  • 1969 Toyota EX-1
  • 1969 Toyota EX-1
  • 1969 Toyota EX-1
  • 1969 Toyota EX-1
  • 1969 Toyota EX-1
  • 1969 Toyota EX-1
[1/9] 1969 Toyota EX-1 Źródło zdjęć: |

Źródło: Motor TrendCar Styling

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej