Szwedzi znów zmieniają plany. Volvo XC90 doczeka się trzeciej generacji

XC90 to jeden z najlepszych, ale i najstarszych dużych SUV-ów na rynku. Auto przeszło niedawno modernizację, ale na tym nie koniec. W planach jest bowiem kolejna generacja.

Luksusowy Samochód Roku 2025: Volvo XC90Luksusowy Samochód Roku 2025: Volvo XC90
Źródło zdjęć: © Autokult | KONRAD SKURA
Aleksander Ruciński

Dyrektor generalny Volvo, Håkan Samuelsson, podczas ostatniej rozmowy z inwestorami potwierdził prace nad nowym XC90. Zauważył, że obecna generacja jest na rynku od ponad 10 lat i wymaga odświeżenia.

– Myślę, że europejscy konsumenci będą chcieli tego – powiedział Samuelsson. – Hybrydy typu plug-in z dłuższym zasięgiem są rozwiązaniem, którego prawdopodobnie będziemy potrzebować przez więcej lat, niż sądziliśmy.

Nowe XC90 ma być hybrydą plug-in o imponujących parametrach. Bateria o pojemności 40 kWh ma pozwolić na przejechanie nawet 180 km w trybie elektrycznym (według cyklu CLTC). Dla porównania, obecny XC90 T8 posiada baterię o pojemności 18,8 kWh i oferuje zasięg 71 km według WLTP. Ulepszony napęd hybrydowy pomoże Volvo obniżyć średnią emisję CO2 w całej gamie modelowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volvo XC90 2.0 D5 225 KM, 2015 - test AutoCentrum.pl #224

Nie jest jeszcze jasne, na jakiej platformie zostanie zbudowany nowy XC90. Obecny model opiera się na starzejącej się architekturze SPA (Scalable Product Architecture). Możliwe jest wykorzystanie platformy SMA (Scalable Modular Architecture) od Geely, powiązanej z XC70, lub dostosowanie elektrycznych platform SPA 2 lub SPA 3 do napędów nieelektrycznych.

Pierwotne plany zakładały, że elektryczne EX90 zastąpi XC90, jednak opóźnienia w produkcji spowodowane problemami z oprogramowaniem sprawiły, że Volvo zdecydowało się przedłużyć żywotność modelu z tradycyjnym napędem. Zmieniające się warunki rynkowe i mniejszy niż oczekiwano popyt na pojazdy elektryczne zmusiły firmę do rewizji strategii.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej