Test opon letnich GTU 2021. W rozmiarze 225/45 R17 tańsze marki wygrały z droższymi

Test opon letnich GTU 2021. W rozmiarze 225/45 R17 tańsze marki wygrały z droższymi

Przygotowanie do sezonu nie musi być bardzo kosztowne
Przygotowanie do sezonu nie musi być bardzo kosztowne
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
26.03.2021 10:35, aktualizacja: 16.03.2023 14:08

Tegoroczny test letniego ogumienia, który został przeprowadzony przez niemieckie GTU, zakończył się zaskakującym rezultatem. Okazało się, że osoby, które wydają więcej na ogumienie, mogą liczyć na przyczepność mniejszą niż ci, którzy zdecydowali się na produkty ze średniej półki.

Zastanawiasz się, jakie letnie opony będą najlepsze do twojego samochodu? Jeśli jeździsz stosunkowo nowym autem kompaktowym lub nieco starszym modelem klasy średniej, to specjaliści z GTU mogą ci ułatwić wybór. Niemcy sprawdzili ogumienie w rozmiarze 225/45 R17. Na warsztat trafiło 9 opon, a wyniki nie są zapewne po myśli grubych ryb branży oponiarskiej. Okazuje się bowiem, że wcale nie trzeba przepłacać.

Jak zwykle GTU opiera się na testach prowadzonych na mokrej i suchej nawierzchni, a dodatkowo bierze pod uwagę cenę produktu, opory toczenia (te przekładają się na spalanie) oraz generowany hałas. Wszystkie te czynniki składają się na ogólną ocenę punktową. Im jest ona wyższa, tym lepiej. Oto wyniki od najlepiej do najgorzej ocenionego ogumienia.

Nexen N'Fera Sport SU2

Ogólna ocena: 157/190

Jazda na mokrej nawierzchni: 66/80

W tym odporność na aquaplaning na prostych: 15/20

Jazda na suchej nawierzchni: 54/60

Hałas: 4/10

Opory toczenia i koszt: 35/40

Cena w Polsce: 290 zł/szt.

Nokian Wetproof

Ogólna ocena: 153/190

Jazda na mokrej nawierzchni: 66/80

W tym odporność na aquaplaning na prostych: 14/20

Jazda na suchej nawierzchni: 50/60

Hałas: 3/10

Opory toczenia i koszt: 34/40

Cena w Polsce: 310 zł/szt.

Falken Azenis FK510

Ogólna ocena: 152/190

Jazda na mokrej nawierzchni: 68/80

W tym odporność na aquaplaning na prostych: 16/20

Jazda na suchej nawierzchni: 50/60

Hałas: 2/10

Opory toczenia i koszt: 32/40

Cena w Polsce: 290 zł/szt.

Maxxis Premitra 5

Ogólna ocena: 152/190

Jazda na mokrej nawierzchni: 67/80

W tym odporność na aquaplaning na prostych: 18/20

Jazda na suchej nawierzchni: 49/60

Hałas: 1/10

Opory toczenia i koszt: 35/40

Cena w Polsce: 300 zł/szt.

Michelin Primacy 4

Ogólna ocena: 151/190

Jazda na mokrej nawierzchni: 63/80

W tym odporność na aquaplaning na prostych: 13/20

Jazda na suchej nawierzchni: 53/60

Hałas: 3/10

Opory toczenia i koszt: 34/40

Cena w Polsce: 430 zł/szt.

Continental Premium Contact 6

Ogólna ocena: 146/190

Jazda na mokrej nawierzchni: 66/80

W tym odporność na aquaplaning na prostych: 16/20

Jazda na suchej nawierzchni: 51/60

Hałas: 1/10

Opory toczenia i koszt: 28/40

Cena w Polsce: 380 zł/szt.

Laufenn S Fit EQ+

Ogólna ocena: 146/190

Jazda na mokrej nawierzchni: 55/80

W tym odporność na aquaplaning na prostych: 10/20

Jazda na suchej nawierzchni: 52/60

Hałas: 2/10

Opory toczenia i koszt: 37/40

Cena w Polsce: 260 zł/szt.

BF Goodrich Advantage

Ogólna ocena: 144/190

Jazda na mokrej nawierzchni: 58/80

W tym odporność na aquaplaning na prostych: 12/20

Jazda na suchej nawierzchni: 50/60

Hałas: 2/10

Opory toczenia i koszt: 39/40

Cena w Polsce: 350 zł/szt.

Goodyear Efficentgrip Performance 2

Ogólna ocena: 143/190

Jazda na mokrej nawierzchni: 58/80

W tym odporność na aquaplaning na prostych: 12/20

Jazda na suchej nawierzchni: 49/60

Hałas: 4/10

Opory toczenia i koszt: 32/40

Cena w Polsce: 340 zł/szt.

Według niemieckich testerów można zaoszczędzić ok. 400 zł na komplecie letnich opon bez kompromisów w dziedzinie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Pozostaje jednak pytanie, na jak długo wystarczą poszczególne komplety? Opony Michelina i Goodyeara, mimo dalszych pozycji, otrzymały najlepsze noty za opory toczenia. Te przekładają się na spalanie i zużycie bieżnika. Może to więc oznaczać, że dla osób, które myślą o długim używaniu jednego kompletu ogumienia, nie są to takie złe propozycje. Warto też zauważyć niewielką rozbieżność w liczbie otrzymanych punktów pomiędzy zwycięzcą testu i ostatnim kompletem. W porównaniu GTU po prostu nie było słabych opon, choć nie każda jest taka sama.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)