Widoczność z kabiny ciężarówki. Martwe pole może być niebezpieczne

Każdy świadomy kierowca i pieszy powinien zdawać sobie sprawę z tego, jak kształtuje się martwe pole dla kierowcy dużej ciężarówki. Ta wiedza, choć wydaje się specjalistyczna, może uratować ci życie.

Następstwa kolizji z tirem mogą być opłakane. Różnica mas jest po prostu miażdżącaNastępstwa kolizji z tirem mogą być opłakane. Różnica mas jest po prostu miażdżąca
Źródło zdjęć: © FOT. PIOTR KRZYZANOWSKI/POLSKA PRESS GRUPA/Polska Press/East New
Tomasz Budzik

Wypadek, do którego doszło w Strzelnie, zwrócił uwagę Polaków na kwestię widoczności z siedzenia kierowcy tira. O mało nie doszło tam do tragedii tylko dlatego, że kierujący ciężarówką nie zauważył dwóch kobiet, które weszły na przejście dla pieszych tuż przed ruszającym pojazdem. Teraz na temat tego, co widać zza kierownicy pojazdu ciężarowego, wypowiedzieli się strażacy. Ochotnicza straż pożarna z Graniowa zaprezentowała na twitterze grafikę przedstawiającą to zagadnienie na schemacie. By ją zrozumieć, trzeba wyobrazić sobie, że kierowca wozu strażackiego - a więc i ciężarówki - siedzi znacznie wyżej niż kierowca samochodu osobowego czy nawet SUV-a.

Jak wynika z poniższej ilustracji, kierowca tira czy wozu strażackiego ma dobrą widoczność do tyłu i do przodu - ale dopiero od 2-3 metrów przed maską. Duża część boku i przestrzeń z przodu tuż przed pojazdem pozostają w martwej strefie widoczności kierowcy. W jej zniwelowaniu pomagają lusterka nad przednią szybą, które dają przegląd sytuacji z przodu. Kierowca może jednak nie zauważyć zagrożenia z boku pojazdu.

Białe pola to miejsca, których kierowca ciężarówki nie widzi
Białe pola to miejsca, których kierowca ciężarówki nie widzi © OSP Granowo

Ta wiedza jest niezwykle ważna zarówno dla kierowców pojazdów osobowych, jak i dla pieszych. Ci pierwsi, jadąc obok ciężarówki na drodze o dwóch pasach ruchu czy wyprzedzając ją, powinni przez jak najkrótszy czas pozostawać w martwym polu jej kierowcy. Piesi, którzy zamierzają wejść na przejście przed stojącym nieopodal tirem, powinni się upewnić, że są widziani przez jego kierowcę. Najbezpieczniej jest, jeśli przed wejściem na asfalt nawiąże się z nim kontakt wzrokowy. Wtedy pieszy jest pewny, że został zauważony. W przeciwnym wypadku nie warto ryzykować.

W niedalekiej przyszłości problem martwego pola rozwiąże technika. Od 2022 r. wszystkie nowe modele samochodów osobowych będą musiały być standardowo wyposażane w systemy zapobiegające zderzeniom i potrąceniom. Kwestią czasu jest, kiedy te rozwiązania staną się obligatoryjne dla pojazdów ciężarowych. Być może nie wykluczy to zupełnie wypadków, ale z pewnością zmniejszy ich liczbę.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇