Wypadki i kolizje spowodowane przez kierowców z zagranicy. W 2021 r. ich liczba spadła

Nieco ponad 3 proc. zdarzeń na polskich drogach powodują zagraniczni kierowcy – informuje Polskie biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Kto najczęściej jest sprawcą kolizji i co zrobić, jeśli weźmiemy w niej udział?

Usuwanie skutków wypadku drogowegoUsuwanie skutków wypadku drogowego
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | policja
Tomasz Budzik

Kolizji było mniej

Z raportu Komendy Głównej Policji wynika, że w 2021 r. na polskich drogach miało miejsce 445,4 tys. zdarzeń drogowych. W tym 22,8 tys. wypadków oraz 422,6 tys. kolizji. Wśród nich kierujący z zagranicy spowodowali 12,8 tys. szkód. To kolejny rok wyraźnego spadku. W 2020 r. było 12,7 tys. takich zdarzeń, w 2019 r. 17 tys., w 2018 r. 15,3 tys., a w 2017 r. 14,6 tys.

Największą liczbę wypadków ponownie spowodowali kierujący pojazdami o rejestracji niemieckiej (28,05 proc. ogólnej liczby zdarzeń), a następnie w kolejności: o rejestracji ukraińskiej (13,16 proc.), litewskiej (7,55 proc.), białoruskiej (6,67 proc.), czeskiej (5,47 proc.), słowackiej (3,70 proc.), brytyjskiej (3,34 proc.) oraz rosyjskiej (3,13 proc.).

Oczywiście te odsetki nie są jedynie pokłosiem różnych umiejętności kierowców pochodzących z różnych państw, ale przede wszystkim większej lub mniejszej popularności tablic rejestracyjnych z poszczególnych państw na polskich drogach. Jak informuje PBUK, łącznie na rzecz poszkodowanych w zdarzeniach z zagranicznymi kierowcami w 2021 r. wypłacono odszkodowania na kwotę 85,5 mln zł. Średnio jedno zdarzenie wiązało się z wydaniem przez ubezpieczyciela kwoty 6,7 tys. zł.

Co robić w razie "wpadki"?

W pierwszej chwili poszkodowany w zdarzeniu spowodowanym przez zagranicznego kierowcę może czuć zagubienie. Jeśli w wypadku ktoś ucierpiał, na miejsce należy wezwać policję i to ona rozwiąże wszelkie trudności. Jeżeli doszło do kolizji, której następstwem są jedynie straty materialne, można zrezygnować z wzywania mundurowych. Ale będzie to wymagało kilku czynności.

Przede wszystkim należy udokumentować skutki zdarzenia. Wystarczą zdjęcia, ale najlepiej wykonać przynajmniej kilka, by łatwe było odtworzenie okoliczności kolizji oraz oszacowanie wielkości strat.

Jak informuje PBUK, należy również spisać kilka danych: numer rejestracyjny, markę pojazdu, numer Zielonej Karty z datą jej ważności lub numer polisy OC, jeżeli pojazd sprawcy jest z kraju EOG, Andory, Serbii, Szwajcarii lub Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, oraz nazwę ubezpieczyciela, który wydał polisę lub certyfikat Zielonej Karty.

Trzeba też spisać wspólne oświadczenie o okolicznościach zdarzenia. Druk w wersji dla obcokrajowców publikuje na swoich stronach PBUK.

Co z likwidacją szkody? Poszkodowany musi sprawdzić, czy dana firma ma tak zwanego korespondenta w Polsce. Korespondentem jest działające w Polsce towarzystwo ubezpieczeniowe. Jeśli ubezpieczyciel sprawcy ma u nas korespondenta, to właśnie jemu należy zgłosić szkodę. Jeśli nie ma korespondenta, szkodę należy zgłosić do PZU lub Warty. Jeśli natomiast nie udało się ustalić ubezpieczyciela sprawcy, sprawa powinna trafić do PBUK.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥