WAŻNE
TERAZ

Klaudia Jachira zawieszona w KO. Mówi o kulisach decyzji

Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki

Škoda obchodzi w tym roku swoje 130-lecie. To dobra okazja do tworzenia modeli w edycjach specjalnych. Jedną z takich propozycji jest Fabia 130 Sport wyróżniająca się ostrym wyglądem i świetnymi osiągami.

Škoda Fabia 130 SportŠkoda Fabia 130 Sport
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Škoda
Aleksander Ruciński

Wersja 130 Sport powstała na bazie topowej odmiany Monte Carlo napędzanej benzynowym silnikiem 1.5 TSI. Co warte odnotowania - Czesi nie ograniczyli się tylko do kilku wizualnych detali, ale i zmodyfikowali napęd oraz podwozie.

Sercem Fabii 130 jest ulepszony silnik 1.5 TSI EVO2, który zyskał zmodyfikowany kolektor dolotowy i oprogramowanie sterujące, co zaowocowało wzrostem mocy do 130 kW (176 KM), dostępnej w zakresie od 5750 do 6000 obr./min. i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 250 Nm (od 1500 do 4000 obr./min.).

Producent popracował też nad oprogramowaniem 7-stopniowej przekładni DSG, która teraz działa szybciej i pozwala na skuteczniejsze hamowanie silnikiem. Osiągi robią wrażenie - sprint do setki zajmuje tylko 7,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 228 km/h. Dzięki takim osiągom jest to najszybsza seryjnie produkowana Fabia w historii.

Nowa Skoda Octavia - zmiany trzeba pokazać palcem

Do mocniejszego napędu dostosowano oczywiście podwozie. Zawieszenie zostało obniżone o 15 mm, a układ kierowniczy zyskał krótsze przełożenie, co w połączeniu z całkowicie wyłączalną kontrolą trakcji powinno zapewnić bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy.

Ostrzejszy charakter Fabii 130 znajduje swoje odzwierciedlenie w zewnętrznych detalach takich jak ozdobne, czarne wstawki, oświetlenie Bi-LED czy dodatkowe spojlery i podwójne końcówki wydechu.

Wyposażenie też nie rozczarowuje. Na pokładzie znajdziemy m.in. elektrycznie regulowane sportowe fotele, cyfrowe zegary, multimedia z 9-calowym ekranem czy pakiet systemów wsparcia kierowcy. Informacje na temat cen i dostępności powinniśmy poznać niebawem. Można jednak podejrzewać, że wersja 130 Sport będzie droższa od Monte Carlo startującej od 105 550 zł.

  • Škoda Fabia 130
  • Škoda Fabia 130 Sport
  • Škoda Fabia 130
  • Škoda Fabia 130
[1/4] Škoda Fabia 130 Źródło zdjęć: materiały prasowe | Škoda

Wybrane dla Ciebie

Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kompaktowe kombi mają się dobrze. Nowa Kia doczeka się takiego nadwozia
Kompaktowe kombi mają się dobrze. Nowa Kia doczeka się takiego nadwozia
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. Wiemy komu zabrano to auto
Najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. Wiemy komu zabrano to auto
U nas jeździsz legalnie, a za granicą mandat. Kierowcy są zaskoczeni
U nas jeździsz legalnie, a za granicą mandat. Kierowcy są zaskoczeni
Dwie nowości od Jaecoo i Omody debiutują w Polsce. Mają podgryzać rynkowe bestsellery
Dwie nowości od Jaecoo i Omody debiutują w Polsce. Mają podgryzać rynkowe bestsellery
Chińczycy nie odpuszczają na polskim rynku. Oto ceny Chery Tiggo 4 i Tiggo 9
Chińczycy nie odpuszczają na polskim rynku. Oto ceny Chery Tiggo 4 i Tiggo 9
Policjant poświęcił radiowóz. Tylko tak mógł zatrzymać 20-latka
Policjant poświęcił radiowóz. Tylko tak mógł zatrzymać 20-latka
Pierwsza jazda: Audi Q3 - przykład idzie z dołu
Pierwsza jazda: Audi Q3 - przykład idzie z dołu
Toyota dalej wierzy w kampery. Oto konwersja Tanuki
Toyota dalej wierzy w kampery. Oto konwersja Tanuki