Używane Volvo XC90 I w pigułce. Trwałe, ale nie takie doskonałe
Volvo XC90 pierwszej generacji zapisało się na kartach historii tej marki nie tylko tym, że było pierwszym SUV-em, ale również tym, że jest bardzo cenionym modelem. Niezwykle trwałe auto, które do dziś można postrzegać jako prestiżowe, jest też drogie w utrzymaniu, przez co wiele egzemplarzy jest zaniedbanych. Sprawdź, jakie usterki mogą się przydarzyć i które silniki są najlepsze.
12.06.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:15
Roczniki: 2002-2014 (liftingi 2006 i 2012 r.)
Ceny rynkowe: 15 000 - 80 000 zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: wysokie
Wersje nadwoziowe: SUV
Pojemność bagażnika: 613 l (wersja 7-miejscowa: 483 l)
Silniki benzynowe w Volvo XC90 I:
- 2.5 T (210 KM)
- 2.9 Biturbo (272 KM) – model T6
- 3.2 (238 i 243 KM)
- 4.4 (315 KM)
Silniki Diesla w Volvo XC90 I:
- D3/D4 (163 KM) – lata 2010-2014
- 2.4D (163 KM) – rok 2005
- D5 (163 KM) – lata 2002-2005
- D5 (185 KM)
- D5 (200 KM)
Volvo XC90 to pierwszy pełnowartościowy SUV szwedzkiej marki, który cieszył się tak dużym zainteresowaniem, że produkcję utrzymano przez 12 lat. Świetnie sprzedawał się tak w Europie, jak i w Ameryce Północnej, gdzie zastąpił w wielu gospodarstwach domowych stare modele marki Volvo z nadwoziem kombi. Mówimy tu o drogim, luksusowym aucie, które wyprodukowano w liczbie ponad 600 tys. egzemplarzy!
Co jest tajemnicą sukcesu tego modelu? Ponadczasowa sylwetka, która mogłaby się pojawić obok encyklopedycznej definicji SUV-a. Do tego pojemne, nawet 7-osobowe wnętrze i duży bagażnik. Spore możliwości terenowe, znakomity komfort jazdy i duży uciąg przyczepy. Słowem – wszystko, czego od SUV-a oczekujemy.
Rynek wtórny mocno zweryfikował ofertę silnikową producenta. Początkowo ekskluzywne i chwalone V8, montowane poprzecznie, to obecnie jedyny silnik, którego nie warto wybierać. Jednostki 6-cylindrowe o pojemności 3,2 l są trwałe, ale drogie w serwisie, a podwójnie doładowany motor 2.9 bardzo drogi w naprawach. Z benzyniaków bezpiecznym wyborem jest podstawowy silnik o pojemności 2,5 l z turbodoładowaniem.
Solidny, mocny motor, który nie nadaje XC90 szczególnie dobrych osiągów, ale ma wystarczająco siły, by pchać ten ciężki wóz. Do tego świetnie spisuje się z instalacją LPG, a w razie poważnej awarii jest łatwo dostępny, bo montowano go w wielu modelach. I to nie tylko marki Volvo, ale też Forda.
Z diesli wszystkie jednostki - pomimo różnych oznaczeń – to konstrukcja 2.4D szwedzkiego producenta w kilku odmianach. Im starsza, tym bardziej problematyczna, ale im młodsza, tym droższa w naprawach. Serwis tego silnika nie jest tani, ale sama jednostka wytrzymuje 500 tys. km bez problemu.
Nie to, co układ przeniesienia napędu. Automaty średnio znoszą dynamiczną jazdę i holowanie, a często po przejechaniu 100 tys. km nadają się przynajmniej do solidnej rewizji. To samo dotyczy przekładni kątowych odpowiedzialnych za wyprowadzenie napędu w kierunku tylnej osi. Za system AWD odpowiada trwałe sprzęgło wielopłytkowe, ale trzeba pamiętać o wymianie oleju. Jak zresztą w całym układzie napędowym.
Serwis samochodu jest drogi, więc właściciele korzystają z jego wysokiej trwałości, przez co kilkunastoletnie egzemplarze są już mocno "zmęczone". Na szczęście większość ma diesla pod maską, który stanowi kompromis pomiędzy oszczędnością na paliwie a tą w serwisie. Polecam motor o mocy 185 KM, oferowany w latach 2005-2010, gdyż spełnia on jedynie normę Euro 4, więc nie jest przesadnie skomplikowany.
Typowe usterki Volvo XC90 I:
- Luzy w przekładni kierowniczej,
- Luzy w przekładni kątowej do przeniesienia napędu
- Szybkie zużycie łańcucha rozrządu w motorze 3.2
- Nierówna praca silnika 4.4
- Przyspieszone zużycie wtryskiwaczy w dieslach z początku produkcji
- Przyspieszone zużycie automatycznej skrzyni biegów
Czego szukać? Możliwie najprostszych wersji - silnik Diesla, skrzynia manualna, zawieszenie bez systemu samopoziomowania.
Czego unikać? Wersji z mocnymi silnikami benzynowymi, zwłaszcza 4.4 V8.
Optymalna kwota na zakup dobrego egzemplarza: ok. 35-40 tys. zł
Sprawdź pełne dane techniczne Volvo XC90 I na AutoCentrum.pl.