Zaczęło się od RAV4, czyli historia samochodów SUV w pigułce
SUV-y biorą swój początek w prostej linii od samochodów terenowych. W ostatnich latach znacznie wzrosła popularność tego typu aut. Klienci docenili bowiem, że samochody typu SUV świetnie sprawdzają się na miejskich drogach, na których są w stanie pokonać każdy krawężnik, a poza miastem są sprawnym, zwinnym i przede wszystkim – wygodnym – towarzyszem podróży. Na dodatek najlepsze SUV-y dają frajdę z jazdy na poziomie zbliżonym do samochodów sportowych. Okazuje się, że to także samochody, które kochają kobiety. I rodziny, bo SUV świetnie sprawdza się też jako samochód rodzinny.
30.08.2019 | aktual.: 22.03.2023 18:14
Pierwszy SUV na świecie, czyli początki RAV4
SUV, czyli Sport Utility Vehicle (samochód sportowo-użytkowy) to auto w założeniu stworzone dla ludzi lubiący aktywny tryb życia. Potrzeba opracowania tego typu samochodu pojawiła się już w latach 60-tych. Typowe terenówki okazywały się bowiem stosunkowo niewygodne w czasie jazdy po mieście. W 1962 roku w Stanach Zjednoczonych pojawił się Jeep Wagoneer, który miał być dobrą alternatywą dla surowych aut offroadowych. Kilka lat później w Europie zadebiutował nowy Range Rover. Pierwotnie nie posiadał on jednak wszystkich cech, które mogłyby go zaklasyfikować do tej kategorii.
Za pracę nad tego typu autem zabrali się też Japończycy. Toyota RAV4 była pierwszą konstrukcją o nadwoziu samonośnym. To właśnie od modelu RAV4 zaczęła się globalna rewolucja w segmencie SUV. Japońscy inżynierowie skrzyżowali w RAV4 popularny w USA samochód terenowy z cenionym w Europie kompaktowym hatchbackiem. Do budowy SUV-a wykorzystano platformę Corolli. Auto dysponowało stałym napędem na obie osie, co pierwszemu modelowi SUV-a zapewniało znacznie lepszą trakcję. Konstrukcja miała rynkową premierę w 1994 roku, a jego prototyp pod nazwą Toyota RAV Four pokazano już w 1989 roku w Tokio.
Pierwsza generacja RAV4
Pierwsza wersja RAV4 pierwotnie była produkowana z trzydrzwiowym nadwoziem. Auto rozchodziło się na pniu. Japońska fabryka w Aichi miała pierwotnie produkować tylko 4,5 tys. egzemplarzy tego samochodu, ale już w pierwszym miesiącu Toyota zebrała ponad 8 tys. zamówień. RAV4 pierwszej generacji był produkowany w dwóch wersjach. Oprócz wersji trzydrzwiowej powstała odmiana pięciodrzwiowa. Auto miało dobrze wyposażone wnętrze, wykonane z solidnych materiałów. W wyposażeniu znalazły się system ABS, a także odtwarzacz CD.
RAV4 pierwszej generacji był napędzany 2-litrowymi, wolnossącymi silnikami benzynowymi. Najpopularniejszą jednostką była ta o mocy dochodzącej do 129 KM, ale na wybranych rynkach w sprzedaży znalazł się również wariant z 179-konnym motorem. W 1997 roku zadebiutowała RAV4 EV – samochód napędzany prądem. Konstrukcję wyposażono w akumulatory niklowo-metalowo-wodorowe, które miały pojemność 27 kWh, która umożliwiała przejechanie do 190 km bez ładowania. Auto okazało się praktycznie bezawaryjne. Niektóre egzemplarze RAV4 potrafiły przejechać nawet do 240 tys. kilometrów bez wymiany oryginalnych akumulatorów.
W 1998 roku Toyota zafundowała nowemu modelowi mały facelifting. Auto otrzymało odświeżoną kabinę oraz drobne modyfikacje na zewnątrz. Zadebiutowała również wersja trzydrzwiowa ze zdejmowanym dachem. RAV4 1. generacji była sprzedawana do 2000 roku.
Druga generacja RAV4
Druga generacja RAV4 okazała się kolejnym hitem japońskiego koncernu. Linia samochodu była podobna jak w poprzedniku, ale charakterystycznym elementem auta stały się reflektory, które daleko zachodziły na pokrywę silnika. Druga wersja popularnego już wówczas SUV-a również była sprzedawana w wersji trzy i pięciodrzwiowej. Sporo zmian wprowadzono w środku. Nowe fotele i znacznie przestronniejsze wnętrze miały sprawić, że jazda szczególnie na dłuższych dystansach będzie bardziej komfortowa. Podobnie jak starszy pojazd, nowa odsłona modelu miała samonośne nadwozie z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. RAV4 było dostępne z napędem na przednie koła oraz obie osie. Tak jak w poprzedniku, w tej drugiej wersji zastosowano centralny mechanizm różnicowy z blokadą. Auto dysponowało silnikami benzynowymi, a w 2001 roku, czyli już rok po wprowadzeniu na rynek nowej generacji do oferty dorzucono 2-litrowego turbodiesla o mocy 116 KM. RAV4 2. generacji była produkowana do 2005 roku.
Trzecia generacja RAV4
RAV4 trzeciej generacji pojawiło się w sprzedaży w 2006 roku, a rok wcześniej zostało przedstawione na salonie samochodowym we Frankfurcie. Samochód do dziś ma wielu fanów, co widać szczególnie po cenach sprzedaży używanych egzemplarzy. Trzecia generacja była o 20 cm dłuższa od poprzedniej, co zwiększało komfort pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Auto otrzymało zmienioną bryłę i zostało zbudowane na całkiem nowej płycie podłogowej. Trzecia generacja nie była już produkowana w trzydrzwiowej wersji, a w Polsce oferowana była w trzech różnych wersjach wyposażenia. W najbogatszej z nich były oferowane takie rozwiązania jak kamera cofania czy automatyczna dwustrefowa klimatyzacja. Nie zabrakło też długiej listy silników, na której znalazły się m.in. prawie 160-konny benzynowy motor 2.0 a także diesel o mocy 177 KM. Po drodze auto przechodziło dwa liftingi: w 2008 i 2010 roku. Zmiany dotyczyły głównie karoserii.
Dla kogo dobrym wyborem będzie samochód typu SUV?
Od jakiegoś czasu coraz głośniej mówi się, że "świat przesiada się do SUV-ów". Polska wcale nie jest tutaj wyjątkiem. Auta z tego typu nadwoziem rok w rok notują dwucyfrowe wzrosty. Tylko w 2018 roku w Polsce segment ten urósł o ponad 26 procent. Co takiego stoi za fenomenem tego typu aut? Przede wszystkim funkcjonalność. SUV świetnie sprawdza się w czasie jazdy po mieście, a także, jeśli jest taka potrzeba – poradzi sobie i na drogach gruntowych. Ma to duże znaczenie w rozrastających się miastach, w których tempo budowy infrastruktury podmiejskich dzielnic i ich satelit nie nadąża za ich rozwojem. SUV to także samochód bezpieczny, który zwykle oferuje lepszą widoczność z fotela kierowcy i większą pewność za kierownicą. Doceniają to szczególnie kobiety. Raport firmy MaritzCX pokazał, że kobiety są w tym segmencie bardzo ważnym klientem. Blisko 50 proc. sprzedanych SUV-ów trafia właśnie do nich. Najczęściej są to wykształcone singielki, niezależne finansowo. SUV okazuje się też idealnym prezentem dla żony. Ma to szczególny wymiar w czasie jazdy z dziećmi. To właśnie tego typu auta uważane są przez wiele osób za najlepszy wybór na samochód rodzinny. SUV-y to z pewnością pojemne samochody, co ma znaczenie na przykład przy zapinaniu fotelików dziecięcych, a także znacznie większy bagażnik w odróżnieniu od sedana. Na dodatek świetnie spisują się w czasie wycieczek poza miasto. Na tym właśnie polega fenomen SUV-ów.
Czym się wyróżnia na rynku najnowszą Toyota RAV4?
Japońska Toyota na przełomie 2018 i 2019 roku wprowadziła na rynek nową RAV4. To całkowicie inne auto od swoich poprzednich wersji. Toyota RAV4 2019 powstała na nowej platformie TNGA, która zapewnia bardzo dobre trzymanie się drogi, co ma szczególne znaczenie w przypadku SUV-ów, bowiem kierowcy w tego typu samochodach często narzekają na przechylanie się auta w zakrętach. RAV4 ma do zaoferowania dwie opcje silnika: wolnossącą jednostkę benzynową o mocy 173 KM i hybrydę z motorem 2.5, występującą w dwóch wariantach - przednionapędowym o mocy 218 KM i 222-konnym z napędem 4x4 AWD-i. Warto zwrócić uwagę szczególnie na wersję hybrydową. Aspekt ekologiczny jest tutaj oczywisty, ale chodzi przede wszystkim o oszczędności. Średnie spalanie wersji z silnikiem 2.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 218 KM zaczyna się od 5,5 l/100 km, a w wersji z silnikiem 222-konnym i napędem na cztery koła spalanie RAV4 wynosi od 5,6 l/100 km. Do tego dochodzi jeszcze istotna cecha dobrego auta rodzinnego – pojemny bagażnik. W RAV4 piątej generacji pojemność bagażnika wynosi aż 580 litrów. Na dodatek jest on wyposażony w elektryczną pokrywę, co ułatwia jego zdalne otwarcie.