Jak zdjąć koło, jeśli śruby są odkręcone, a ono nie schodzi?

Mieliście kiedyś taką sytuację? Chcieliście zdjąć koło – nie ważne z jakiego powodu – a to nie chciało zejść z piasty. I to pomimo odkręcenia wszystkich śrub. Zapieczona na piaście felga to wcale nie taki rzadki przypadek. Może się zdarzyć również w młodym samochodzie.

Zdejmowanie koła, które "przykleiło" się do piastyZdejmowanie koła, które "przykleiło" się do piasty
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Chodzi o sytuację, kiedy chcecie zdjąć koło (np. celem wymiany z powodu przebitej opony) i nie możecie tego zrobić pomimo odkręcenia wszystkich śrub. Nawet po ich wyjęciu. Koło siedzi jak przyklejone do piasty i żadne szarpanie czy kopanie nie pomaga.

Takie sytuacje się zdarzają i to wcale nie rzadko. Mnie spotkały dwukrotnie – za pierwszym razem pierwszy w prawie nowym Mercedesie. Miał kilka tysięcy km przebiegu. Zdjęcie przebitego koła zajęło mi ponad 30 minut. Dopiero po tym zainteresowałem się tematem. I za drugim razem, kiedy musiałem walczyć z trzema przyklejonymi kołami w swoim 20-letnim aucie, poszło już dużo szybciej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Hilux GR Sport - jeździłem nią po Saharze

Kopnij dwa razy i odpuść

Zazwyczaj, kiedy koło nie chciało zejść łatwo z piasty, wystarczyło kopnąć w górną część opony kilka razy. Koło zwyczajnie przykleja się do piasty na skutek działania korozji (również w felgach aluminiowych). Powierzchnia obręczy i piasty tak na siebie działają, zwłaszcza w czasie zimy. Dodajmy do tego dokręcanie kół kluczem pneumatycznym lub zwykłym z przedłużką i mamy efekt.

Jeśli znasz jedyną skuteczną i prostą metodę, to kopanie koła sobie szybko odpuścisz. I bynajmniej nie chodzi o walenie młotkiem przez drewniany klocek w obręcz, bo tak można ją przy okazji uszkodzić. Nie wyobrażam sobie tego robić w nowym samochodzie.

Zamiast tego odkręć nakrętki lub śruby do tego stopnia, by każda z nich była delikatnie poluzowana. Czyli nadal stożek śruby znajdował się częściowo w gnieździe felgi, ale był luźny. Teraz wsiądź do auta i zacznij jechać. Z minimalną prędkością, najlepiej poza drogą publiczną. Następnie zahamuj gwałtownie do zatrzymania. Prawdopodobnie obręcz już jest odklejona od piasty.

Jeśli sprawdzisz i okaże się, że wszystko na nic, to zrób krok dalej. Wybierz jedną z dwóch metod.

Pierwsza - rozpędź się do nieco większej prędkości i wykonaj to samo. Albo do mniejszej i zrób to kilkukrotnie. Najlepiej do przodu i do tyłu.

Druga metoda na wyjątkowe oporne koło - poluzuj śruby mocniej, tak żeby stożek śruby/nakrętki nieco mocniej wysunął się z gniazda, ale nadal go nie opuszczał. Teraz rusz delikatnie i bez rozpędzania się przejedź kilkanaście metrów skręcając kierownicą w prawo i w lewo. Następnie skręć gwałtownie. Sprawdź, czy koło jest luźne - jeśli nie, to powtarzaj do skutku. Najpewniej za drugim lub trzecim razem się uda.

Czy w ten sposób nie zniszczę śrub koła?

Nie. Śruby czy szpilki kół są wykonane z materiału o bardzo dużej twardości, a nawet delikatne uszkodzenie gwintu nie sprawi żadnego problemu, bo i gwint w nakrętce jest wyjątkowo twardy. Bezpieczniej jest wtedy, kiedy są śruby, bo ewentualnie można je łatwo i tanio wymienić. Szpilki też, ale to już wymaga wizyty w warsztacie. Jest jednak mało prawdopodobne, by było to konieczne.

Dlaczego tak się dzieje?

Tzw. zespawanie czy przyklejenie felgi do piasty dzieje się na skutek dwóch błędów montażowych. Pierwszy to zakładanie nieoczyszczonej (w miejscu przyłożenia) obręczy na nieoczyszczoną piastę. Delikatna korozja, która pojawia się w miejscach styku po pewnym czasie i w wyniku działania dużych sił ściskających powoduje przyklejenie się materiałów.

Drugi błąd, choć mniej istotny, to zbyt mocne przykręcenie kół. To powoduje raczej problem z odkręceniem, a niekiedy z odkształceniem się piasty koła, ale w pewien sposób też wpływa na "zespawanie". Więcej na temat błędów przy wymianie kół przeczytasz w tekście poniżej:

Wybrane dla Ciebie

Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Nie zmieścił się pod wiaduktem. To był dopiero początek kłopotów
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Silnik przejedzie 300 tys. km. Rób inaczej niż każe instrukcja
Silnik przejedzie 300 tys. km. Rób inaczej niż każe instrukcja
Kierowcy myślą, że można. Wielka akcja policji do niedzieli
Kierowcy myślą, że można. Wielka akcja policji do niedzieli
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kompaktowe kombi mają się dobrze. Nowa Kia doczeka się takiego nadwozia
Kompaktowe kombi mają się dobrze. Nowa Kia doczeka się takiego nadwozia
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. Wiemy komu zabrano to auto
Najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. Wiemy komu zabrano to auto
U nas jeździsz legalnie, a za granicą mandat. Kierowcy są zaskoczeni
U nas jeździsz legalnie, a za granicą mandat. Kierowcy są zaskoczeni