Będzie nowa ekspresówka. Połączy dwa województwa

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję środowiskową dla fragmentu S74 Opatów–Nisko. Docelowo cały odcinek ma mieć aż 73 km długości.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Aleksander Ruciński

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie zatwierdził decyzję środowiskową dla planowanego odcinka drogi ekspresowej S74 Opatów–Nisko. To ważny etap w realizacji inwestycji, która połączy województwa świętokrzyskie i podkarpackie.

Nowa trasa będzie miała ok. 73 km długości. Przebiegnie przez cztery gminy w województwie świętokrzyskim oraz siedem gmin w województwie podkarpackim. Wśród nich są m.in. Opatów, Lipnik, Tarnobrzeg i Nisko.

Droga ekspresowa S74 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Dostęp do trasy zapewnią węzły drogowe. Nowa droga ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miast, co poprawi bezpieczeństwo i odciąży lokalny układ komunikacyjny.

Prace przygotowawcze do tej inwestycji rozpoczęły się już w latach 2010–2011. Wówczas analizowano siedem wariantów przebiegu trasy, z których do dalszych prac wybrano trzy. W 2018 r. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji, umożliwiając kontynuację przygotowań.

Przebieg trasy S74
Przebieg trasy S74 © GDDKiA | GDDKiA

Jako preferowany wybrano wariant społeczny (W5), który zakłada, że trasa rozpocznie się w rejonie Okaliny, kontynuując obwodnicę Opatowa. Następnie przejdzie przez okolice Lipnika, Samborzeca, Tarnobrzega, Gorzyc, Zaleszan, Stalowej Woli i zakończy się na węźle Zapacz, łącząc się z S19.

W trakcie postępowania przeprowadzono konsultacje społeczne w każdej gminie. Uwzględniono wnioski możliwe do realizacji ze względów technicznych, prawnych i środowiskowych. Decyzja środowiskowa określa m.in. lokalizację zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt i urządzeń ochrony wód.

Wydanie decyzji środowiskowej umożliwia rozpoczęcie kolejnego etapu – opracowania koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. Docelowo S74 połączy się z S12, A1 i S8, ułatwiając dojazd z centrum kraju na Podkarpacie.

Wybrane dla Ciebie

Toyota dalej wierzy w kampery. Oto konwersja Tanuki
Toyota dalej wierzy w kampery. Oto konwersja Tanuki
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Bez pieczątki na przeglądzie. Problem zgłasza 98 proc. kierowców
Bez pieczątki na przeglądzie. Problem zgłasza 98 proc. kierowców
Nowe znaki na polskich drogach. Ministerstwo podało od kiedy
Nowe znaki na polskich drogach. Ministerstwo podało od kiedy
Gigant jest pod ścianą. Może zwolnić nawet 3 tys. osób
Gigant jest pod ścianą. Może zwolnić nawet 3 tys. osób
Wielkie rondo nad S7. Kierowcy mogą już korzystać
Wielkie rondo nad S7. Kierowcy mogą już korzystać
McLaren mistrzem świata Formuły 1
McLaren mistrzem świata Formuły 1
LPG w hybrydzie. Dacia wprowadza ultraoszczędny napęd. Wiemy kiedy w salonach
LPG w hybrydzie. Dacia wprowadza ultraoszczędny napęd. Wiemy kiedy w salonach
Test: Mini Cooper Cabrio S – Gen Z wśród samochodów
Test: Mini Cooper Cabrio S – Gen Z wśród samochodów
Duże rabaty w Cuprze. Startuje wyprzedaż Formentora
Duże rabaty w Cuprze. Startuje wyprzedaż Formentora
Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Nowe auta za mniej niż 70 tys. zł. Wybór jest spory, tylko trzeba dobrze poszukać
Nowe auta za mniej niż 70 tys. zł. Wybór jest spory, tylko trzeba dobrze poszukać