Wideorejestratory nie są w pełni zgodne z prawem

Coraz modniejsze w Polsce wideorejestratory samochodowe nie mogą być w pełni legalnie używane bez odpowiednich pozwoleń i oznakowania samochodu.

Obraz
Marcin Łobodziński

Do Polski przyszła moda na popularne na Wschodzie wideorejestratory, dzięki którym na YouTubie możemy oglądać niecodzienne sytuacje drogowe, kolizje, wypadki i przykłady nieodpowiedzialności lub agresji innych kierowców. Wschodnie realia drogowe zmuszają kierowców do korzystania z takich urządzeń, ponieważ w przypadku choćby kolizji trudno jest dochodzić swoich praw. Sytuacja jest prosta: zwykle wygrywa silniejszy lub bogatszy.

Niestety, w naszym kraju tego typu nagrania są legalne pod warunkiem, że nie będą nigdzie publikowane i przeznaczymy je do celów prywatnych. Nie można na ich podstawie dochodzić swoich praw przed sądem. Problem polega na tym, że nagrywanie innych osób lub samochodów z widocznymi tablicami rejestracyjnymi jest przetwarzaniem danych osobowych. Jeśli nie zgłosimy nagrania do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), publikowanie go lub odtwarzanie jest niezgodne z prawem. Zdaniem dr. Pawła Litwińskiego z Instytutu Allerhanda nagranie może być jednak dowodem w sprawie, jeśli osoba nagrywająca również jest na zarejestrowanym materiale. Jednym z rozwiązań jest także wyraźne oznakowanie samochodu w taki sposób, aby każdy wiedział, że rejestruje on obraz.

Na czym polega problem? To proste. W Polsce nie ma jeszcze stosownych regulacji dotyczących tej kwestii. Jedyną ustawą, która pasuje do tej sytuacji, jest nie do końca odpowiednia Ustawa o ochronie danych osobowych. Na szczęście Ministerstwo Spraw Wewnętrznych już w grudniu ubiegłego roku zajęło się tym zagadnieniem i powoli powstają stosowne regulacje prawne.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł