TestyVolkswagenVolkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion - test, opinia, spalanie, cena

Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion - test, opinia, spalanie, cena

Nie wygląda wyjątkowo świeżo, ale nie można odmówić mu pewnej monumentalności, szczególnie przy maksymalnym prześwicie 30 cm.
Nie wygląda wyjątkowo świeżo, ale nie można odmówić mu pewnej monumentalności, szczególnie przy maksymalnym prześwicie 30 cm.
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki
27.07.2015 11:37, aktualizacja: 28.03.2023 16:13

Zaprezentowany w 2002 roku Volkswagen Touareg był jednym z pierwszych dużych SUV-ów. To właśnie one zaczęły skutecznie wypierać z rynku prawdziwe terenówki zastępując ich miejsce w ofertach. Obecnie segment ten kwitnie, a producenci z całego świata starają się poszerzać swoje portfolio i kalkować crossovery w różnych skalach rozmiarów i cen. Czy w czasie kiedy trend sięga zenitu, a rynek wysycenia, nowy Touareg wciąż jest atrakcyjną propozycją dla klienta owładniętego modą na SUV-y?

Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion - test, opinia

Volkswagen Touareg jak na swój segment i cenę w jakiej jest oferowany cieszy się na rynku sporą popularnością. Nie jest samochodem, na którego widok puls przyspiesza, a poziom adrenaliny we krwi rośnie, jednak urzeka klientów mieszanką innych cech, które wynikają w dużej mierze z jego korzeni. To zamykający ofertę Volkswagen, który oprócz klasycznych atrybutów tej lubianej w Polsce marki może aspirować nawet do miana samochodów luksusowych.

Sylwetka "nowego" Touarega jest bardzo klasyczna i nie zmieniła się zbytnio przez ostatnie lata...
Sylwetka "nowego" Touarega jest bardzo klasyczna i nie zmieniła się zbytnio przez ostatnie lata...© fot. Rafał Warecki

Touareg jest duży, dość konserwatywny w wyglądzie i w miarę elegancki. To pewna alternatywa dla stonowanej limuzyny, auto dla aktywnego dyrektora lub prezesa. Tak samo postrzegano kiedyś większość terenówek pokroju Mitsubishi Pajero, Land Rovera Discovery czy Toyoty Land Cruiser. Nieco siermiężny Touareg w pewnym sensie odzwierciedla ich klimat i to z pewnością może się podobać.

Wnętrze bez większych zastrzeżeń

We wnętrzu też ciężko doszukiwać się polotu, ale jest naprawdę dobrze zrobione. Większość materiałów nie daje powodów do narzekań, wszystko jest solidnie spasowane i proste, ale estetyczne. Jest nieźle, ale jak na auto ze szczytu oferty mogłoby być trochę lepiej – gdzie ostatni raz pomyśleliście w ten sposób? Zapewne w jednej z ostatnich żywych terenówek. Fotele również nie urzekają wyjątkowym komfortem, miękkością czy jakością skórzanej tapicerki. Są po prostu zwykłe – z elektryczną regulacją, pamięcią i podgrzewaniem.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Od strony obsługi auta wszystko jest maksymalnie uproszczone. Duży ekran multimedialny obsługiwany dotykowo i do tego kilka przycisków oraz przełączników. Nie ma nic co niepotrzebne absorbowałoby uwagę, a samochód ma na pokładzie praktycznie wszystko czego można oczekiwać. Nawet w wersji podstawowej wyposażenie jest już całkiem niezłe. Elementy dodatkowego wyposażenia pokroju systemu Area View (widok auta z lotu ptaka) z nałożoną mapą czujników parkowania są przydatne, ale ze względu na wiek Touarega nie powalają na przykład jakością obrazu. Konkurencja pokroju BMW X5 ma nowsze i lepiej dopracowane gadżety, więc jeśli ktoś ich szuka raczej Touarega nie powinien wybierać.

Wnętrze jest proste, skromne, w miarę eleganckie i bardzo przestronne.
Wnętrze jest proste, skromne, w miarę eleganckie i bardzo przestronne.© fot. Rafał Warecki

Mocną stroną Touarega jest za to przestronność, wysoki komfort i świetne wyciszenie kabiny, w której nawet przy prędkościach autostradowych mimo wysokoprężnego silnika i niemałych gabarytów zewnętrznych można rozmawiać bez potrzeby podnoszenia głosu.

Z przodu jest przepastnie co potęguje też wysoka pozycja za kierownicą. Dzielona w proporcjach 60 do 40 tylna kanapa pozwala zarządzać przestrzenią w kabinie zależnie od tego jak duży bagaż planujemy przewieść. Sama kabina jest przestronna na tyle, że za dwumetrowym kierowcą zmieści się nie mniej wygodnie wysoki pasażer o podobnym wzroście, a jeśli nie będzie zbyt szeroki w barkach na tylnej kanapie usiądzie ich nie dwójka, a nawet trójka. Kanapa jest regulowana wzdłużnie w zakresie 16 centymetrów, a oparcia można pochylać lub stawiać do pionu. Oczywiście kosztem przestrzeni bagażowej.

Bagażnik zmieści sporo, bo aż 580 litrów (kosztem miejsca na ruchomej tylnej kanapie). Dużą zaletą jest możliwość obniżenia tylnego zawieszenia z poziomu bocznej ściany bagażnika.
Bagażnik zmieści sporo, bo aż 580 litrów (kosztem miejsca na ruchomej tylnej kanapie). Dużą zaletą jest możliwość obniżenia tylnego zawieszenia z poziomu bocznej ściany bagażnika.© fot. Rafał Warecki

Spory bagażnik nie jest zbyt bogaty w akcesoria pomocne w mocowaniu pakunków, ale ma kilka innych zalet. Jedną z większych jest możliwość obniżania tylnego, pneumatycznego zawieszenia w celu załadunku. Za pomocą przycisków na boku bagażnika można szybko obniżyć lub unieść tył auta. Zwijana roleta maskująca może zostać wyjęta lub zaciągnięta do góry nadal stanowiąc przegrodę i pozwalając na przewóz większej ilości bagażu przy komplecie podróżnych. Jeśli ich nie ma wychodzi największy minus - brak całkowicie płaskiej podłogi po złożeniu oparć znacznie obniża możliwości przewozowe największego Volkswagena.

Na drodze czy poza nią Touareg radzi sobie bardzo dobrze, głównie za sprawą trybów jazdy i regulowanego w zakresie 16-30 cm prześwitu.
Na drodze czy poza nią Touareg radzi sobie bardzo dobrze, głównie za sprawą trybów jazdy i regulowanego w zakresie 16-30 cm prześwitu.© fot. Rafał Warecki

Komfort godny limuzyny

Z bagażem czy bez niego sama jazda Touaregiem jest za to bardzo, bardzo przyjemna. Praca zawieszenia w trybie Normal i Comfort jest wręcz rewelacyjna. Tak dobrego tłumienia podczas wybierania nierówności nie powstydziłaby się najwyższej klasy limuzyna. Reakcja zarówno na mniejsze pofałdowania nawierzchni jak i poważne ubytki w drodze lub zapadnięte studzienki kończy się na podwoziu, a kabiny dotyka wyłącznie lekkie kołysanie spotęgowane wysoką pozycją za kierownicą i samym środkiem ciężkości. Można odnieść wrażenie, że żadna koleina, dziura czy próg zwalniający nie są przeszkodą, nawet nie trzeba zwalniać. Touareg zachowuje się na drodze jak jedna ze wspomnianych wcześniej terenówek.

Auto z minimalnym prześwitem 16 cm.
Auto z minimalnym prześwitem 16 cm.© fot. Rafał Warecki

Na uznanie zasługuje jeszcze jeden aspekt - w trybie Sport wszystkie układy nabierają sztywności, a boczne przechyły w dużej mierze odchodzą w zapomnienie dając sygnał gotowości do podróży z wyższymi prędkościami, również w zakrętach. Napęd 4Motion bardzo efektywnie żongluje momentem obrotowym między kołami tak aby zminimalizować wpływ masy i idące za nią ewentualne nieposłuszeństwo, a samo auto przemieszcza bardzo stabilnie nawet przy pełnym załadunku.

Auto z maksymalnym prześwitem 30 cm.
Auto z maksymalnym prześwitem 30 cm.© fot. Rafał Warecki

Teren nie jest mu obcy

Zresztą nie tylko na drodze Touareg jest pewny tego gdzie jedzie, poza nią też radzi sobie świetnie. Regulowane w bardzo szerokim zakresie pneumatyczne zawieszenie o prześwicie 16-30 cm podzielonym na 5 poziomów sprawia, że w połączeniu ze stałym napędem na cztery cztery koła SUV z Wolfsburga nawet na seryjnych oponach Bridgestone Dueller jest naprawdę dzielny w średnio zaawansowanym terenie oraz na trudniejszych podłożach typu błoto i grząski piach. Porusza się po nich bardzo spokojnie i stabilnie bez krzty niepewności łapiąc kolejne kawałki trakcji. Możliwość wyboru trybu jazdy między On Road lub Off Road wpływa też na sposób pracy systemów ABS, ESP, automatycznej skrzyni biegów oraz umożliwia korzystanie z automatycznego asystenta zjazdu ze wzniesienia, który w razie czego nie pozwoli spanikować.

Miejsca z tyłu jest bardzo dużo, bezproblemowo zmieszczą się trzy dorosłe, wysokie osoby.
Miejsca z tyłu jest bardzo dużo, bezproblemowo zmieszczą się trzy dorosłe, wysokie osoby.© fot. Rafał Warecki

Standardowo siła napędowa rozdzielana jest na osie w proporcjach 40:60, ale wybierając pakiet Terrain Tech auto dostaje też blokadę mechanizmu różnicowego (rozdział 50:50) wraz z reduktorem o przełożeniu 2,69. Tym co jednak robi robotę w Touaregu na trasie i poza nią jest według mnie wspomniane wcześniej pneumatyczne zawieszenie. Największy prześwit na trudne bezdroża utrzymywany jest do 20 km/h, natomiast automatyczne obniżenie do poziomu niższego niż standardowy następuje przy 140 km/h, więc raczej po powrocie na drogi utwardzone. Na nich można wykorzystać też inną zaletę, bardzo dobrą dynamikę jednostki V6 3.0 TDI.

Silnik ten praktycznie nie ma słabych chwil i bardzo dzielnie napędza ponad dwutonowego SUV-a. Moment obrotowy na poziomie 550 Nm dostępny już od 1750 obr./min. sprawia, że płynne nabieranie prędkości zaczyna się zaraz po depnięciu pedału przyspieszenia.

Fotele są wygodne, ale nie urzekają.
Fotele są wygodne, ale nie urzekają.© fot. Rafał Warecki

Ośmiobiegowa skrzynia Tiptronic szybko i komfortowo obsługuje silnik, a kiedy trzeba potrafi go nieźle pogonić w trybie S. Tak skonfigurowane auto bardzo dobrze sprawdza się w długiej trasie pozwalając na bezstresowe wyprzedzanie nawet z kompletem pasażerów na pokładzie i pełnym bagażnikiem. Dodatkowym atutem jest funkcja żeglowania do 150 km/h, która po odpuszczeniu pedału gazu rozłącza napęd i pozwala swobodnie toczyć się autu na mniejszych oporach i bez niepotrzebnego wytracania prędkości. Takie rozwiązania pozwala naprawdę zaoszczędzić sporo paliwa, prawdopodobnie więcej niż popularny Start&Stop.

Tym co można by poprawić, są natomiast hamulce. Mogłoby być trochę mocniejsze, szczególnie gdy w trybie Comfort przy gwałtownym hamowaniu cała masa chętnie przenosi się na przednią oś, biorącą na siebie odpowiedzialność za wytracenie prędkości.

Silnik V6 3.0 TDI w wersji 262 KM w zupełności wystarcza do żwawej podróży z kompletem pasażerów. Jest też sporo lżejszy niż V8 4.2 TDI przez co auto jest wyraźnie mniej podsterowne.
Silnik V6 3.0 TDI w wersji 262 KM w zupełności wystarcza do żwawej podróży z kompletem pasażerów. Jest też sporo lżejszy niż V8 4.2 TDI przez co auto jest wyraźnie mniej podsterowne.© fot. Rafał Warecki

Volkswagen Touareg po bliższym poznaniu okazuje się samochodem dość specyficznym. To właściwie ani bulwarowy SUV skupiający na sobie uwagę otoczenia, ani klasyczna terenówka, która woli być przeciągnięta po błocie niż pokonywać długie trasy. Jest czymś pomiędzy, czymś co zapewnia wyjątkowo wysoki komfort jazdy i dużo przestrzeni, a jednocześnie świetnie radzi sobie w terenie nawet bez opcjonalnego pakietu Terrain Tech. Nie jest doskonały pod żadnym względem, ale to chyba jeden z najbardziej uniwersalnych SUV-ów z jakim miałem do czynienia. To dlatego pociąga klientów, a w szczególności tych pragmatycznych.

Plusy:

Przestronność kabiny

Rewelacyjny komfort jazdy

Współpraca silnika i skrzyni biegów

Dynamika jazdy

Dzielność w terenie

Ogólna funkcjonalność

Dobre wyposażenie podstawowe, ale...

Minusy:

...trochę zbyt wysoka cena

Brak płaskiej podłogi bagażnika

Ogólna ocena samochodu: 8,5/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/24]

Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: Nowy Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion R-Style 

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:V6, turbodoładowanie 
Rodzaj paliwa:Olej napędowy 
Ustawienie:Wzdłużnie 
Rozrząd:DOHC 24V 
Objętość skokowa:2967 cm3 
Stopień sprężania:16,8 
Moc maksymalna:262 KM przy 3800 rpm 
Moment maksymalny:580 Nm przy 1750-2500 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:87 KM/l 
Skrzynia biegów:8-biegowa, automatyczna TipTronic 
Typ napędu:AWD (na wszystkie koła) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Z kolumną prowadzącą, pneumatyczne 
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe, pneumatyczne 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany, średnica zawracania ok. 11,9 m 
Koła, ogumienie przednie:265/50 R19, Bridgestone Dueller 
Koła, ogumienie tylne:265/50 R19, Bridgestone Dueller 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:SUV 
Liczba drzwi:5 
Współczynnik oporu Cd (Cx):b.d. 
Masa własna:ok. 2110 kg 
Stosunek masy do mocy:ok. 8,1 kg/KM 
Długość:4801 mm 
Szerokość:1940 mm bez lusterek 
Wysokość:1732 mm z relingami 
Rozstaw osi:2893 mm 
Rozstaw kół przód/tył:b.d. 
Pojemność zbiornika paliwa:60 l 
Pojemność bagażnika:580-1642 l 

Parametry użytkowe:

Prześwit:160-300 mm 
Kąt natarcia:24,2 stopnia 
Kąt zejścia:19,9 stopnia 
Kąt rampowy:16,6 stopnia 
Głębokość brodzenia:500-580 mm (dla pakietu terenowego) 
Ładowność:770 kg 
Maks. masa przyczepy:3500 kg 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,3 s7,4 s
Prędkość maksymalna:225 km/h 
Zużycie paliwa (miejskie):b.d.10,4 l/100 km
Zużycie paliwa (pozamiejskie):b.d.7,3 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,6 l/100 km9,7 l/100 km
Emisja CO2:174 g/km 
Test zderzeniowy EuroNCAP:b.d. 

Cena:

Testowany egzemplarz:331 990 zł 
Wersja silnikowa od:241 690 zł 
Model od:209 990 zł 

Wyposażenie:

Wybrane wyposażanie testowanej wersji R-Line:Standardowe:Opcjonalne:
Dodatki stylistyczne nadwozia:Chromowane końcówki układu wydechowego - owalne, pakiet stylizacyjny R-Line, relingi dachowe chromowane, przyciemnione szybyLakier czarny Deep (3780 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Pakiet R-LineSzklany dach (6320 zł)
Koła i opony:Obręcze aluminiowe z oponami 265/50 R19-
Komfort:Fotele przednie z elektryczną regulacją w 14 kierunkach, z pamięcią ustawień,

kierownica 3-ramienna obszyta skórą z logo R-Line, multifunkcyjna z funkcją Tiptronic, podgrzewana, klimatyzacja "Climatronic", regulowana automatycznie, 2-strefowa, lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie, podgrzewane, składane, z funkcją pamięci, system Park Pilot - czujniki parkowania z przodu i z tyłu z funkcją wizualizacji na ekranie nawigacji, elektryczne szyby, tempomat

Pakiet Kierowcy (14 720 zł): automatyczna regulacja odległosci ACC "stop&go" z systemem "Front Assist", funkcja awaryjnego hamowania (City ANB), system kontroli parkowania - przód i tył, asystent toru jazdy "Lane Assist", asystent zmiany pasa ruchu "Side Assist", komputer pokładowy Premium
Bezpieczeństwo:

Reflektory główne bi-ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów i światłami LED do jazdy dziennej, asystent zjazdu i podjazdu, ESP - system stabilizacji toru jazdy wraz z ABSplus, EDS, ASR, isofix, 8 poduszek powietrznych, hamulec antykolizyjny, auto-hold, czujnik deszczu i zmierzchu

System Area View - system obserwacji otoczenia z kamera cofania - kamera w zderzaku przednim, w lusterkach zewnetrznych i w pokrywie bagaznika; obraz 360° (4880 zł), automatyczne swiatła drogowe Dynamic Light Assist (1940 zł)
Multimedia:Instalacja telefoniczna Premium z Car-Net, system nawigacji satelitarnej RNS 850 z kolorowym wyświetlaczem TFT, dyskiem twardym 60 GB, odtwarzaczem płyt DVD oraz czytnikiem kart SDHC-
Mechanika:Napęd 4Motion, skrzynia Tiptronik, start/stop,

zawieszenie pneumatyczne z automatyczną regulacją wysokości podwozia

-
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)