Włosi szukają planu B. Chiński gigant zadomowi się w Italii?

Chociaż relacje pomiędzy rządem Włoch a koncernem Stellantis zmierzają ku poprawie, osiągnięcie celów rozwojowych włoskiej branży motoryzacyjnej wymaga również zewnętrznego wsparcia. Ratunkiem może być chiński koncern, który ma chrapkę na europejski rynek.

Omoda 5Omoda 5 to pierwszy sprzedawany w Europie model marki należącej do koncernu Chery Auto
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GaoQing
Kamil Niewiński
1

Chociaż Włochy są jednym z największych graczy w świecie czterech kółek, ich przemysł motoryzacyjny nie przechodzi obecnie najlepszego okresu. Od kilku miesięcy trwa dość głośny spór pomiędzy włoskim rządem a koncernem Stellantis. Kością niezgody jest kwestia inwestycji koncernu w fabryki i infrastrukturę na Półwyspie Apenińskim.

Chociaż rozmowy posuwają się do przodu — między innymi dlatego, że sprawa zrobiła się naprawdę medialna — Włosi nie chcą zdawać się wyłącznie na Stellantis. Obecnie w Italii produkuje się około 800 tys. samochodów rocznie.

Rozmowy z koncernem zarządzanym przez Carlosa Tavaresa miałyby pozwolić na podniesienie tej liczby do 1 mln, lecz celem włoskiego rządu jest pułap 1,3 mln produkowanych egzemplarzy rocznie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Wiceprezes Zarządu Superauto.pl Bartosz Chojnacki

Jak zalepić więc dziurę o wielkości 300 tys. sztuk? Jak informuje agencja Reutera, włoski rząd ma prowadzić rozmowy z Chery Auto. Chiński koncern posiada m.in. markę Omoda, która rozwija skrzydła na Starym Kontynencie, w tym również i w Polsce.

Zaangażowanie Chery miałoby się opierać albo na przejęciu już działającego zakładu, albo na stworzeniu zupełnie nowego ośrodka. Problemem Włochów niewątpliwie jednak jest fakt, że Chińczycy rozważają również odkupienie od Nissana niedziałającej już fabryki w Barcelonie. To koncern z Państwa Środka rozdaje więc w tych negocjacjach karty.

Chińscy producenci dość tłumnie ruszyli w kierunku tworzenia fabryk w Europie lub szukaniu w naszym regionie świata podwykonawców. Wszystko przez przepisy, które są lub będą wprowadzane przez europejskie państwa, a które nałożą dodatkowe cła i opłaty na pojazdy produkowane oraz importowane z Chin.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała