Błąd parkowania z automatyczną skrzynią biegów, który może zaskoczyć

Choć automatyczna skrzynia biegów jest prostsza w obsłudze niż manualna, niektórzy kierowcy mogą napotkać na niespodziewane trudności. Błąd przed zaparkowaniem może sprawić, że nie będziemy w stanie ruszyć.

Automatyczna skrzynia biegów staje się coraz popularniejszaAutomatyczna skrzynia biegów staje się coraz popularniejsza
Źródło zdjęć: © WP
oprac.  TBU, MŁO

Europejscy i polscy kierowcy coraz chętniej wybierają samochody z automatycznymi przekładniami. Choć na pozór wydaje się ona prostsza w obsłudze niż "manual", to kierowcy takich samochodów muszą wiedzieć o kilku haczykach, które mogą utrudnić im życie lub narazić na koszty. Jednym z nich jest kwestia pozostawienia skrzyni biegów przed zaparkowaniem.

W instrukcji obsługi każdego samochodu z automatyczną skrzynią biegów znajdziemy wskazówkę, by po zakończeniu jazdy, a przed wyłączeniem silnika ustawić dźwignię w tryb "P". W ten sposób blokujemy przekładnię. Jeśli jednak samochód stoi na nierównym terenie (wzniesieniu lub pochyłości), wcześniej należy zaciągnąć hamulec postojowy. W przeciwnym przypadku ryzykujemy uszkodzeniem elementu blokującego przekładnię.

Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!

Pominięcie wcześniejszego zaciągnięcia hamulca może przyczynić się do uszkodzenia blokady przekładni, na którą oddziałują duże siły. Mimo to mechanik Marcin Albricht Wiśniewski z warsztatu Chester & Wasyl Garage zauważa, że takie usterki są rzadkością i zdarzają się w ekstremalnych przypadkach.

Całkiem prawdopodobne jest jednak, że obciążona blokada będzie utrudniała zmianę pozycji z P na R lub inny bieg. W efekcie po wejściu do niewłaściwie zaparkowanego samochodu zauważymy, że drążek nie chce pozwolić na zmianę trybu i trzeba użyć siły. Jeśli wybierak jest elektryczny, może pojawić się dodatkowa trudność. Mechanizm po wykryciu oporu może w ogóle nie wykonać przełączenia z trybu "P". W efekcie nie będzie można odjechać.

W przypadku trudności z ruszeniem często wystarczy nieco "odprężyć" układ, delikatnie przesuwając samochód w kierunku wzniesienia. Podczas takich manewrów trzeba unikać zbyt mocnego przemieszczenia auta, gdyż to tworzy niekorzystne naprężenia.

Zatrzymując się na wzniesieniu, należy zawsze używać hamulca ręcznego przed przestawieniem dźwigni na P. Niedostosowanie się do tej zasady może prowadzić do kłopotów technicznych bardziej niż samo parkowanie na pochyłej drodze.

Wybrane dla Ciebie
Alkoholowa kombinacja w Wejherowie. Pijana wjechała w tył pijanemu
Alkoholowa kombinacja w Wejherowie. Pijana wjechała w tył pijanemu
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć
Ekspresówka jest jak nowa. Po prawie 20 latach wymienili nawierzchnię
Ekspresówka jest jak nowa. Po prawie 20 latach wymienili nawierzchnię
Akcja policji w całym kraju. 5 tys. funkcjonariuszy ruszy na drogi
Akcja policji w całym kraju. 5 tys. funkcjonariuszy ruszy na drogi
Policja mówi o oponach. Poważne problemy tych, co nie zmieniają
Policja mówi o oponach. Poważne problemy tych, co nie zmieniają
Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony
Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi
Alfy Romeo Quadrifoglio wrócą do oferty. Wiemy kiedy
Alfy Romeo Quadrifoglio wrócą do oferty. Wiemy kiedy
Norris dominuje w GP Meksyku i wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji
Norris dominuje w GP Meksyku i wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!