Warszawa chce wyrzucić stare auta z centrum. Będą przepustki i wyjątki na przypadki losowe

Warszawa chce wyrzucić stare auta z centrum. Będą przepustki i wyjątki na przypadki losowe

Jednym z powodów wprowadzenia SCT jest zły stan techniczny pojazdów, ale nie ma narzędzi by to sprawdzić
Jednym z powodów wprowadzenia SCT jest zły stan techniczny pojazdów, ale nie ma narzędzi by to sprawdzić
Źródło zdjęć: © WP Autokult | WP Autokult
Mateusz Lubczański
14.11.2023 09:28, aktualizacja: 14.11.2023 11:26

Jeszcze nie weszła w życie, a już budzi sporo kontrowersji. Nowa propozycja Strefy Czystego Transportu dla Warszawy obejmuje jeszcze większy obszar, ulgi dla osób płacących podatki, jak i przepustki.

Pierwotny pomysł na Strefę Czystego Transportu dla Warszawy został zaprezentowany pod koniec stycznia 2023 roku. Zgłoszono 300 uwag i ostatecznie Strefa została powiększona i obejmuje między innymi takie obszary jak Żoliborz, większość Mokotowa czy np. okolice Stadionu Narodowego.

Proponowana strefa SCT
Proponowana strefa SCT© WP Autokult | Miasto Stołeczne Warszawa

Osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru zaznaczonego na mapie i płacące podatki w Warszawie będą zwolnione z dwóch pierwszych etapów ograniczeń. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ograniczenia dla osób płacących podatki w stolicy
Ograniczenia dla osób płacących podatki w stolicy© WP Autokult

Pozostałe osoby nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat. Kara za wjazd takim pojazdem ma wynieść 500 zł.

Ograniczenia dla przyjezdnych
Ograniczenia dla przyjezdnych© WP Autokult | Miasto Stołeczne Warszawa

Pojawia się jednak luka: osoby, które do końca 2023 roku ukończyły 70 lat, będą zwolnione z przepisów Strefy Czystego Transportu dożywotnio, o ile były właścicielami swoich pojazdów do czasu przyjęcia uchwały o SCT.

Co istotne, miasto na razie nie przewiduje wprowadzania opłat za wjazd do strefy, jak ma to miejsce np. w Londynie. Na razie, "oprócz wyjątków dla służb, osób z niepełnosprawnościami, pojazdów historycznych czy specjalnych w przypadkach losowych, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury można będzie skorzystać z przepustki do wykorzystania przez 4 dni w roku" – informuje oficjalny profil miasta Warszawa. W chwili pisania tego tekstu nie udzielono mi informacji dot. tego jak miałoby wyglądać przyznanie przepustki.

Badania dot. wprowadzenia stref przeprowadzono na grupie 1020 mieszkańców Warszawy, z czego 70 proc. z nich popierało pomysł wprowadzenia SCT. Kobiety w porównaniu do mężczyzn są bardziej pozytywnie nastawione do tego rozwiązania. Osoby w wieku 70 lat i starsze częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. Taka opinia częściej występuje też wśród osób, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym.

Pojawiają się jednak wątpliwości: na chwilę obecną strefa nie bierze pod uwagę samochodów typowo miejskich, lecz starsze czy zasilane LPG. Powołując się na SCT w europejskich stolicach nie wzięto pod uwagę, że Polacy mają najstarszą flotę samochodową w Europie niekoniecznie dlatego, że lubią klasyki. Miasto zwraca uwagę, że "harmonogram wprowadzenia kolejnych etapów wdrażania SCT daje też wskazówki, jakich pojazdów nie kupować, bo zatruwają powietrze. Dzięki temu będzie można z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować wymianę pojazdu, jeśli ten aktualnie posiadany emituje zbyt dużo zanieczyszczeń" – czytamy w jednym z komentarzy dodanych z oficjalnego profilu.

Propozycja Strefy Czystego Transportu trafi pod obrady w czwartek, 16 listopada 2023 roku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (56)