Samochody używaneRenaultUżywane Renault Mégane II RS - typowe awarie i problemy

Używane Renault Mégane II RS - typowe awarie i problemy

Renault Megane II RS
Renault Megane II RS
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Renault
Artur Kuśmierzak

02.11.2013 16:00, aktual.: 30.03.2023 10:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jeszcze dekadę temu wybór hot hatchy na polskim rynku był dość ubogi, obecnie można przebierać w ofertach i tak naprawdę trudno zdecydować się na konkretny model. Jedną z ciekawszych propozycji jest Renault Mégane RS, na co zwrócić uwagę przy zakupie francuskiej "wyścigówki"?

Używane Renault Mégane RS – historia modelu

Oprócz mocniejszej jednostki napędowej zastosowano sztywniejsze zawieszenie, wydajniejszy układ wydechowy, a cięższe elementy karoserii zastąpiono wykonanymi z lekkich kompozytów. Mégane RS otrzymało też efektywniejsze hamulce marki Brembo i układ kierowniczy dostosowujący siłę wspomagania do prędkości jazdy.

W latach 2005-2009 pojawiły się jeszcze kolejne limitowane wersje Renault Mégane RS takie jak: 225 Cup, Renault F1 Team R26 oraz Renault F1 Team R26.R. Ta pierwsza poza kilkoma dyskretnymi zmianami nie różniła się zbyt wiele od podstawowej RS-ki, dwie ostatnie miały pod maską o 6 KM mocniejszy silnik.

Ponadto odmiany specjalne zostały odchudzone i otrzymały jeszcze między innymi: lepsze hamulce oraz okolicznościowe naklejki, a wersje 230-konne jeszcze sportowe fotele Recaro oraz szperę.

Renault Megane II RS
Renault Megane II RS© mat. prasowe / Renault

W międzyczasie Francuzi zaprezentowali torową wyścigówkę Mégane RS Sport Trophy, która choć nie miała homologacji drogowej to można ją było kupić za około 120 000 euro. Za źródło napędu posłużył tutaj nie 2-litrowy silnik R4, a 3,5-litrowe V6 generujące moc 330 KM, które umieszczono wzdłużnie za plecami kierowcy i pasażera. Taki układ zapewniał idealny rozkład masy.

Używane Renault Mégane RS – silniki

Pod maską wszystkich odmian sportowych Renault Mégane pracuje ten sam 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy, który generuje moc od 224 do 230 KM. Osoby decydujące się na hot hatcha zwykle doskonale wiedzą czego chcą i nie rozważają raczej innych opcji. Z drugiej strony kupując takie auto oczekuje się od niego nie tylko radości z jazdy i dobrego prowadzenia, ale przede wszystkim jak najlepszych osiągów.

Nikt nie chce przecież zostać wyprzedzony na światłach przez luksusową limuzynę czy rodzinnego SUV-a z dieslem. Na szczęście w większości przypadków tego typu auta będą odstawały, bo wszystkie podrasowane wersje Renault Mégane RS osiągają pierwszą setkę w nieco ponad 6 s (dokładnie w czasie od 6,4 do 6,6 s w zależności od mocy).

Jak wygląda pod tym względem konkurencja? Na papierze odrobinę gorzej radzą sobie Ford Focus ST (6,8 s) i Volkswagen Golf GTI (6,9 s), a podobne przyspieszenie zapewniają Honda Civic Type-R (6,6 s), Mazda 3 MPS (6,6 s) oraz Opel Astra OPC (6,4 s).

Renault Megane II RS
Renault Megane II RS© mat. prasowe / Renault

Z jakim spalaniem trzeba się liczyć wybierając takie auto? Oczywiście większość osób zdecydowanych na Mégane RS pogodzi się z każdym nawet najwyższym zużyciem paliwa, ale przed zakupem warto wiedzieć co nieco na ten temat.

Spalanie w dużej mierze zależy oczywiście od stylu jazdy, oszczędnym spokojnie uda się zejść w ruchu miejskim do 12-13 l/100 km, kierowcy jeżdżący dynamicznie bez problemu dobiją nawet do 20 l/100 km. W trasie zużycie paliwa może się wahać w granicach od 9 do 12 l/100 km, tu znowu wszystko zależy od intensywności korzystania z pedału przyspieszenia.

Jak wiadomo nie od dziś znalezienie używanego auta sportowego nie jest łatwe. Choć silnik we francuskiej wyścigówce spokojnie można zaliczyć do konstrukcji nie sprawiających większych problemów, to z powodu zaniedbań użytkowników zdarzają się egzemplarze mocno zajeżdżone, w których trzeba będzie zrobić kompletny remont jednostki napędowej.

Spotykane są przypadki uszkodzenia różnego rodzaju uszczelek: pokrywy zaworów, miski olejowe, kolektora ssącego, kolektora wydechowego czy nawet uszczelki pod głowicą.

W niektórych autach szwankuje też pompa paliwowa i oczywiście turbosprężarka. Niestety żaden samochód nie jest odporny na piłowanie niedogrzanego silnika czy zbyt częste korzystanie z wysokich prędkości obrotowych.

Używane Renault Mégane RS – dane techniczne

Renault Megane II RS
Renault Megane II RS© mat. prasowe / Renault

W przednim zawieszeniu auta zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu niestety belkę skrętną – takie rozwiązanie znacznie utrudnia pracę kierowcy w trakcie pokonywania ciasnych łuków z dużą prędkością. Podczas codziennej jazdy nie będzie to zbytnio odczuwalne, ale kiedy pojedziecie na tor przy agresywnej jeździe tylne koła będą odrywały się od ziemi.

Bezpieczeństwo? Mało kto zwraca na nie uwagę w takim samochodzie, ale Renault postarało się, żeby było na najwyższym poziomie. W testach zderzeniowych Euro NCAP wersja cywilna otrzymała rewelacyjny wynik 5 gwiazdek.

Używane Renault Mégane RS – typowe usterki

Nawet jeśli od czasu do czasu pojeździcie wolniej, to wysoki moment obrotowy z jakim muszą się uporać te dwa podzespoły i tak przyczyni się do tego, że w końcu będziecie musieli odwiedzić mechanika i je wymienić. Podczas jazdy próbnej koniecznie zwróćcie uwagę czy auto nie przerywa, nie szarpie, a sprzęgło się nie ślizga. Warto też odwiedzić ASO.

Renault Megane II RS
Renault Megane II RS© mat. prasowe / Renault

Aby uzyskać jak najniższą masę, do budowy karoserii sportowego Renault producent wykorzystał elementy wykonane z lekkich tworzyw sztucznych. Efekt? Auto rzeczywiście mniej waży, ale doprowadzenie go do stanu używalności po zderzeniach czy wypadkach nie będzie już takie tanie jak wersji cywilnej.

Oprócz karoserii przed zakupem koniecznie skontrolujcie stan zawieszenia. Po intensywnej eksploatacji prawdopodobnie trzeba będzie wymienić nie tylko łączniki stabilizatora, ale również: poduszki tylnej belki, łożysko podpory osi, a nawet amortyzatory. Łożyska kół niestety też nie należą do najtrwalszych.

Reszta przypadłości jakie czyhają na Was w Renault Mégane RS to typowe usterki z wersji cywilnej. Szwankująca karta Hands Free, odmawiający współpracy centralny zamek, zacinające się elektrycznie otwierane szyby czy niedziałające radio to norma. Z kolei komputer pokładowy od czasu do czasu lubi wyświetlać usterki, których nie ma. Przy większych przebiegach lewarek skrzyni biegów traci na precyzyjności.

Używane Renault Mégane RS – naszym zdaniem

Francuski hot hatch ma jednak swoje wady, przede wszystkim trudno będzie znaleźć naprawdę zadbaną sztukę. Poza tym spalanie na poziomie 20 l/100 km to trochę dużo nawet jak na turbodoładowaną jednostkę 2,0 l, konkurencja jest oszczędniejsza. Do tego dochodzi jeszcze natłok drobnych usterek elektroniki.

Źródło artykułu:WP Autokult