Używany Chrysler PT Cruiser w pigułce. Auto za grosze, które szokuje wyglądem
21.08.2020 12:26, aktual.: 22.03.2023 10:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Są tanie jak barszcz, wybór aut dość duży, a przestrzeni w nich jest całkiem sporo. Do tego dodajmy nietuzinkowy wygląd, który jednym się spodoba, innych jednak odpycha. Jeśli szukasz czegoś ciekawszego niż 20-letni golf i astra, to Chrysler PT Cruiser może być tym czymś, o czym nawet nie pomyślałeś.
Roczniki: 2000-2010
Ceny rynkowe: od 4 tys. zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: przeciętne
Wersje nadwoziowe: 5-drzwiowy hatchback i kabriolet
Pojemność bagażnika: 520 l
Silniki benzynowe w Chryslerze PT Cruiserze:
- 1.6 (116 KM)
- 2.0 (141 KM)
- 2.4 (143 KM)
- 2.4 turbo (223 KM)
Silniki Diesla w Chryslerze PT Cruiserze:
- 2.2 CRD (121 i 150 KM)
Chrysler PT Cruiser to dość niecodzienne auto, które można klasyfikować zarówno jako kompaktowego hatchbacka, jak i minivana. Pojemne nadwozie o stylistyce nawiązującej do hot rodów ma swoje zalety praktyczne, a wnętrze zostało zaprojektowane typowo po amerykańsku. Jest wykonane z brzydkich materiałów, ale przemyślane.
Samochód jest przestronny, zmieści pięć osób, a wiele - nawet najstarszych - egzemplarzy ma zaczepy Isofix. Kanapę można dzielić w proporcji 1/3-2/3, a nawet złożyć i wyjąć. Dzięki dużemu nadwoziu, po takim zabiegu PT Cruiser zmienia się w małe auto dostawcze. Bagażnik w standardowym ustawieniu jest ogromny (520 l), a tylna półka może być traktowana jak stolik. Gorzej z wykonaniem – sporo trzeszczy i odpada. Po liftingu jest, niestety, gorzej.
Nadwozie trudno utrzymać w dobrej kondycji, ponieważ ma dość delikatną powłokę lakierniczą. Jeśli ta zostanie uszkodzona, szybko rdzewieje. Na szczęście podłoga znacznie mniej, choć przy zakupie warto się skupić na tym obszarze.
Prosta i tania w serwisowaniu jest konstrukcja zawieszenia. Z przodu tradycyjny MacPherson, z tyłu oś sztywna wleczona dwoma wahaczami. Zestrojenie jest w miarę dostosowane do gustów europejskich.
Silniki benzynowe 2.0 i 2.4 pochodzą z koncernu Chryslera. Mają wystarczającą moc i typowo amerykańskie spalanie. Poniżej 10 l/100 km mało kto potrafi zejść. Wersja 2.4 z automatem spokojnie spali 15 l/100 km. Szukając oszczędności, nie warto kusić się na dość kłopotliwą jednostkę 1.6. Lepiej zagazować większe silniki lub wybrać diesla.
Ten o oznaczeniu 2.2 CRD pochodzi od Mercedesa i to nie osobowego, lecz Vito. Konstrukcja użytkowa ma ogromną wytrzymałość, ale niską kulturę pracy. W zamian daje dobre osiągi. Oczywiście -
jak przystało na nowoczesnego diesla z systemem Common Rail - może on generować koszty. Przyczyną są awarie wtryskiwaczy, pompy paliwa, turbosprężarki czy koła dwumasowego. Nie mniej jednak jest to najlepszy wybór - choćby dlatego, że nie zabraknie do niego części, a te dobierze każdy mechanik.
Warto jeszcze na koniec dodać, że PT Cruiser występuje także w wersji 2-drzwiowej jako kabriolet. Jest o tyle interesujący, że zapewnia przestrzeń większą niż spore grono konkurentów kompaktowych. Napędzają go wyłącznie silniki benzynowe o pojemności 2,4 l.
Jeśli macie obawy o serwis i części do tego samochodu, to niesłusznie. Wszystko można kupić - jeśli nie nowe, to używane. Podstawowy serwis nie różni się od innych samochodów europejskich, a awaryjność dotyczy głównie obszaru elektryki – jak na chryslera przystało. Nagminnie psuje się przełącznik zespolony pod kierownicą.
Typowe usterki w Chryslerze PT Cruiserze:
- usterki elektryki (przełącznik zespolony, oświetlenie, wentylacja)
- szybko zużywające się elementy zawieszenia
- awarie wspomagania kierownicy
- awarie osprzętu diesli (typowe dla tego typu silników)
Czego szukać: samochodów w jak najlepszej kondycji.
Czego unikać: samochodów z usterkami, które - zdaniem sprzedającego - "łatwo usunąć".
Optymalna kwota na zakup: ok. 10 tys. zł.