Błąd parkowania z automatyczną skrzynią biegów, który może zaskoczyć
Choć automatyczna skrzynia biegów jest prostsza w obsłudze niż manualna, niektórzy kierowcy mogą napotkać na niespodziewane trudności. Błąd przed zaparkowaniem może sprawić, że nie będziemy w stanie ruszyć.
Europejscy i polscy kierowcy coraz chętniej wybierają samochody z automatycznymi przekładniami. Choć na pozór wydaje się ona prostsza w obsłudze niż "manual", to kierowcy takich samochodów muszą wiedzieć o kilku haczykach, które mogą utrudnić im życie lub narazić na koszty. Jednym z nich jest kwestia pozostawienia skrzyni biegów przed zaparkowaniem.
W instrukcji obsługi każdego samochodu z automatyczną skrzynią biegów znajdziemy wskazówkę, by po zakończeniu jazdy, a przed wyłączeniem silnika ustawić dźwignię w tryb "P". W ten sposób blokujemy przekładnię. Jeśli jednak samochód stoi na nierównym terenie (wzniesieniu lub pochyłości), wcześniej należy zaciągnąć hamulec postojowy. W przeciwnym przypadku ryzykujemy uszkodzeniem elementu blokującego przekładnię.
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Pominięcie wcześniejszego zaciągnięcia hamulca może przyczynić się do uszkodzenia blokady przekładni, na którą oddziałują duże siły. Mimo to mechanik Marcin Albricht Wiśniewski z warsztatu Chester & Wasyl Garage zauważa, że takie usterki są rzadkością i zdarzają się w ekstremalnych przypadkach.
Całkiem prawdopodobne jest jednak, że obciążona blokada będzie utrudniała zmianę pozycji z P na R lub inny bieg. W efekcie po wejściu do niewłaściwie zaparkowanego samochodu zauważymy, że drążek nie chce pozwolić na zmianę trybu i trzeba użyć siły. Jeśli wybierak jest elektryczny, może pojawić się dodatkowa trudność. Mechanizm po wykryciu oporu może w ogóle nie wykonać przełączenia z trybu "P". W efekcie nie będzie można odjechać.
W przypadku trudności z ruszeniem często wystarczy nieco "odprężyć" układ, delikatnie przesuwając samochód w kierunku wzniesienia. Podczas takich manewrów trzeba unikać zbyt mocnego przemieszczenia auta, gdyż to tworzy niekorzystne naprężenia.
Zatrzymując się na wzniesieniu, należy zawsze używać hamulca ręcznego przed przestawieniem dźwigni na P. Niedostosowanie się do tej zasady może prowadzić do kłopotów technicznych bardziej niż samo parkowanie na pochyłej drodze.