Używane BMW Serii 3 Compact (E46). Pełnowartościowe BMW z nieatrakcyjnym wyglądem

Mniejsze, tańsze i trochę inne niż standardowe BMW 3. Wersja Compact dała początek późniejszej Serii 1. Jeżeli zastanawiasz się dlaczego opisałem ten model oddzielnie od Serii 3, to już spieszę z odpowiedzią.

BMW Serii 3 Compact (E46)BMW Serii 3 Compact (E46)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / BMW
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2001-2004 (lifting 2003)

Ceny rynkowe: 6000-17 000 zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: przeciętne

Podstawowe dane technicznie BMW Serii 3 Compact (E46)

Wersje nadwoziowe: 3-drzwiowy hatchback

Pojemność bagażnika: 310 l

Silniki benzynowe BMW Serii 3 Compact (E46):

  • 316ti – R4 1,8 l (116 KM i 175 Nm)
  • 318ti – R4 2,0 l (143 KM i 200 Nm)
  • 325ti – R6 2,5 l (192 KM i 245 Nm)

Silniki Diesla BMW Serii 3 Compact (E46):

  • 318td – R4 2,0 l (116 KM i 265/280 Nm)
  • 320td – R4 2,0 l (150 KM i 330 Nm)

BMW Compact zadebiutowało po raz pierwszy w 1993 roku jeszcze jako E36. Nie każdy o tym wie, bo nie był to popularny model i szybko zniknął z dróg. Obecnie sporadycznie widzi się zaniedbane egzemplarze.

W przeciwieństwie do poprzednika BMW Serii 3 Compact (E46) bazowało technicznie w 100 proc. na zwykłej Serii 3.
W przeciwieństwie do poprzednika BMW Serii 3 Compact (E46) bazowało technicznie w 100 proc. na zwykłej Serii 3. © fot. mat. prasowe / BMW

Druga generacja (E46) pojawiła się w roku 2000 i znacznie różni się od standardowej Trójki, w przeciwieństwie do poprzednika. Auto ma inny pas przedni, nie do pomylenia ze zwykłą Serią 3. Jednak nie tylko tym i tylną częścią nadwozia się wyróżnia, dlatego właśnie opisuję ten model oddzielnie.

Choć auto jest krótsze od sedana o całe 21 cm, to rozstaw osi jest dokładnie ten sam. Nie zmienia się więc charakterystyka prowadzenia. Jednak po latach można śmiało powiedzieć, że zupełnie inna jest grupa klientów, którzy korzystali i wciąż korzystają z Compacta.

Rzadko trafiają się jakiekolwiek modyfikacje. Często takimi autami jeżdżą kobiety i osoby starsze, które nie potrzebowały 4-drzwiowego nadwozia czy kombi. Jeżdżące ostrożniej i przede wszystkim nie katujące tak samochodu jak stereotypowi młodzi chłopcy o dużej masie mięśniowej czy hołdujący tylko jednemu typowi fryzury – jej całkowitemu brakowi.

Wnętrze BMW Serii 3 Compact (E46) w przedniej części jest identyczne jak w zwykłej Trójce.
Wnętrze BMW Serii 3 Compact (E46) w przedniej części jest identyczne jak w zwykłej Trójce. © fot. mat. prasowe / BMW

Można traktować to z przymrużeniem oka, ale rzeczywiście Compacty nie są tak zmęczone jak zwykłe Trójki, zwłaszcza Coupé. Nieatrakcyjność tej wersji wyszła jej na dobre. A trzeba przyznać, że poza mniejszym bagażnikiem i ciaśniejszą kabiną z tyłu, auto zachowało wszelkie walory Serii 3.

Mamy jednak tu tylko pięć jednostek, w tym trzy benzynowe. Od razu odradzam wersję 316ti - sensowne minimum to 320ti. Literka "t" przy oznaczeniu wersji silnikowej oznacza Compact, również w dieslach jako td.

Topowym silnikiem jest 2,5-litrówka o mocy 192 KM, czyniąca z małego i lekkiego autka sportowca. Może nie tak dobra jak motor 2,8, ale wystarczy pilnować temperatury cieczy w układzie chłodzenia by cieszyć się długą i bezproblemową jazdą.

W gamie diesli są tylko dwie jednostki 2,0 o mocy 116 lub 150 KM. Jest to silnik wyposażony we wtrysk Common Rail typu M47 D20TÜ. O ile słabsza wersja nie sprawia wielu problemów, o tyle 150-konna boryka się z licznymi awariami typowymi dla diesli. Nie zmienia to faktu, że Compact 320td jest dynamiczniejszy od 320ti i znacznie oszczędniejszy. Jeśli nie przeszkadza wam klekot diesla, będzie przyjemniejszy na co dzień.

BMW Serii 3 Compact (E46)
BMW Serii 3 Compact (E46) © fot. mat. prasowe / BMW

Zasadniczą różnicę odczujecie przy zakupie auta, płacąc mniej niż za klasyczną Serię 3 w podobnym stanie z tym samym silnikiem, ze względu na mniej atrakcyjne opakowanie. Jednak przy naprawach blacharskich sytuacja się odwraca – używanych części nadwozia jest mniej, więc mogą być droższe. Dotyczy to także elementów takich jak lampy i inne części specyficzne dla Compacta.

Niestety musicie się spodziewać też sporego spadku wartości. O ile możecie kupić Serię 3 i po 2-3 latach jeszcze odsprzedać za te same pieniądze, o tyle Compact nie jest samochodem poszukiwanym. Czy to oznacza, że nie wartym uwagi? Moim zdaniem wręcz przeciwnie. Szczególnie, jeśli macie na oku mocne i dynamiczne 325ti.

Typowe usterki BMW Serii 3 Compact (E46):

  • awarie elektryki wyposażenia,
  • awarie układu zapłonowego (zwykle cewki) w silniku benzynowym 2,0,
  • awarie układu chłodzenia w silniku benzynowym 2,5,
  • awarie klap w układzie dolotowym w dieslu 320d (150 KM),
  • awarie układu wtryskowego we wszystkich dieslach,
  • wycieki oleju i w konsekwencji wycie tylnego dyferencjału.

Czego szukać:

Dobrze utrzymanych wersji benzynowych 2,0 i 2,5 z manualnymi skrzyniami biegów od rocznika 2003 (skrzynia sześciobiegowa).

Czego unikać:

Diesli 318td i zaniedbanych 320td.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach