1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1 [zapomniane koncepty]

Dzisiaj prezentujemy koncept inny niż wszystkie. Jutro 17-sta rocznica śmierci Ayrtona Senny, a więc przyjrzymy się studyjnemu bolidowi Formuły 1 z 1969 roku, który miał wyznaczać nowe standardy bezpieczeństwa.

1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F11969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1
Arkadiusz Gabrysiak

Dzisiaj prezentujemy koncept inny niż wszystkie. Jutro 17-sta rocznica śmierci Ayrtona Senny, a więc przyjrzymy się studyjnemu bolidowi Formuły 1 z 1969 roku, który miał wyznaczać nowe standardy bezpieczeństwa.

Kierowca samochodu Formuły 1 to bez wątpienia niebezpieczny zawód. Do 1969 roku zginęło ich wielu, więc postanowiono stworzyć koncept samochodu, który w znacznym stopniu poprawiałby bezpieczeństwo kierowców wyścigowych. Ten szczyty cel zgromadził wielu wybitnych specjalistów i firm. Prezentowany koncept jest wspólnym dziełem Pininfariny, Ferrari i szwajcarskiego magazynu motoryzacyjnego Revue Automobile. Projekt wsparł sam Enzo Ferrari, a także Mercedes i Fiat.

Wynikiem ich pracy był zbudowany na bazie Ferrari 312 koncepcyjny model nazwany Pininfarina Sigma Grand Prix F1 (znany także w niektórych kręgach pod nazwą Ferrari Sigma). Zaprojektowany przez Paolo Martina bolid posiadał rzecz jasna bardzo aerodynamiczną sylwetkę oraz mocny silnik (jak na Formułę 1 przystało), jednak zastosowano tutaj wiele elementów i systemów mających na celu poprawę bezpieczeństwa kierowcy. Zaliczymy do nich:

  • specjalną, wzmocnioną \komórkę\ bezpieczeństwa kierowcy,
  • wielowarstwowy zbiornik paliwa,
  • automatyczny system gaśniczy,
  • sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa,
  • tylny spojler tworzący ochronny pałąk,
  • wzmocnione sekcje boczne.

Wiele z tych systemów w udoskonalonej formie funkcjonuje nadal w dzisiejszych samochodach Formuły 1.

1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1
1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1

Pod względem mechanicznym było to Ferrari 312, na bazie którego powstał ten bezpieczny koncept. Z tyłu umiejscowiono więc 3,0-litrowy silnik V12, który generował ponad 400 KM. Cały bolid ważył natomiast jedynie 590 kilogramów.

[block position="inside"]7991[/block]

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯