Tekstylny potentat, czyli historii Toyoty część 1 [geneza motoryzacji]

Sakichi Toyoda to wynalazca pierwszego w Japonii elektrycznego krosna. Swój wynalazek opatentował w 1885 roku. Tak zaczęła się historia Toyody, później nazwanej Toyotą.

Toyota Crown pick-upToyota Crown pick-up
Piotr Wielgus

W swoich rewolucyjnych pomysłach i wynalazkach Sakichiego wspierał bardzo mocno syn - Kiichira Toyoda. Wprowadzenie automatycznego krosna polepszyło znacznie jakość i szybkość produkcji Toyody. A i moment był idealny, bo w Japonii panował wówczas boom na niedrogie i dobre materiały tekstylne. W styczniu 1918 roku Sakichi zarejestrował firmę Spinning and Weaving Co. Ltd. Protoplasta firmy zmarł w 1935 roku. Syn Sakichiego, Kiichiro, był wielkim fascynatem maszyn i wszelakich urządzeń mechanicznych. Interesował się bardzo inżynierią, mechaniką i był wielkim entuzjastą rozwijającego się przemysłu motoryzacyjnego. Młodszy Toyoda sporo podróżował. Po powrocie z jednej ze swoich wypraw do Europy zdecydował, że firma zacznie się zajmować produkcją samochodów. We wrześniu 1933r. w Zakładach Tkackich Toyoda otworzono wydział samochodów.

Toyoda Model AA
Toyoda Model AA

Pierwszym dziełem oddziału był silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,4 litra. Pierwszym samochodem był Model A1, którego zastąpiła wersja AA. Wraz z nim nastąpiła zmiana nazwy na Toyota i pojawiło się nowe logo. W marcu 1937 r. zarząd spółki uchwalił powstanie nowej firmy z siedzibą w Koromo. Toyota Motor Co. Ltd rozpoczęła swoją działalność 25 sierpnia 1937 roku, początkowo stawiając głównie na produkcję autobusów i ciężarówek.

Toyoda Model SA
Toyoda Model SA

Po wybuchu II wojny światowej Toyota przeszła olbrzymi kryzys. Mimo olbrzymich redukcji zatrudnienia i braku zamówień, Kiichiro nie rezygnował z projektowania małego samochodu osobowego, który mógłby zmotoryzować Japonię. Lata wojny nie sprzyjały jednak żadnym cywilnym projektom i produkcjom. Dlatego Model SA został ukończony dopiero w 1947 roku. Auto trafiło na rynek, nie cieszyło się jednak popularnością. Firma popadała w coraz większe problemy finansowe, a ze stanowiska prezesa zrezygnował jej założyciel, Kiichiro Toyoda.





Toyota Crown
Toyota Crown




Na szczęście koniunktura zaczęła się odwracać. Druga połowa lat pięćdziesiątych i początek lat sześćdziesiątych to gwałtowny rozwój japońskiej gospodarki. Toyota produkowała wtedy jedne z najlepszych ciężarówek na azjatyckim rynku. Jej pozycja rosła w siłę. Można było zacząć myśleć o budowie auta osobowego, które wreszcie mogłoby odnieść sukces. Tak powstał model Crown.

Dostępny był  jako czterodrzwiowy sedan, a także jako hardtop coupé, kombi i pick-up. Do napędu używano benzynowych i wysokoprężnych silników R4 oraz R6, także z turbodoładowaniem. Miał napęd na tylną oś. Toyota mogła w końcu stwierdzić, że udało jej się zrobić porządną osobówkę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił