Używasz telefonu na postoju? We Francji dostaniesz za to mandat

Nawet 135 euro zapłaci kierowca przyłapany na używaniu telefonu w samochodzie. Francuskie prawo chce w ten sposób walczyć z rosnącą liczbą wypadków. Zamiast skupiać się na prowadzeniu, Francuzi klikają w kolorowe ekrany smartfonów.

Francuzi dla bezpieczeństwa nie powinni nawet mieć telefonu w samochodzie. Lepiej dmuchać na zimne.Francuzi dla bezpieczeństwa nie powinni nawet mieć telefonu w samochodzie. Lepiej dmuchać na zimne.
Źródło zdjęć: © Reporters / STG/REPORTER
Michał Zieliński

Pierwsze słowo, które kojarzy mi się z Francuzami to ekstrawagancja. Jedzą niespotykane rzeczy, ich samochody są osobliwe, zaś słowa, które wypowiadają, zdają się nie mieć nic wspólnego z literami używanymi do ich zapisu. Jednak tak dziwnego przepisu nie spodziewał się po nich chyba nikt.

Francuski sąd orzekł, że kierowcy mogą używać telefonów tylko jeśli zatrzymają się na miejscu parkingowym, donosi serwis The Local. Oznacza to koniec z odbieraniem połączeń na poboczu czy stawaniu na "awaryjnych", by sprawdzić coś na mapie. Jedynym wyjątkiem jest awaria samochodu lub kolizja. Wtedy będzie można wezwać pomoc bez ryzyka ukaraniem 135 euro (ok. 560 zł) mandatu i 3 punktami.

Co ciekawe, nie jest to nowy przepis, a jedynie doprecyzowanie obowiązującego. Sąd pochylił się nad luką w prawie po tym, jak w 2017 roku pewien kierowca odmówił zapłaty mandatu. Policjant ukarał go za używanie telefonu, gdy ten stał przy rondzie z włączonymi światłami awaryjnymi. Absurd? Być może, ale statystyki we Francji są przerażające.

The Local powołuje się na ankietę, z której wynika, że 9 na 10 Francuzów używa smartfonów za kółkiem. Eksperci uważają, że przekłada się to na nieustannie rosnącą liczbę śmiertelnych wypadków na drogach. Władze mierzą się z tym problemem od 2014 roku. Dotychczas wprowadzono zakaz używania zestawów słuchawkowych, pojawiło się też więcej fotoradarów.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀