Wideorejestratory nie są w pełni zgodne z prawem

Coraz modniejsze w Polsce wideorejestratory samochodowe nie mogą być w pełni legalnie używane bez odpowiednich pozwoleń i oznakowania samochodu.

Obraz
Marcin Łobodziński

Do Polski przyszła moda na popularne na Wschodzie wideorejestratory, dzięki którym na YouTubie możemy oglądać niecodzienne sytuacje drogowe, kolizje, wypadki i przykłady nieodpowiedzialności lub agresji innych kierowców. Wschodnie realia drogowe zmuszają kierowców do korzystania z takich urządzeń, ponieważ w przypadku choćby kolizji trudno jest dochodzić swoich praw. Sytuacja jest prosta: zwykle wygrywa silniejszy lub bogatszy.

Niestety, w naszym kraju tego typu nagrania są legalne pod warunkiem, że nie będą nigdzie publikowane i przeznaczymy je do celów prywatnych. Nie można na ich podstawie dochodzić swoich praw przed sądem. Problem polega na tym, że nagrywanie innych osób lub samochodów z widocznymi tablicami rejestracyjnymi jest przetwarzaniem danych osobowych. Jeśli nie zgłosimy nagrania do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), publikowanie go lub odtwarzanie jest niezgodne z prawem. Zdaniem dr. Pawła Litwińskiego z Instytutu Allerhanda nagranie może być jednak dowodem w sprawie, jeśli osoba nagrywająca również jest na zarejestrowanym materiale. Jednym z rozwiązań jest także wyraźne oznakowanie samochodu w taki sposób, aby każdy wiedział, że rejestruje on obraz.

Na czym polega problem? To proste. W Polsce nie ma jeszcze stosownych regulacji dotyczących tej kwestii. Jedyną ustawą, która pasuje do tej sytuacji, jest nie do końca odpowiednia Ustawa o ochronie danych osobowych. Na szczęście Ministerstwo Spraw Wewnętrznych już w grudniu ubiegłego roku zajęło się tym zagadnieniem i powoli powstają stosowne regulacje prawne.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟