Przegłosowane! Od 2022 roku ograniczniki prędkości i inne systemy bezpieczeństwa

Komisja ds. rynku wewnętrznego PE przyjęła jednogłośnie przepisy zobowiązujące producentów aut do wprowadzenia nowego obowiązkowego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Od 2022 roku auta będą bezpieczniejsze, ale też znacznie droższe.

Wbrew pozorom, wszystkie wymagane przez KE systemy są już powszechnie stosowane przez producentów. Dostępne jednak zwykle za dopłatą.
Wbrew pozorom, wszystkie wymagane przez KE systemy są już powszechnie stosowane przez producentów. Dostępne jednak zwykle za dopłatą.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

02.04.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:26

Obowiązkowe od 2022 roku systemów to:

  • inteligentne dostosowanie prędkości do ograniczeń,
  • system automatycznego awaryjnego hamowania,
  • system monitorowania uwagi kierowcy,
  • ostrzeżenie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu,
  • wykrywanie innych uczestników ruchu, pieszych czy rowerzystów przed pojazdem.

Najwięcej kontrowersji budzi system dostosowujący prędkość do ograniczeń. Szacuje się, że w miastach od 35 do 75 proc. kierowców przekracza dozwoloną prędkość. W obszarze niezabudowanym jest znacznie lepiej - od 9 a 63 proc. łamie przepisy. Z powodów bezpieczeństwa ogranicznik będzie można obejść poprzez mocniejsze wciśnięcie pedału gazu w podłogę. Tak jak dzieje się to dziś, bo żaden z tych systemów nie jest nowością.

Ważne, że wszystkie wymienione systemy pojawią się w każdym sprzedawanym na terenie Unii Europejskiej aucie. Oznacza to z jednej strony wzrost cen, ale też spadek kosztów produkcji tych rozwiązań i większą ich dostępność. Europosłanka Róża Thun uważa, że dzięki temu zarówno producenci aut, jak i kierowcy zostaną lepiej przygotowani na ruch autonomiczny, który jest celem ostatecznym komisarzy unijnych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (19)