Tarcza sprzęgłowa - co to jest i jak działa?

Sprzęgło rozłączne cierne to element pozwalający na włączanie i rozłączanie napędu między silnikiem a skrzynią biegów. Najważniejszą częścią odpowiadającą za działanie sprzęgła jest element cierny, na którego powierzchniach rozwijana jest siła tarcia poprzez odpowiedni docisk elementów pary ciernej.

Zestaw sprzęgłaZestaw sprzęgła
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Luk
Rafał Warecki

Sprzęgło rozłączne cierne to element pozwalający na włączanie i rozłączanie napędu między silnikiem a skrzynią biegów. Najważniejszą częścią odpowiadającą za działanie sprzęgła jest element cierny, na którego powierzchniach rozwijana jest siła tarcia poprzez odpowiedni docisk elementów pary ciernej.

Przeniesienie momentu z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów za pomocą sił tarcia to jednak niejedyna funkcja zespołu sprzęgła. Tarcza sprzęgła wyposażona jest w tłumiki drgań skrętnych w postaci par sprężyn śrubowych, które pozwalają na względny obrót miejsca osadzenia (piasty osadzonej na wielowypuście wału sprzęgłowego skrzyni biegów) i krawędzi tarczy nośnej (na której znajdują się przynitowane okładziny cierne) względem siebie nawet o kilka stopni.

Pozwala to na eliminację przeciążeń czy drgań powstałych chociażby podczas gwałtownego sprzęgania elementów czy zmiany wartości przenoszonego przez parę momentu.

Sprzęgło cierne jednotarczowe - najczęściej stosowane w samochodzie - pozwala na włączanie i rozłącznie elementów układu przy użyciu niewielkiej siły ze strony kierowcy, za pomocą odpowiedniego układu docisku.

Tarcza sprzęgła jako element cierny musi spełniać szereg założeń konstrukcyjnych. Odpowiednia odporność na ścieranie i możliwość pracy przy wysokich temperaturach to najważniejsze z nich. Okładziny cierne stosowane na tarczę sprzęgła to między innymi włókna węglowa, włókna szklane, materiały organiczne i spieki metalowe.

Budowa i działanie sprzęgła

Jednak największy wpływ na warunki pracy sprzęgła ma kierowca, który swoim stylem jazdy sam zadecyduje, czy sprzęgło wytrzyma 15, 50, 150 tysięcy, czy więcej kilometrów przebiegu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Test: Ford Mustang GTD – żarty się skończyły
Test: Ford Mustang GTD – żarty się skończyły
RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach