Używane Audi A4 (B6) w pigułce. Ostatnie takie Audi
To ostatnie Audi A4 z dobrymi, niezawodnymi i niewadliwymi silnikami, które można wybierać niemal w ciemno. Niestety również pierwsze, w którym kupując niewłaściwą wersję można sporo stracić.
30.08.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:40
Roczniki: 2001-2004
Ceny rynkowe: 7000 - 30 000 zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: sedan, kombi, kabriolet
Pojemność bagażnika: sedan (460 l), kombi (442 l)
Popularne silniki benzynowe Audi A4 B6:
- 1.6 (102 KM)
- 1.8 turbo (150, 163, 190 KM)
- 2.0 (130 KM)
- 2.0 FSI (150 KM)
- 2.4 (170 KM)
- 3.0 (220 KM)
Popularne silniki Diesla Audi A4 B6:
- 1.9 TDI (100, 115, 130 KM)
- 2.5 TDI (155, 163, 180 KM)
Wersja sportowa: 4.2 S4 (344 KM)
Audi A4 drugiej generacji, oznaczone jako B6, zastąpiło bardzo popularnego i dość długo produkowane B5. Nowy model charakteryzowała nieco bardziej kanciasta sylwetka, delikatnie zmienione wnętrze, ale utrzymał on cechy poprzednika – dobre prowadzenie, wysoką jakość wykończenia i niezbyt przestronne wnętrze, choć tu uzyskano więcej przestrzeni z tyłu, a bagażniki trochę powiększono. Pojawiła się natomiast nowa wersja nadwoziowa Cabrio.
Z technicznego punktu widzenia zmiany były niewielkie. Nadal za prowadzenie odpowiada wielowahaczowe zawieszenie, silniki są umieszczone wzdłużnie, a wersje quattro mają stały napęd na cztery koła z centralnym dyferencjałem. Co więcej, wiele silników to gruntownie zmodernizowane, ale wciąż znane z poprzednika konstrukcje.
I tak motory benzynowe 1.6, 1.8 T i 2.4 to w praktyce te same jednostki co w B5, ale nieco oszczędniejsze i/lub dynamiczniejsze. Wycofano wolnossący silnik 1.8, który został zastąpiony jeszcze lepszym 2.0 o mocy 130 KM. W miejsce przestarzałego 2.8 pojawił się nowy silnik 3.0.
W 2002 roku podjęto pierwsze próby z wtryskiem bezpośrednim, czego efektem jest całkiem niezły silnik 2.0 FSI o mocy 150 KM. Gama diesli obejmuje sprawdzone jednostki 1.9 TDI oraz poprawione 2.5 TDI.
W praktyce najbardziej ryzykowne silniki to wciąż diesle 2.5 TDI, choć te z kodem zaczynającym się od litery B można uznać za znacznie lepsze. Najlepszym jest 180-konny BAU. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy do czynienia z jednostką wysokoprężną V6, która choćby z racji liczby cylindrów podnosi koszty napraw.
Co więcej, z niektórymi jednostkami (najczęściej 2.5 TDI o mocy 155 i 163 KM) można było zamówić bezstopniową przekładnię automatyczną Multitronic. Gdy jest sprawna, pracuje fenomenalnie. Niestety nie wytrzymuje wysokiego momentu obrotowego, więc jej trwałość to ok. 150-250 tys. km, w zależności od sposobu eksploatacji. Naprawa może kosztować nawet 7 tys. zł.
Warto w tym miejscu wspomnieć jeszcze o silniku 2.0 FSI, którego niektórzy boją się jak ognia. Tak naprawdę, jedyną wadą jest niska opłacalność montażu instalacji gazowej.
Opinie o kłopotach z osadzaniem się nagaru są przesadzone. Dolot można wyczyścić i dalej eksploatować dość dynamiczny i ekonomiczny silnik. Większym ryzykiem poważniejszych napraw obarczone są jednostki 1.8 T, które wymagają po większym przebiegu wymiany hydraulicznych kompensatorów luzów zaworowych i dość kosztownego napędu rozrządu. Natomiast jest to silnik łączący wszystko co najlepsze – dobre osiągi z przyzwoitym spalaniem.
Dla osób szukających niezbyt dynamicznego samochodu, ale takiego, który nie sprawia żadnych kłopotów, powstała wersja 2.0 o mocy 130 KM. Ten i większy 2.4 w konfiguracji V6 to najlepsze silniki pod LPG. Szukającym oszczędności w oleju napędowym można polecić 100- oraz 115-konną odmianę 1.9 TDI.
Audi pozostało przy aluminiowym zawieszeniu przednim z czterema wahaczami na koło. Jest to układ dość kosztowny w serwisowaniu, bo najlepiej wymieniać komplet wahaczy, nawet gdy dopiero pojedyncze sztuki wykazują luzy. Pocieszeniem jest natomiast ich wyższa trwałość. Ceny najtańszych zestawów zaczynają się od około 600 zł, natomiast za lepszej jakości części trzeba zapłacić około 2000 zł.
Typowe usterki Audi A4 B6:
- łuszczący się lakier
- awarie osprzętu w dieslach (najczęściej pompowtryskiwacze, przepływomierze, koła dwumasowe)
- zerwanie paska rozrządu w silniku 1.9 TDI
- rozciągający się łańcuszek rozrządu 1.8 T oraz 2.0 FSI
- usterki hamulców
- awarie przekładni automatycznej Multitronic – silniki benzynowe 1.8 T o mocy 150 i 163 KM, 2.0, 2.4, 3.0 oraz diesle 2.5 TDI o mocy 155 i 163 KM
- awarie wyposażenia (klimatyzacja, wyświetlacze)
Czego szukać:
Najlepsze wersje to 2.0 i 2.4, a jeśli szukacie napędu quattro, to 1.8 T. Z diesli polecam 1.9 TDI.
Czego unikać:
Wersji 2.5 TDI z automatyczną skrzynią biegów Multitronic. Jeżeli myślisz o założeniu LPG odradzam również motor 2.0 FSI (150 KM).