Toyota GR Yaris - sportowy duch w kompaktowym opakowaniu
Jeśli na widok krętej, szutrowej drogi redukujesz bieg, a górskie serpentyny interesują cię bardziej niż szybka jazda po autostradzie, jest bardzo duża szansa, że słyszałeś o tym modelu. Toyota GR Yaris to sportowa wersja jednego z najpopularniejszych aut miejskich na świecie. Inspirowany światem motorsportu Yaris to projekt na wskroś wyjątkowy i ucieleśnienie marzenia o "drogowej rajdówce". Przechwałki, czy może trafny i szczery opis? Dane techniczne, moc, napęd na cztery koła i zastosowane rozwiązania dowodzą, że Toyota GR Yaris to auto jedyne w swoim rodzaju.
GR Yaris - sportowy duch w ulubionej Toyocie
Miejska Toyota Yaris to lider w swoim segmencie. Zwrotny samochód zaskarbił sobie sympatię kierowców za sprawą niezawodnych silników, solidnych podzespołów, wyjątkowych walorów praktycznych, a także bezpieczeństwa z najwyższej półki. Yaris to po prostu kompletna propozycja w swojej klasie i auto, które z generacji na generację stawało się coraz lepsze.
Yaris został zaprojektowany, by umożliwiać wygodne, niedrogie i bezpieczne podróże. Gdzie w tym wszystkim miejsce na sportowy klimat? Charakterne, podrasowane odmiany Yarisa pojawiły się już w pierwszej generacji - wystarczy wspomnieć o mocniejszej, sztywniejszej Toyocie Yaris TS. Sportowe warianty pojawiały się także w kolejnych odsłonach. Toyota Yaris TS drugiej generacji miała pod maską silnik o mocy 133 KM, a jej nieformalny następca, czyli Toyota Yaris GRMN, z silnikiem 1.8 doładowanym kompresorem była zapowiedzią prawdziwej rewolucji, która miała zawitać do gamy japońskiej marki. W 2020 roku przyszła pora na nowego GR Yarisa - model opracowany zupełnie od podstaw i zaprojektowany z myślą o miłośnikach sportowej jazdy. Wprowadzenie GR Yarisa miało również dodatkową rolę - model powstał w celach homologacyjnych. Toyota stworzyła go po to, by na bazie jego nadwozia opracować kompletny samochód rajdowy. O powodzenie planu zadbali fachowcy z TOYOTA GAZOO Racing, a jego realizacja przekroczyła najśmielsze oczekiwania.
Toyota GR Yaris zadebiutowała w 2020 roku i szybko okazało się, że na taki samochód czekała rzesza klientów. Sportowa odmiana miejskiej Toyoty szybko została okrzyknięta duchowym spadkobiercą rajdowych legend, a pierwszy "nakład" zszedł jak ciepłe bułeczki. Sukces GR Yarisa szybko sprawił, że Toyota zwiększyła produkcję modelu i już na wczesnym etapie zaczęła przygotowywać ulepszoną wersję po liftingu, która niedawno pojawiła się na rynku.
Toyota GR Yaris - wyposażenie wersji sportowej
Czym jednak różni się GR Yaris od "zwykłego" Yarisa? Dwie pierwsze literki w nazwie oznaczają, że nie ma tu miejsca na kompromisy, a nadrzędnym celem są osiągi. Inżynierowie zmodyfikowali płytę podłogową tak, by zawieszenie tylnej osi było przystosowane do napędu na cztery koła. Wielowahaczowe rozwiązanie ma wiele wspólnego z układem jezdnym Corolli. Przednia oś zawiera rozwiązania znane z Yarisa, ale poddane gruntownemu tuningowi - inne są m.in. amortyzatory, sprężyny i wahacze. Większa długość nadwozia, szerszy rozstaw kół, mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu, mocny silnik 1.6 umieszczony na przedniej osi - łatwiej wymienić tak naprawdę nie to, co zmieniło się w odmianie GR, a jakie części są wspólne ze "zwykłym" Yarisem. To m.in. przednie lampy oraz lusterka, no i oczywiście nazwa…
Opracowanie takiego auta to ogrom pracy i setki tysięcy kilometrów testów. Dla kogo stworzono więc auto fabrycznie zdolne do jazdy po rajdowych oesach? Wysiłek inżynierów docenili miłośnicy sportowej jazdy z całego świata. GR Yaris błyskawicznie odnalazł się w rajdach, na track-dayach oraz tak amatorskich, jak i profesjonalnych imprezach, na których liczy się precyzyjna, szybka jazda.
Krótko po premierze, Toyota GR Yaris doczekała się też szerokiego katalogu części i modyfikacji. Choć model już po wyjechaniu z fabryki imponuje osiągami i możliwościami, tunerzy szybko zabrali się za dalsze podkręcanie mocy, usztywnianie układu jezdnego i inne modyfikacje. To właśnie dzięki temu GR Yaris tak często pojawia się na torach wyścigowych i rajdowych odcinkach.
GR Yaris - moc, osiągi, wydajność
Toyota GR Yaris niedawno doczekała się liftingu. Modernizacja przyniosła szereg istotnych, choć trudno zauważalnych na pierwszy rzut oka zmian. Styl zmienił się tylko subtelnie, za to pod maską zadziało się całkiem sporo. Moc wzrosła z 261 KM do 280 KM. Moment obrotowy wynosi teraz 390 Nm, a oprócz sprawdzonej, 6-biegowej skrzyni manualnej, klienci mają do wyboru również 8-biegowy automat GAZOO Racing Direct. Nowa przekładnia przystosowana do sportowej jazdy gwarantuje powtarzalne osiągi, bezpośrednią reakcję na gaz i ultraszybkie zmiany biegów. Niezależnie od wybranego sposobu przeniesienia napędu, moc trafia na wszystkie koła. GR-FOUR to system z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym i trzema trybami pracy. Z przodu i z tyłu zastosowano dyferencjały o ograniczonym uślizgu. Torsen gwarantuje jeszcze lepsze doznania, zwłaszcza na luźnych nawierzchniach. Auto w poślizgu da się kontrolować niewiarygodnie łatwo i intuicyjnie, a zapas trakcji jest imponujący nawet dla doświadczonych kierowców.
Kierowca ma wpływ na to, jak GR Yaris zachowuje się na drodze. Umieszczone na konsoli środkowej pokrętło pozwala wybrać tryb pracy napędu i zmienić oblicze auta. Imponujące możliwości napędu GR-FOUR dochodzą tu do głosu i w zależności od tego, czy wybierzemy tryb Normal, Gravel czy Track, dostosowują rozkład momentu obrotowego między kołami przedniej i tylnej osi do warunków na drodze, a także stylu jazdy kierowcy. System GR-FOUR potrafi przenieść do 100% momentu obrotowego na przednią lub tylną oś. W trybie Normal standardowy rozkład momentu obrotowego między przednią a tylną osią wynosi 60:40. W trybie Track więcej niutonometrów trafia na tył ze zmiennym rozkładem między 60:40 a 30:70, aby zapewnić więcej przyjemności z jazdy na krętych drogach i torach. W trybie Gravel ustawienie podstawowe wynosi 53:47, co zapewnia szybką jazdę na torach lub rajdowych odcinkach specjalnych. Powyższe proporcje nie są przypadkowe - nad precyzyjnym dostrojeniem właściwości jezdnych auta pracowali specjaliści i kierowcy z utytułowanej dywizji GAZOO Racing.
Pozostając jeszcze w temacie liczb - jak kształtują się osiągi nowego GR Yarisa? Są one identyczne niezależnie od tego, czy wybierzemy skrzynią automatyczną, czy manualną. Toyota GR Yaris przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5,2 s. Prędkość maksymalna wynosi z kolei 230 km/h. Za skuteczne hamowanie odpowiadają 14-calowe wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami na przedniej osi i 11,7-calowe tarcze wentylowane z 2-tłoczkowymi zaciskami na osi tylnej.
GR Yaris - zwrotny, kompaktowy, stylowy
Mierzący niespełna 4 metry GR Yaris jest o kilka centymetrów dłuższy od swojego "cywilnego" odpowiednika. To wciąż bardzo kompaktowy i zwarty samochód, który świetnie sprawdzi się w mieście. Stylowy design to zgrabne połączenie formy i funkcji, bo spoilery, elementy aerodynamiczne czy wloty powietrza pełnią tu istotną rolę. Nic nie jest tu na pokaz - wszystkie części, które sprawiają, że auto wygląda bardziej rasowo, przydają się podczas sportowej jazdy - poprawiają przepływ powietrza wokół nadwozia i podwozia, zwiększają docisk lub przyczyniają się do skutecznego chłodzenia.
Charakterystyczny język stylistyczny Toyoty i elementy ze "zwykłego" Yarisa łączą się tu z rasowym, sportowym klimatem. Duże, kute felgi aluminiowe ukazują lakierowane na czerwono zaciski. Duże wloty powietrza w przednim zderzaku poprawiają chłodzenie, a przy okazji są zaprojektowane w taki sposób, by ich uszkodzenie na torze nie powodowało konieczności wymiany całego zderzaka. Modułowa konstrukcja przedniej części to efekt prac, w które kierowcy testowi i inżynierowie Toyoty włożyli mnóstwo czasu i serca. Emblematy GR na błotniku, zderzaku przednim i pokrywie bagażnika nie pozostawiają wątpliwości, z jakim samochodem mamy do czynienia.
Sportowy klimat odnajdziemy również we wnętrzu. Kokpit Toyoty GR Yaris został podporządkowany przydatności do sportowej jazdy. Zwrócona do kierowcy konsola środkowa daje szybki dostęp do wszystkich przycisków i przełączników. Wnętrze zostało zaprojektowane tak, by kierowca nawet przypięty pasami szelkowymi był w stanie dosięgnąć odpowiednich przycisków - nawet tych służących do otwierania szyb. Po liftingu, fotel umiejscowiono niżej, a lusterko wsteczne, w celu poprawienia widoczności, powędrowało bliżej górnej krawędzi przedniej szyby - Toyota wsłuchała się w głos klientów i poprawiła pozycję za kierownicą, by czucie samochodu było jeszcze lepsze. Przed pasażerem umiejscowiono z kolei dodatkowe gniazdo USB, by łatwiej zasilać wykorzystywane w sportach motorowych urządzenia nawigacyjne, monitory i dodatkowo montowane wskaźniki.
Toyota przygotowała również coś dla klientów poszukujących sportowego stylu. W gamie japońskiej marki jest dostępna również Toyota Yaris GR SPORT- to cywilny Yaris inspirowany "pełnoprawnym" modelem GR. Dodatki stylistyczne i nieco usztywnione zawieszenie pozwalają poczuć namiastkę sportowego klimatu, bez rezygnowania z oszczędnej hybrydy pod maską.
Nowy GR Yaris - do miasta i na bezdroża
Mała, sportowa Toyota to doskonałe połączenie najlepszych cech Yarisa z zaletami auta sportowego. Niewielki, mocny samochód z napędem na cztery koła powstał, by dawać nieskrępowaną frajdę z jazdy. Zwrotny, kompaktowy GR Yaris daje przyjemność z jazdy po mieście, ale prawdziwe możliwości pokazuje na szutrowych ścieżkach oraz krętych, asfaltowych nitkach wijących się po górskich przełęczach. W przeciwieństwie do wielu hot-hatchy, GR Yaris nie stroszy się tylko "dla lansu" - idealnie czuje się z dala od asfaltu i przez cały czas daje znać o swoim rajdowym rodowodzie. Sztywniejsze zawieszenie, większa moc, jeszcze lepsza pozycja za kółkiem i bardziej precyzyjny układ jezdny w nowej odsłonie sprawiają, że radość z dynamicznego prowadzenia wskakuje na wyższy poziom.