Wymiana płynu chłodniczego - jak zrobić to samemu?

Płyn chłodniczy dba o stałą temperaturę pracy silnika. Z wiekiem jego parametry słabną. Nieodzowna staje się wymiana. Można to zrobić we własnym zakresie.

Płyn w układzie chłodzenia można wymienić samodzielnie. Wystarczy mieć chęci, czas i miejsce, w którym da się to zrobić.Płyn w układzie chłodzenia można wymienić samodzielnie. Wystarczy mieć chęci, czas i miejsce, w którym da się to zrobić.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / TANAPAT LEK.JIW
Maciej Gis

Zadaniem płynu chłodzącego jest ochrona silnika przed przegrzaniem oraz utrzymanie jego temperatury bez względu na obciążenie i warunki atmosferyczne. Z wiekiem płyn traci swoje pierwotne właściwości, przede wszystkim antykorozyjne, dlatego co 3–5 lat należy go wymienić.

W warsztacie wymiana płynu chłodniczego kosztuje ok. 100 zł plus cena płynu (30-50 zł). Można oczywiście zaoszczędzić, robiąc to samodzielnie, tym bardziej że cały proces i nie powinien zająć dłużej niż godzinę.

Jak zrobić to samemu?

Podczas wymiany niezbędny będzie zimny silnik, nowy płyn, pojemnik (miska lub wiadro), lejek. Jeśli przy okazji chcecie przepłukać układ chłodzenia, to również środek płuczący i woda destylowana.

Aby pozbyć się starego płynu, należy w pierwszej kolejności otworzyć korki: zbiornika wyrównawczego oraz chłodnicy. Następnie zlokalizować zawór spustowy, który umiejscowiony jest w dolnej części chłodnicy, otworzyć go, spuścić płyn do pojemnika (zużyty płyn należy oddać do utylizacji – nie wolno go wylewać do kanalizacji), po czym zamknąć zawór.

Przed wlaniem nowego płynu powinno się sprawdzić stan chłodnicy i gumowych węży ciśnieniowych. Warto dokładnie przepłukać układ z osadów olejowych, rdzy, kamienia i pozostałych zanieczyszczeń. Służy do tego preparat płuczący, który trzeba wlać do układu, a potem uzupełnić wodą destylowaną do maksymalnego poziomu. Należy zostawić odkręcony korek do zbiornika wyrównawczego i uruchomić silnik oraz ustawić temperaturę nawiewu kabiny na gorący nadmuch. Gdy silnik się nagrzeje, wyłącza się go i odczekuje, aż ostygnie. Przepracowaną zawartość układu chłodzenia zlewa się do pojemnika, a dla pewności procedurę czyszczenia można ponowić samą wodą demineralizowaną.

Po wylaniu płukanki można przystąpić do finalnego zalania układu płynem chłodniczym, tak aby poziom cieczy w zbiorniczku wyrównawczym pokazywał maksimum. Następnie trzeba uruchomić silnik i ustawić temperaturę nawiewu na gorące powietrze. W tym czasie zbiorniczek wyrównawczy powinien być otwarty, a wy w międzyczasie dolewajcie płynu tak, by zawsze jego poziom był na maksimum wskazanym przez producenta.

Kiedy z nawiewów układu wentylacji w kabinie leci ciepłe powietrze, a poziom płynu jest właściwy, operację jego wymiany można uznać za zakończoną. Jednak finalną czynnością (jeśli konstrukcja to umożliwia) powinno być odpowietrzenie całego układu, aby mieć pewność, że nie ma w nim pęcherzy powietrza, które utrudniają pracę układu. Odpowietrznik można zlokalizować w górnej części układu chłodzenia, a jeśli posiadacie instrukcję obsługi auta, to warto sprawdzić jego położenie. Należy go delikatnie odkręcić i czekać, aż zacznie z niego wylatywać płyn, a następnie zakręcić.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟