Włosi szukają planu B. Chiński gigant zadomowi się w Italii?

Chociaż relacje pomiędzy rządem Włoch a koncernem Stellantis zmierzają ku poprawie, osiągnięcie celów rozwojowych włoskiej branży motoryzacyjnej wymaga również zewnętrznego wsparcia. Ratunkiem może być chiński koncern, który ma chrapkę na europejski rynek.

Omoda 5Omoda 5 to pierwszy sprzedawany w Europie model marki należącej do koncernu Chery Auto
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GaoQing
Kamil Niewiński

Chociaż Włochy są jednym z największych graczy w świecie czterech kółek, ich przemysł motoryzacyjny nie przechodzi obecnie najlepszego okresu. Od kilku miesięcy trwa dość głośny spór pomiędzy włoskim rządem a koncernem Stellantis. Kością niezgody jest kwestia inwestycji koncernu w fabryki i infrastrukturę na Półwyspie Apenińskim.

Chociaż rozmowy posuwają się do przodu — między innymi dlatego, że sprawa zrobiła się naprawdę medialna — Włosi nie chcą zdawać się wyłącznie na Stellantis. Obecnie w Italii produkuje się około 800 tys. samochodów rocznie.

Rozmowy z koncernem zarządzanym przez Carlosa Tavaresa miałyby pozwolić na podniesienie tej liczby do 1 mln, lecz celem włoskiego rządu jest pułap 1,3 mln produkowanych egzemplarzy rocznie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Beijing 5 – rodzinny SUV z Chin za 127 tys. zł

Jak zalepić więc dziurę o wielkości 300 tys. sztuk? Jak informuje agencja Reutera, włoski rząd ma prowadzić rozmowy z Chery Auto. Chiński koncern posiada m.in. markę Omoda, która rozwija skrzydła na Starym Kontynencie, w tym również i w Polsce.

Zaangażowanie Chery miałoby się opierać albo na przejęciu już działającego zakładu, albo na stworzeniu zupełnie nowego ośrodka. Problemem Włochów niewątpliwie jednak jest fakt, że Chińczycy rozważają również odkupienie od Nissana niedziałającej już fabryki w Barcelonie. To koncern z Państwa Środka rozdaje więc w tych negocjacjach karty.

Chińscy producenci dość tłumnie ruszyli w kierunku tworzenia fabryk w Europie lub szukaniu w naszym regionie świata podwykonawców. Wszystko przez przepisy, które są lub będą wprowadzane przez europejskie państwa, a które nałożą dodatkowe cła i opłaty na pojazdy produkowane oraz importowane z Chin.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne