Z uśmiechem na twarzy – BBR 3 MPS Phase 2 (2011)

W dziale tuningu na łamach Autokultu Mazda pojawia się zwykle przy okazji opisu samochodów przerobionych przez firmę BBR. Tym razem nie będzie inaczej. Oto auto, które może śmiało konkurować nawet z nieco podkręconymi Volkswagenami Golfami R.

Obraz
Olgierd Lachowski

W dziale tuningu na łamach Autokultu Mazda pojawia się zwykle przy okazji opisu samochodów przerobionych przez firmę BBR. Tym razem nie będzie inaczej. Oto auto, które może śmiało konkurować nawet z nieco podkręconymi Volkswagenami Golfami R.

Mazda 3 to kompaktowy hatchback o dynamicznych liniach. Auto z najnowszym nadwoziem ma uśmiechnięty pysk. Podobna mina pojawi się też na pewno na twarzy kierowcy, który w swoje ręce dostanie auto stuningowane przez brytyjskie BBR.

Seryjny japończyk ma pod maską 2,3-litrowy silnik z rodziny L3 (model L3-VDT), wyposażony w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk benzyny. W specyfikacji MPS motor ma moc 260 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 3000 obr./min.

Mechnicy BBR zwiększyli przede wszystkim wydajność turbosprężarki, instalując większą zwężkę dolotową zamiast fabrycznej. Dzięki temu urządzenie może podawać większe ilości powietrza. W związku z tą przeróbką za słaba okazała się pompa paliwa, którą też trzeba było zmienić na wydajniejszą.

Do tego doszły jeszcze sportowe konwertery katalityczne, 7,5-centymetrowe tzw. portki, oraz filtry powietrza o zmniejszonych oporach przepływu. I to by było na tyle zmian w silniku.

Efekt jest całkiem niezły, bo moc jednostki napędowej po tuningu wzrosła do 320 KM i jest dostępna przy 6200 obr./min. Szczytowy moment obrotowy to aż 500 Nm przy 3800 obr./min. Wszystko to jest nadal transportowane na przednie koła przez 6-biegową, manualną skrzynię biegów.

BBR 3 MPS Phase 2 fot.2
BBR 3 MPS Phase 2 fot.2

Nie znamy osiągów wozu, ale już seryjna Mazda 3 MPS potrzebuje tylko 6,10 s na rozpędzenie się do 100 km/h i osiąga 250 km/h. Auto po tuningu jest z pewnością szybsze.

Koszt tuningu silnika nie przekracza 2000 funtów. Można również zamówić krótsze i sztywniejsze sprężyny zawieszenia za 165 funtów lub kompletne zawieszenie Koni z regulowanymi amortyzatorami za 795 funtów.

Dane techniczne

  • Typ: R4, L3-VDT
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2261 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 320 KM przy 6200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 141,53 KM/l (seryjny – 114,99 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm przy 3800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 280 mm
  • Koła przednie: 7,5 x 18”
  • Koła tylne: 7,5 x 18”
  • Opony przednie: 225/40 R 18
  • Opony tylne: 225/40 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1460 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,56 kg/KM (seryjny – 5,62 kg/KM)
  • Długość: 4505 mm
  • Szerokość: 1770 mm
  • Rozstaw osi: 2640 mmblock position=\inside7032/block
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa