Volkswagen Multivan T6 2.0 TDI Generation Six

Volkswagen ma w swojej ofercie wiele samochodów, które można śmiało nazywać kultowymi. Mamy Beetle, mamy Golfa, mamy Passata. Jeżeli zaś chodzi o samochody bardziej użytkowe ikoną Volkswagena jest model Transporter. Niedawno w moje ręce trafiła najnowsza, szósta już generacja tego samochodu. Zapraszam do zapoznania się z testem!

Obraz
Łukasz Pietrzykowski

Wygląd zewnętrzny

Obraz

Z zewnątrz nowa generacja Multivana wygląda bardzo podobnie do poprzednika. Nie oznacza to jednak, że są to samochody identyczne. T6 jest narysowany dużo ostrzej, agresywniej. Przy pierwszym spojrzeniu rzucają się w oczy reflektory LEDowe. Swego rodzaju elegancji przodowi nadają także światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów. Z tyłu, podobnie jak z przodu, światła wykonane w technologii LED.

Obraz

Dodatkowym atutem Multivana w porównaniu z innymi wersjami Transportera jest pakiet chromowanych listew, które wyglądają naprawdę świetnie.

W wersji wyposażeniowej Generation Six oprócz standardowych lakierów można wybrać także jedno z czterech malowań dwukolorowych, które są oczywistym odniesieniem do legendarnego już Ogórka.

Obraz

Wnętrze

Obraz

Wnętrze nowego Multivana zostało doposażone we wszystkie gadżety dostępne w samochodach osobowych. Mamy system multimedialny znany z np. Golfa, mamy Car-Net, Mirror-Link, a nawet WiFi. Dla tylnych rzędów siedzeń jest także przewidziana dodatkowa strefa klimatyzacji.

Obraz

Ustawienie foteli 2-2-3 daje niesamowite możliwości dostosowania wnętrza do swoich potrzeb. Tylne, pojedyncze fotele można dowolnie przesuwać i obracać. Zarówno fotele jak i kanapę można wyjąć co da nam ogromną przestrzeń ładunkową. Oczywiście w ramach wyposażenia dodatkowego dostępny jest rozkładany stolik pomiędzy drugim a trzecim rzędem siedzeń, więc spokojnie można grać w karty podczas dalekich podróży.

Obraz

Na pochwałę zasługuje także ogromna ilość schowków, w których facet dałby radę zmieścić bagaże na dwutygodniowy wyjazd i zostałoby jeszcze trochę wolnego miejsca :).

Pozycja za kierownicą

Obraz

Nie do końca wiem jak to opisać słowami. Z jednej strony czuję się trochę jak w dostawczaku - wysoka pozycja, dźwignia zmiany biegów charakterystycznie umieszczona w desce rozdzielczej, osobne podłokietniki. Z drugiej strony mam wrażenie jazdy typową osobówką - wygodne, elektrycznie regulowane fotele, kierownica ustawiona w sposób typowo osobówkowy, mnogość elektroniki i wszelkiego rodzaju multimediów.

Nie jestem w stanie dokładnie ocenić, które z powyższych przeważa. Jeżdżąc T6 czujemy się jak w osobowym dostawczaku, przy czym wybrane zostały najlepsze cechy z obu.

Silnik i skrzynia biegów

Obraz

Pod maską testowanego egzemplarza znajdował się dwulitrowy diesel o mocy 150 KM połączony z ręczną, 6-biegową skrzynią biegów. Połączenie dobrze znane z wielu innych samochodów koncernu VW AG radzi sobie także i tutaj. Wydaje mi się, że w całej ofercie dostępnych silników w tym modelu właśnie 150-konny diesel jest idealnym kompromisem pomiędzy ekonomią a dynamiką.

Silnik jest wyposażony w katalizator SCR, który wymaga tankowania AdBlue. Podobno 13 l tego środka ma starczać na około 7000km, więc nie trzeba się martwić o zbyt częste "tankowanie katalizatora".

Jeżeli zaś chodzi o spalanie, w ruchu mieszanym (50% małe miasto ok. 60000 tys. mieszkańców, 50% trasa) Multivan spalił mi około 7,5-8l na 100km. Po wjeździe do Łodzi i wpadnięciu w korki komputer już po chwili pokazywał wartości około 10 litrów, więc w dużych zatłoczonych miastach nie powinno być problemu z przekroczeniem tej bariery. Jeżeli zaś chodzi o spalanie w trasie to podczas jazdy w 5 osób przy 100km/h komputer pokazywał spalanie w granicach 5 litrów. Myślę, że jest to wariant optymistyczny, natomiast więcej niż 5,5l palić nie powinien. Chyba.

Wrażenia z jazdy

Obraz

Zawieszenie dość dobrze radzi sobie z nierównościami. Samochód wyposażony został w system DCC (adaptacyjne zawieszenie) czego osobiście trochę nie rozumiem. Gdzie sens montowania tego do dostawczaka? Raczej nikt z potencjalnych klientów nie planuje w weekend jeździć do Poznania poharatać po torze bądź jeździć w góry pokręcić się po serpentynach.

Samochód w trybie Normal jest neutralny. Po prostu. Podczas pokonywania zakrętów trochę się przechyla, jednak nie na tyle, aby móc o nim powiedzieć, że jest niestabilny. Jak na długi, wysoki i ważący ponad 2 tony samochód, T6 prowadzi się dość pewnie.

Rewelacyjną rzeczą jest aktywny tempomat. Był to pierwszy samochód, w którym mieliśmy tę funkcję i na początku było trochę strachu, jednak po kilku użyciach łatwo się do niego przyzwyczaić.

Ogólna opinia

Obraz

Jeżeli szukasz samochodu, którym mógłbyś spokojnie wozić trójkę dzieci do szkoły, pojechać z rodziną na wakacje, a od czasu do czasu wykorzystać go jako dostawczaka to Volkswagen Multivan T6 jest autem godnym polecenia. Rodzinny van po kilku minutach zabawy z fotelami potrafi zamienić się w dwuosobowy, niesamowicie ładowny samochód dostawczy.

Jedynym problemem może być cena, która w przypadku mojej wersji wyposażeniowej wyniosła około 230 tysięcy złotych netto. Jeżeli jesteś gotowy wydać takie pieniądze i szukasz samochodu do wspomnianych wyżej zastosowań - naszym zdaniem warto!

Za użyczenie samochodu do testu dziękuję salonowi Krotoski-Cichy Łódź.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów