Poradniki i mechanikaWyciągarka elektryczna – podstawowe informacje

Wyciągarka elektryczna – podstawowe informacje

Wyciągarka to niemal niezbędny element wyposażenia samochodu, który ma jeździć w trudnym terenie. Także każdej lawety.
Wyciągarka to niemal niezbędny element wyposażenia samochodu, który ma jeździć w trudnym terenie. Także każdej lawety.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis
31.12.2019 08:27, aktualizacja: 22.03.2023 16:51

Choć samochody terenowe powoli odchodzą w zapomnienie, to wyciągarki elektryczne mają o wiele większe zastosowanie niż tylko do wyciągania się z błota. Oczywiście jest to jedne z najbardziej rozpowszechnionych zastosowań, jednak przydają się także w warsztatach, przyczepach, jak też na lawetach.

Wyciągarki elektryczne mają wiele zastosowań. W zależności od ich wariantu mogą służyć m.in. do wyciągania pojazdu terenowego z opresji, wciągania go na przyczepę/lawetę, być pomocą w warsztacie czy też służyć do wyciągania łodzi z wody. Wszystko tak naprawdę zależy od konkretnych potrzeb użytkownika.

Co cechuje wyciągarki?

Najważniejszym i w zasadzie kluczowym parametrem jest maksymalny uciąg. Podawany jest on w funtach (Ibs). Aby wskazaną wartość przeliczyć na kilogramy, należy lbs pomnożyć przez 0,453592. Jedną z częściej wybieranych wyciągarek, są produkty o uciągu 12000 lbs. (5443,10 kg).

Biorąc pod uwagę przeciętną masę pojazdu np. terenowego – około 2300 kg, może się wydawać, że jest to zdecydowanie przewymiarowany wybór. Jest to jednak złudne. W przypadku wyciągarek trzeba wziąć również pod uwagę warunki, w jakich będzie pracować, masę pasażerów z bagażami oraz dodatkowe obciążenie, jakie będzie stanowiła przeszkoda, która zatrzymała pojazd. Ogólnoprzyjęta zasada mówi, że uciąg wyciągarki powinien być mniej więcej 2,5 razy większy niż masa auta.

Omawiając temat wyciągarek, nie można też pominąć kwestii związanej z jej siłą. Należy pamiętać, że maksymalna siła generowana przez wyciągarkę jest po rozwinięciu niemal całej liny, kiedy bęben ma najmniejszą średnicę, czyli tak naprawdę na ostatnich zwojach. Różnica ta związana jest z rozłożeniem momentu siły wyciągarki.

Można to opisać wzorem M=F x r, gdzie: F to siła, r to długość ramienia. Tym samym siła wyciągarki słabnie wraz ze wzrostem długości ramienia, czyli średnicy bębna. Ta z kolei wzrasta z każdą nową warstwą liny, jaka się na nim pojawia. Różnice mogą być znaczące, gdyż pozostając przy podanym przykładzie, na pierwszej warstwie nawiniętej liny (licząc od bębna) uciąg będzie wynosił 5443 kg, a na ostatnim jest to około 3125 kg.

Ile kosztuje wyciągarka elektryczna?

Produkty do samochodów kosztują od 1000 do ponad 5000 zł w przypadku podanego uciągu. Renomowani producenci potrafią cenić swoje produkty nawet dwukrotnie drożej. Oczywiście wybierając sprzęt o lepszych parametrach, trzeba być przygotowanym do zapłacenia większej kwoty. Wszystko tak naprawdę zależy od szczegółów, a także producenta.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)