Za przejazd autostradą A1 zapłacisz telefonem. Niestety system nie zawsze działa

Od lipca 2018 roku na autostradzie A1 funkcjonuje innowacyjny system opłat. Kierowcy za przejazd mogą płacić za pomocą aplikacji w smartfonie. Trzeba jednak pamiętać, że to dopiero program pilotażowy, o czym przekonał się nasz czytelnik.

Za przejazd autostradą A1 zapłacisz telefonem. Niestety system nie zawsze działaKolejki przy bramkach mogą wkrótce zniknąć.
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Amber One
Michał Zieliński
10

AmberGo, bo tak nazywa się rozwiązanie, ma przełożyć się na zwiększenie przepustowości na autostradowych bramkach poboru opłat. Według wyliczeń twórców w ciągu godziny może obsłużyć nie 300, jak to jest w wypadku tradycyjnego okienka z pobieraniem kartki, a 600 aut. Jeśli kolejki całkowicie nie znikną, to przynajmniej się mocno zmniejszą.

Działa bardzo prosto. Wystarczy pobrać darmową aplikację mobilną o nazwie autopay transport (jest dostępna na iOS oraz Androida), założyć konto, zarejestrować samochód oraz podpiąć kartę płatniczą. Kierowca, który wykonał wszystkie te kroki, może na A1 kierować się w stronę bramek AmberGo. Podczas przejazdu kamery sczytają tablicę rejestracyjną, a szlaban podniesie się automatycznie. Jak zawsze jest mały haczyk.

Kierowcy pokonujący cały odcinek mogą korzystać z innowacyjnego rozwiązania.
Kierowcy pokonujący cały odcinek mogą korzystać z innowacyjnego rozwiązania. © Fot. Materiały prasowe/Amber One

System nie jest jeszcze w finalnej formie. To dopiero pilotaż rozwiązania, dlatego tylko dwie bramki na całej A1 obsługują płatności aplikacją: w Rusocinie i Nowej Wsi, czyli krańcowych punktach odcinka AmberOne. Kierowcy, którzy planują wcześniejszy zjazd z autostrady, muszą o tym pomyśleć zawczasu i nie korzystać z bramki AmberGo. Oczywiście pojawia się pytanie, co gdy to mimo wszystko zrobią?

– W sytuacji, gdy kierowca wjedzie na A1 korzystając z systemu AmberGo, a zjedzie z autostrady na jednym z wcześniejszych węzłów, będzie musiał dokonać opłaty naliczonej, jak za przejazd najdłuższym odcinkiem autostrady dla danego punktu poboru opłat – mówi Torbjörn Nohrstedt, prezes zarządu AmberOne.

Tak wygląda zrzut ekranu z aplikacji autopay.
Tak wygląda zrzut ekranu z aplikacji autopay. © Fot. Czytelnik

Na inny problem uwagę zwrócił nasz czytelnik. Zarejestrował się w systemie, lecz gdy chciał wypróbować nowoczesne rozwiązanie, okazało się, że nie działa.

– Podjechałem do bramki, lecz szlaban się nie otworzył – mówi pan Krzysztof w rozmowie z Wirtualną Polską. – Pobrałem bilet, ale bałem się, że i tak opłata zostanie naliczona z aplikacji, dlatego zjechałem z autostrady wcześniejszym zjazdem – tłumaczy.

Jak się okazuje, jego obawy były niesłuszne.

– W takiej sytuacji, nie ma możliwości, aby przy zjeździe system odnotował transakcję w systemie AmberGO, gdyż nie doszło do rozpoczęcia transakcji na wjeździe na autostradę – wyjaśnia Nohrstedt. – Gdy kierowca wjeżdżając na A1 podjeżdża pod bramkę oznaczoną logo AmberGO i pomimo wcześniejszej rejestracji w systemie AmberGO, bramka wjazdowa nie podniesie się, należy pobrać bilet – dodaje.

Odezwał się do nas też czytelnik Michał, który zwrócił uwagę na inny problem. Wielu kierowców nie odróżnia bramek. Nie zwracając uwagi na logo AmberGo ustawiają się po bilecik, więc kolejki i tak są. Oczywiście to z czasem powinno zniknąć, gdy świadomość o istnieniu usługi będzie większa.

Z zapowiedzi wynika, że system zacznie w pełni funkcjonować 1 lipca 2019 roku. Do tego czasu obowiązują też inne ograniczenia. Z AmberGo mogą korzystać tylko kierowcy samochodów o dwóch osiach bez przyczepy i zarejestrowanych w Polsce.

Czy korzystaliście już z tego rozwiązania? Mieliście z nim problemy? Napiszcie do nas na #dziejesie.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii