Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion - test, opinia, spalanie, cena
Zaprezentowany w 2002 roku Volkswagen Touareg był jednym z pierwszych dużych SUV-ów. To właśnie one zaczęły skutecznie wypierać z rynku prawdziwe terenówki zastępując ich miejsce w ofertach. Obecnie segment ten kwitnie, a producenci z całego świata starają się poszerzać swoje portfolio i kalkować crossovery w różnych skalach rozmiarów i cen. Czy w czasie kiedy trend sięga zenitu, a rynek wysycenia, nowy Touareg wciąż jest atrakcyjną propozycją dla klienta owładniętego modą na SUV-y?
27.07.2015 | aktual.: 28.03.2023 16:13
Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion - test, opinia
Volkswagen Touareg jak na swój segment i cenę w jakiej jest oferowany cieszy się na rynku sporą popularnością. Nie jest samochodem, na którego widok puls przyspiesza, a poziom adrenaliny we krwi rośnie, jednak urzeka klientów mieszanką innych cech, które wynikają w dużej mierze z jego korzeni. To zamykający ofertę Volkswagen, który oprócz klasycznych atrybutów tej lubianej w Polsce marki może aspirować nawet do miana samochodów luksusowych.
Touareg jest duży, dość konserwatywny w wyglądzie i w miarę elegancki. To pewna alternatywa dla stonowanej limuzyny, auto dla aktywnego dyrektora lub prezesa. Tak samo postrzegano kiedyś większość terenówek pokroju Mitsubishi Pajero, Land Rovera Discovery czy Toyoty Land Cruiser. Nieco siermiężny Touareg w pewnym sensie odzwierciedla ich klimat i to z pewnością może się podobać.
Wnętrze bez większych zastrzeżeń
We wnętrzu też ciężko doszukiwać się polotu, ale jest naprawdę dobrze zrobione. Większość materiałów nie daje powodów do narzekań, wszystko jest solidnie spasowane i proste, ale estetyczne. Jest nieźle, ale jak na auto ze szczytu oferty mogłoby być trochę lepiej – gdzie ostatni raz pomyśleliście w ten sposób? Zapewne w jednej z ostatnich żywych terenówek. Fotele również nie urzekają wyjątkowym komfortem, miękkością czy jakością skórzanej tapicerki. Są po prostu zwykłe – z elektryczną regulacją, pamięcią i podgrzewaniem.
Od strony obsługi auta wszystko jest maksymalnie uproszczone. Duży ekran multimedialny obsługiwany dotykowo i do tego kilka przycisków oraz przełączników. Nie ma nic co niepotrzebne absorbowałoby uwagę, a samochód ma na pokładzie praktycznie wszystko czego można oczekiwać. Nawet w wersji podstawowej wyposażenie jest już całkiem niezłe. Elementy dodatkowego wyposażenia pokroju systemu Area View (widok auta z lotu ptaka) z nałożoną mapą czujników parkowania są przydatne, ale ze względu na wiek Touarega nie powalają na przykład jakością obrazu. Konkurencja pokroju BMW X5 ma nowsze i lepiej dopracowane gadżety, więc jeśli ktoś ich szuka raczej Touarega nie powinien wybierać.
Mocną stroną Touarega jest za to przestronność, wysoki komfort i świetne wyciszenie kabiny, w której nawet przy prędkościach autostradowych mimo wysokoprężnego silnika i niemałych gabarytów zewnętrznych można rozmawiać bez potrzeby podnoszenia głosu.
Z przodu jest przepastnie co potęguje też wysoka pozycja za kierownicą. Dzielona w proporcjach 60 do 40 tylna kanapa pozwala zarządzać przestrzenią w kabinie zależnie od tego jak duży bagaż planujemy przewieść. Sama kabina jest przestronna na tyle, że za dwumetrowym kierowcą zmieści się nie mniej wygodnie wysoki pasażer o podobnym wzroście, a jeśli nie będzie zbyt szeroki w barkach na tylnej kanapie usiądzie ich nie dwójka, a nawet trójka. Kanapa jest regulowana wzdłużnie w zakresie 16 centymetrów, a oparcia można pochylać lub stawiać do pionu. Oczywiście kosztem przestrzeni bagażowej.
Spory bagażnik nie jest zbyt bogaty w akcesoria pomocne w mocowaniu pakunków, ale ma kilka innych zalet. Jedną z większych jest możliwość obniżania tylnego, pneumatycznego zawieszenia w celu załadunku. Za pomocą przycisków na boku bagażnika można szybko obniżyć lub unieść tył auta. Zwijana roleta maskująca może zostać wyjęta lub zaciągnięta do góry nadal stanowiąc przegrodę i pozwalając na przewóz większej ilości bagażu przy komplecie podróżnych. Jeśli ich nie ma wychodzi największy minus - brak całkowicie płaskiej podłogi po złożeniu oparć znacznie obniża możliwości przewozowe największego Volkswagena.
Komfort godny limuzyny
Z bagażem czy bez niego sama jazda Touaregiem jest za to bardzo, bardzo przyjemna. Praca zawieszenia w trybie Normal i Comfort jest wręcz rewelacyjna. Tak dobrego tłumienia podczas wybierania nierówności nie powstydziłaby się najwyższej klasy limuzyna. Reakcja zarówno na mniejsze pofałdowania nawierzchni jak i poważne ubytki w drodze lub zapadnięte studzienki kończy się na podwoziu, a kabiny dotyka wyłącznie lekkie kołysanie spotęgowane wysoką pozycją za kierownicą i samym środkiem ciężkości. Można odnieść wrażenie, że żadna koleina, dziura czy próg zwalniający nie są przeszkodą, nawet nie trzeba zwalniać. Touareg zachowuje się na drodze jak jedna ze wspomnianych wcześniej terenówek.
Na uznanie zasługuje jeszcze jeden aspekt - w trybie Sport wszystkie układy nabierają sztywności, a boczne przechyły w dużej mierze odchodzą w zapomnienie dając sygnał gotowości do podróży z wyższymi prędkościami, również w zakrętach. Napęd 4Motion bardzo efektywnie żongluje momentem obrotowym między kołami tak aby zminimalizować wpływ masy i idące za nią ewentualne nieposłuszeństwo, a samo auto przemieszcza bardzo stabilnie nawet przy pełnym załadunku.
Teren nie jest mu obcy
Zresztą nie tylko na drodze Touareg jest pewny tego gdzie jedzie, poza nią też radzi sobie świetnie. Regulowane w bardzo szerokim zakresie pneumatyczne zawieszenie o prześwicie 16-30 cm podzielonym na 5 poziomów sprawia, że w połączeniu ze stałym napędem na cztery cztery koła SUV z Wolfsburga nawet na seryjnych oponach Bridgestone Dueller jest naprawdę dzielny w średnio zaawansowanym terenie oraz na trudniejszych podłożach typu błoto i grząski piach. Porusza się po nich bardzo spokojnie i stabilnie bez krzty niepewności łapiąc kolejne kawałki trakcji. Możliwość wyboru trybu jazdy między On Road lub Off Road wpływa też na sposób pracy systemów ABS, ESP, automatycznej skrzyni biegów oraz umożliwia korzystanie z automatycznego asystenta zjazdu ze wzniesienia, który w razie czego nie pozwoli spanikować.
Standardowo siła napędowa rozdzielana jest na osie w proporcjach 40:60, ale wybierając pakiet Terrain Tech auto dostaje też blokadę mechanizmu różnicowego (rozdział 50:50) wraz z reduktorem o przełożeniu 2,69. Tym co jednak robi robotę w Touaregu na trasie i poza nią jest według mnie wspomniane wcześniej pneumatyczne zawieszenie. Największy prześwit na trudne bezdroża utrzymywany jest do 20 km/h, natomiast automatyczne obniżenie do poziomu niższego niż standardowy następuje przy 140 km/h, więc raczej po powrocie na drogi utwardzone. Na nich można wykorzystać też inną zaletę, bardzo dobrą dynamikę jednostki V6 3.0 TDI.
Silnik ten praktycznie nie ma słabych chwil i bardzo dzielnie napędza ponad dwutonowego SUV-a. Moment obrotowy na poziomie 550 Nm dostępny już od 1750 obr./min. sprawia, że płynne nabieranie prędkości zaczyna się zaraz po depnięciu pedału przyspieszenia.
Ośmiobiegowa skrzynia Tiptronic szybko i komfortowo obsługuje silnik, a kiedy trzeba potrafi go nieźle pogonić w trybie S. Tak skonfigurowane auto bardzo dobrze sprawdza się w długiej trasie pozwalając na bezstresowe wyprzedzanie nawet z kompletem pasażerów na pokładzie i pełnym bagażnikiem. Dodatkowym atutem jest funkcja żeglowania do 150 km/h, która po odpuszczeniu pedału gazu rozłącza napęd i pozwala swobodnie toczyć się autu na mniejszych oporach i bez niepotrzebnego wytracania prędkości. Takie rozwiązania pozwala naprawdę zaoszczędzić sporo paliwa, prawdopodobnie więcej niż popularny Start&Stop.
Tym co można by poprawić, są natomiast hamulce. Mogłoby być trochę mocniejsze, szczególnie gdy w trybie Comfort przy gwałtownym hamowaniu cała masa chętnie przenosi się na przednią oś, biorącą na siebie odpowiedzialność za wytracenie prędkości.
Volkswagen Touareg po bliższym poznaniu okazuje się samochodem dość specyficznym. To właściwie ani bulwarowy SUV skupiający na sobie uwagę otoczenia, ani klasyczna terenówka, która woli być przeciągnięta po błocie niż pokonywać długie trasy. Jest czymś pomiędzy, czymś co zapewnia wyjątkowo wysoki komfort jazdy i dużo przestrzeni, a jednocześnie świetnie radzi sobie w terenie nawet bez opcjonalnego pakietu Terrain Tech. Nie jest doskonały pod żadnym względem, ale to chyba jeden z najbardziej uniwersalnych SUV-ów z jakim miałem do czynienia. To dlatego pociąga klientów, a w szczególności tych pragmatycznych.
Plusy:
Przestronność kabiny
Rewelacyjny komfort jazdy
Współpraca silnika i skrzyni biegów
Dynamika jazdy
Dzielność w terenie
Ogólna funkcjonalność
Dobre wyposażenie podstawowe, ale...
Minusy:
...trochę zbyt wysoka cena
Brak płaskiej podłogi bagażnika
Ogólna ocena samochodu: 8,5/10
Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | Nowy Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion R-Style | ||
Silnik i napęd: | |||
Układ i doładowanie: | V6, turbodoładowanie | ||
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | ||
Ustawienie: | Wzdłużnie | ||
Rozrząd: | DOHC 24V | ||
Objętość skokowa: | 2967 cm3 | ||
Stopień sprężania: | 16,8 | ||
Moc maksymalna: | 262 KM przy 3800 rpm | ||
Moment maksymalny: | 580 Nm przy 1750-2500 rpm | ||
Objętościowy wskaźnik mocy: | 87 KM/l | ||
Skrzynia biegów: | 8-biegowa, automatyczna TipTronic | ||
Typ napędu: | AWD (na wszystkie koła) | ||
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | ||
Hamulce tylne: | Tarczowe | ||
Zawieszenie przednie: | Z kolumną prowadzącą, pneumatyczne | ||
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe, pneumatyczne | ||
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany, średnica zawracania ok. 11,9 m | ||
Koła, ogumienie przednie: | 265/50 R19, Bridgestone Dueller | ||
Koła, ogumienie tylne: | 265/50 R19, Bridgestone Dueller | ||
Masy i wymiary: | |||
Typ nadwozia: | SUV | ||
Liczba drzwi: | 5 | ||
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | ||
Masa własna: | ok. 2110 kg | ||
Stosunek masy do mocy: | ok. 8,1 kg/KM | ||
Długość: | 4801 mm | ||
Szerokość: | 1940 mm bez lusterek | ||
Wysokość: | 1732 mm z relingami | ||
Rozstaw osi: | 2893 mm | ||
Rozstaw kół przód/tył: | b.d. | ||
Pojemność zbiornika paliwa: | 60 l | ||
Pojemność bagażnika: | 580-1642 l | ||
Parametry użytkowe: | |||
Prześwit: | 160-300 mm | ||
Kąt natarcia: | 24,2 stopnia | ||
Kąt zejścia: | 19,9 stopnia | ||
Kąt rampowy: | 16,6 stopnia | ||
Głębokość brodzenia: | 500-580 mm (dla pakietu terenowego) | ||
Ładowność: | 770 kg | ||
Maks. masa przyczepy: | 3500 kg | ||
Osiągi: | |||
Katalogowo: | Pomiar własny: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 7,3 s | 7,4 s | |
Prędkość maksymalna: | 225 km/h | ||
Zużycie paliwa (miejskie): | b.d. | 10,4 l/100 km | |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | b.d. | 7,3 l/100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,6 l/100 km | 9,7 l/100 km | |
Emisja CO2: | 174 g/km | ||
Test zderzeniowy EuroNCAP: | b.d. | ||
Cena: | |||
Testowany egzemplarz: | 331 990 zł | ||
Wersja silnikowa od: | 241 690 zł | ||
Model od: | 209 990 zł | ||
Wyposażenie: | |||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji R-Line: | Standardowe: | Opcjonalne: | |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Chromowane końcówki układu wydechowego - owalne, pakiet stylizacyjny R-Line, relingi dachowe chromowane, przyciemnione szyby | Lakier czarny Deep (3780 zł) | |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Pakiet R-Line | Szklany dach (6320 zł) | |
Koła i opony: | Obręcze aluminiowe z oponami 265/50 R19 | - | |
Komfort: | Fotele przednie z elektryczną regulacją w 14 kierunkach, z pamięcią ustawień, kierownica 3-ramienna obszyta skórą z logo R-Line, multifunkcyjna z funkcją Tiptronic, podgrzewana, klimatyzacja "Climatronic", regulowana automatycznie, 2-strefowa, lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie, podgrzewane, składane, z funkcją pamięci, system Park Pilot - czujniki parkowania z przodu i z tyłu z funkcją wizualizacji na ekranie nawigacji, elektryczne szyby, tempomat | Pakiet Kierowcy (14 720 zł): automatyczna regulacja odległosci ACC "stop&go" z systemem "Front Assist", funkcja awaryjnego hamowania (City ANB), system kontroli parkowania - przód i tył, asystent toru jazdy "Lane Assist", asystent zmiany pasa ruchu "Side Assist", komputer pokładowy Premium | |
Bezpieczeństwo: | Reflektory główne bi-ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów i światłami LED do jazdy dziennej, asystent zjazdu i podjazdu, ESP - system stabilizacji toru jazdy wraz z ABSplus, EDS, ASR, isofix, 8 poduszek powietrznych, hamulec antykolizyjny, auto-hold, czujnik deszczu i zmierzchu | System Area View - system obserwacji otoczenia z kamera cofania - kamera w zderzaku przednim, w lusterkach zewnetrznych i w pokrywie bagaznika; obraz 360° (4880 zł), automatyczne swiatła drogowe Dynamic Light Assist (1940 zł) | |
Multimedia: | Instalacja telefoniczna Premium z Car-Net, system nawigacji satelitarnej RNS 850 z kolorowym wyświetlaczem TFT, dyskiem twardym 60 GB, odtwarzaczem płyt DVD oraz czytnikiem kart SDHC | - | |
Mechanika: | Napęd 4Motion, skrzynia Tiptronik, start/stop, zawieszenie pneumatyczne z automatyczną regulacją wysokości podwozia | - |