Warszawa chce wyrzucić stare auta z centrum. Będą przepustki i wyjątki na przypadki losowe
Jeszcze nie weszła w życie, a już budzi sporo kontrowersji. Nowa propozycja Strefy Czystego Transportu dla Warszawy obejmuje jeszcze większy obszar, ulgi dla osób płacących podatki, jak i przepustki.
14.11.2023 | aktual.: 14.11.2023 11:26
Pierwotny pomysł na Strefę Czystego Transportu dla Warszawy został zaprezentowany pod koniec stycznia 2023 roku. Zgłoszono 300 uwag i ostatecznie Strefa została powiększona i obejmuje między innymi takie obszary jak Żoliborz, większość Mokotowa czy np. okolice Stadionu Narodowego.
Osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru zaznaczonego na mapie i płacące podatki w Warszawie będą zwolnione z dwóch pierwszych etapów ograniczeń. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Pozostałe osoby nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat. Kara za wjazd takim pojazdem ma wynieść 500 zł.
Pojawia się jednak luka: osoby, które do końca 2023 roku ukończyły 70 lat, będą zwolnione z przepisów Strefy Czystego Transportu dożywotnio, o ile były właścicielami swoich pojazdów do czasu przyjęcia uchwały o SCT.
Co istotne, miasto na razie nie przewiduje wprowadzania opłat za wjazd do strefy, jak ma to miejsce np. w Londynie. Na razie, "oprócz wyjątków dla służb, osób z niepełnosprawnościami, pojazdów historycznych czy specjalnych w przypadkach losowych, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury można będzie skorzystać z przepustki do wykorzystania przez 4 dni w roku" – informuje oficjalny profil miasta Warszawa. W chwili pisania tego tekstu nie udzielono mi informacji dot. tego jak miałoby wyglądać przyznanie przepustki.
Badania dot. wprowadzenia stref przeprowadzono na grupie 1020 mieszkańców Warszawy, z czego 70 proc. z nich popierało pomysł wprowadzenia SCT. Kobiety w porównaniu do mężczyzn są bardziej pozytywnie nastawione do tego rozwiązania. Osoby w wieku 70 lat i starsze częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. Taka opinia częściej występuje też wśród osób, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym.
Pojawiają się jednak wątpliwości: na chwilę obecną strefa nie bierze pod uwagę samochodów typowo miejskich, lecz starsze czy zasilane LPG. Powołując się na SCT w europejskich stolicach nie wzięto pod uwagę, że Polacy mają najstarszą flotę samochodową w Europie niekoniecznie dlatego, że lubią klasyki. Miasto zwraca uwagę, że "harmonogram wprowadzenia kolejnych etapów wdrażania SCT daje też wskazówki, jakich pojazdów nie kupować, bo zatruwają powietrze. Dzięki temu będzie można z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować wymianę pojazdu, jeśli ten aktualnie posiadany emituje zbyt dużo zanieczyszczeń" – czytamy w jednym z komentarzy dodanych z oficjalnego profilu.
Propozycja Strefy Czystego Transportu trafi pod obrady w czwartek, 16 listopada 2023 roku.