Test opon zimowych GTÜ 2020. Najlepsze "zimówki" w rozmiarze 225/50 R17
Kierowcy nie muszą jeszcze obawiać się opadów śniegu, ale warto pomyśleć już o oponach zimowych. Jeśli musisz kupić takie ogumienie do nieco większego samochodu, przed podjęciem decyzji poznaj wyniki testu GTÜ. Niemiecki model wcale nie wygrał.
01.10.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:04
Czy osoba kupująca zimowe opony musi się na nich znać? Oczywiście nie. Produkty dopuszczone do sprzedaży na unijnych rynkach muszą wykazywać choć minimalny poziom sprawności i bezpieczeństwa. Jeśli dodatkowo ogumienie oznaczone jest znakiem górskiego szczytu z wpisanym w niego płatkiem śniegu, możemy mieć pewność, że jest ono przeznaczone do użycia zimą.
Tylko nie każdemu kierowcy takie minimum wystarczy. Niewiele pomoże również wymagana przez Unię Europejską etykieta produktowa. Są tam informacje o przyczepności na mokrej nawierzchni czy generowanym hałasie, ale nie ma nic na temat własności opony na śniegu.
By wybrać świadomie, warto więc zaznajomić się z wynikami niezależnych testów. Jedną z przeprowadzających je organizacji jest niemieckie GTÜ.
Nasi sąsiedzi przed sezonem 2020/2021 postanowili sprawdzić ogumienie o rozmiarze 225/50 R17. Takie opony pasują do wielu nieco starszych samochodów klasy średniej, vanów i crossoverów, a także do nowszych kompaktów. Niemiecka organizacja przyznaje punkty w poszczególnych kategoriach i łącznie. Im więcej, tym lepiej. Oto wyniki od najlepszej opony do ocenionej najniżej.
Bridgestone Blizzak LM005
- Ogólny wynik: 200/260
- Jazda na śniegu: 60/80
- Jazda na mokrej nawierzchni: 64/80
- Jazda na suchej nawierzchni: 47/60
- Opory toczenia, środowisko i cena: 29/40
- Cena (za 1 szt.): 560 zł
BF Goodrich G-Force Winter 2
- Ogólny wynik: 194/260
- Jazda na śniegu: 60/80
- Jazda na mokrej nawierzchni: 63/80
- Jazda na suchej nawierzchni: 42/60
- Opory toczenia, środowisko i cena: 29/40
- Cena (za 1 szt.): 460 zł
Goodyear UltraGrip Performance+
- Ogólny wynik: 193/260
- Jazda na śniegu: 53/80
- Jazda na mokrej nawierzchni: 66/80
- Jazda na suchej nawierzchni: 44/60
- Opory toczenia, środowisko i cena: 30/40
- Cena (za 1 szt.): 490 zł
Continental WinterContact TS860
- Ogólny wynik: 192/260
- Jazda na śniegu: 52/80
- Jazda na mokrej nawierzchni: 63/80
- Jazda na suchej nawierzchni: 48/60
- Opory toczenia, środowisko i cena: 29/40
- Cena (za 1 szt.): 540 zł
Michelin Alpin 6
- Ogólny wynik: 185/260
- Jazda na śniegu: 45/80
- Jazda na mokrej nawierzchni: 67/80
- Jazda na suchej nawierzchni: 46/60
- Opory toczenia, środowisko i cena: 27/40
- Cena (za 1 szt.): 580 zł
Fulda Kristall Control HP2
- Ogólny wynik: 183/260
- Jazda na śniegu: 57/80
- Jazda na mokrej nawierzchni: 56/80
- Jazda na suchej nawierzchni: 45/60
- Opory toczenia, środowisko i cena: 25/40
- Cena (za 1 szt.): 390 zł
Nokian WR Snowproof
- Ogólny wynik: 179/260
- Jazda na śniegu: 47/80
- Jazda na mokrej nawierzchni: 56/80
- Jazda na suchej nawierzchni: 45/60
- Opory toczenia, środowisko i cena: 31/40
- Cena (za 1 szt.): 410 zł
Vredestein Wintrac Pro
- Ogólny wynik: 175/260
- Jazda na śniegu: 51/80
- Jazda na mokrej nawierzchni: 58/80
- Jazda na suchej nawierzchni: 44/60
- Opory toczenia, środowisko i cena: 22/40
- Cena (za 1 szt.): 430 zł
Falken Eurowinter HS01
- Ogólny wynik: 168/260
- Jazda na śniegu: 39/80
- Jazda na mokrej nawierzchni: 63/80
- Jazda na suchej nawierzchni: 45/60
- Opory toczenia, środowisko i cena: 21/40
- Cena (za 1 szt.): 390 zł
W zestawieniu GTÜ zwyciężyła opona Blizzak LM005 japońskiej firmy Bridgestone. To już drugi sukces tego ogumienia po wygranej w teście ADAC. Warto jednak zwrócić uwagę na sklasyfikowane na drugim i trzecim miejscu propozycje firm Goodrich oraz Goodyear. To tańsze opony, które mimo to świetnie wypadły w niemieckim teście. Co ciekawe, Goodrich należy do koncernu Michelin i gra w jego portfolio rolę nieco tańszej marki. Mimo to w teście GTÜ jej produkt wypadł lepiej niż Michelina.
Dla części Polaków otwartą kwestią pozostanie to, czy w ogóle kupować zimowe opony. W ostatnich latach na lwiej części terenu Polski opady śniegu miały charakter epizodyczny, a biały puch nie utrzymywał się na ziemi dłużej niż kilka dni. To właśnie dlatego mocno rośnie popularność ogumienia całorocznego.
Jeśli zimy się nie zmienią, dla osób, które raczej nie wyjeżdżają z miasta i nie mieszkają w górach, może być to dobre rozwiązanie. Pozostali powinni jednak postawić na opony sezonowe. Po testach ADAC i GTÜ wielu zmotoryzowanych będzie już wiedziało, na jakie dokładnie.