Tak źle nie było od 1996 roku. Problemem są już nie tylko półprzewodniki

Sprzedaż aut w Europie w czerwcu 2022 roku spadła do poziomu sprzed kilku dekad. Czołowi producenci zaliczyli ogromne spadki, których główną przyczyną wciąż pozostaje ograniczona podaż podzespołów. Na horyzoncie widać też jednak inne problemy.

Dacia jest jedną z niewielu marek, które mimo kryzysu notują wzrostyDacia jest jedną z niewielu marek, które mimo kryzysu notują wzrosty
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

Z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów wynika, że czerwiec 2022 roku był wyjątkowo złym miesiącem dla branży motoryzacyjnej. Sprzedaż spadła do poziomu 1,07 mln sztuk, co jest najgorszym wynikiem od 1996 roku.

Producentem numer jeden okazała się grupa Volkswagena, która jednocześnie zaliczyła największy, bo aż 24-procentowy spadek w stosunku do czerwca 2021. Na drugim miejscu uplasował się Stellantis z wynikiem gorszym o 17 proc. Trzecią lokatę zajęła grupa Hyundai/Kia z 3,9-procentowym spadkiem, na co złożyło się pogorszenie wyników Hyundaia o 9,4 proc oraz 2,1-procentowy wzrost Kii.

Wśród marek, które mogą pochwalić się wzrostami jest Alpine i Dacia - odpowiednio 40 i 32 proc., Alfa Romeo - 20 proc. oraz Porsche - 19 proc. Są to jednak wyjątki, wyróżniające się na tle nienajlepszej sytuacji w branży.

Przedstawiciele VW, BMW i Mercedesa, na których powołuje się portal Automotive News Europe, przyznają, że niedobory półprzewodników powoli stają się mniejszym problemem. Potrzeba jednak czasu, by znacząco wpłynęło to na zwiększenie produkcji.

Niestety w oczy coraz mocniej rzuca się spadek bazowego popytu, który słabnie w wyniku pogorszenia perspektyw gospodarczych. Jakby tego było mało, stale rosnące koszty, zmuszają producentów do podwyżek cen.

Po pierwszym półroczu 2022 roku ogólne wyniki europejskiego rynku są o 14 proc. gorsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie